Australien del 1

Här kommer ett litet hej från flygplatsen i Melbourne!
I väntan på att flyget ska lyfta tänkte vi passa på att leverera lite Goa bilder från våra första dagar i Australien!

Sent på kvällen den 14e landade vårat plan på australiensk mark. Vi hade bokat första natten på ett hostel i Sydney i ett område som heter Coogee. Vi upptäckte ganska snabbt att det inte fanns så många fler möjligheter än att ta en taxi till hostelet, vilket visade sig vara en riktigt dyr historia.... När vi tillslut anlände var porten låst, som tur var så var en annan påväg ut precis när vi kom. Där fanns ett litet paket med nyckeln till vårat rum. Vi gick och la oss direkt, ganska så slut efter den långa flygresan.

Hostelet låg inte långt ifrån vackra Coogee beach!

Morgonen därpå vaknade vi upp något mer utvilade och åt den frukosten som hostelet hade att bjuda på, liksom många andra; flingor, mjölk, toast och marmelad! Sedan checkade vi ut. Samma dag skulle nämligen Cissi och Mattias också anlända till Sydney, och eftersom det inte fanns ledigt en till natt på samma boende för oss allihopa, så bestämde vi att vi alla skulle mötas upp vid Bondi Junction för att sedan ta oss till Bondi beach-området och prova hostel-sökandet där.

Trevlig återförening med många goa skratt!

Efter en lunchpaus och en hel del vandrande med våra backpacker-väskor och sökande efter ett hostel i spö-regn som Sydney var så snäll att ge oss, lyckades vi tillslut hitta ett som det fanns ledigt, lite mer inne i smeten vilket ju var perfekt!

Något vi var väldigt ambitiösa på var frukostarna! När vi var färdiga, efter att ha rört i grytor och stekt på plattor bland andra packpackers kunde resultatet bli som ovan. Riktigt mumsigt!

Efter den rejäla frukost-uppladdningen var vi taggade på att turista oss ordentligt och upptäcka staden! Vi kom fram till att det bästa sättet att göra detta var att köpa ett varsitt busspass till hop-on hop-off bussen! Denna snygga röda bussen ovan åkte vi omkring i hela dagen! Med lurar i öronen blev vi guidade genom staden och fick tillfälle att hoppa av vid många av de stora turistattraktionerna i staden!

Ett självklart stopp var inte helt oväntat vid kära opera-huset och harbour bridge!

Här är vi hela gänget!

En exotisk fågel i våra ögon, visade sig dock inte vara så, utan snarare som Sveriges motsatta skata, alltså väldigt vanlig.

Vi åkte förbi höga skyskrapor och vackra byggnader!

En fish and chips-lunch i en park när solen tittade fram!

Ett besök nere vid hamnen och darling harbour.

Efter flera timmars turistande begav vi oss tillbaka till hostelet för att laga middag och ladda upp batterierna!
Mer än så hinner vi inte med nu. Håll ut, det kommer en del två!

Nu däremot ska vi alldeles straxt bege oss bort till gaten. Klockan är för tillfället tjugo i 2 på natten och om cirka en timma ska vi lyfta. Planet blev försenat med 2 timmar så vi är inte särskilt pigga nu... Hoppas vi kan sova en blund planet!

Just ja vart vi ska? Vi flyger till kuala lumpur och sedan vidare till Kambodja för nya äventyr! Känns lite sorgligt att redan lämna Aussie, men vi ser fram emot ett kärt återbesök och är laddade inför att upptäcka nya platser! Stor kram från oss!