Sammanfattning Langkawi!

Hallå där! Var ett tag sen sist, vi har fullt upp om dagarna här på Borneo och har varit iväg på någon utflykt så gott som varje dag här I Kutching. Imorgon flyger vi nämligen vidare till norra Borneo för nya äventyr i Kota Kinabalu!

Kör en liten sammanfattning om våra dagar i Langkawi då vi ligger efter en del med uppdateringen.

Vi fick lite separationsångest till underbara Thailand vi precis lämnat och kände just då att det var ett dumt beslut att vi kortade ner tiden där och åkte tidigare till Malaysia... Kan ha berott på nitlotten vi drog till vårat hotell och första resturang-valet samt det område vi först hamnade i... Enligt hotellbeskrivningen skulle vårat hotell ligga i Langkawi centrum, men vi kände att om detta var centrum skulle vi dra från Langkawi redan dagen efter... Som tur var visade sig det vara som vi trodde, att detta inte var det riktiga centrumet, utan att vi snarare hade hamnat på någon gata med ett fåtal restauranger där många av de lokala invånarna åt.

Nåja, tillbaka till hotellet. Vet inte ens vart vi ska börja.... Vi hade betalat ungefär 500 kr för två nätter, vilket på bilderna såg ut att vara ett fint och trevligt 3-stjärnigt hotell, men som i verkligheten såg ut ungefär som en fängelsehåla. Det lilla och sunkiga rummet hade för det första inget fönster, duschen var i princip på toaletten, det var brännmärken på mattan och hela rummet hade en otroligt stark rök-stank. Inte nog med det, när vi dagen efter kommer till frukostbuffen och möts av ett bord fullt med tallrikar, bestick, glas och blom-dekorationer. Vart är maten då? Jo, bakom allt porslin och blommor fanns vitt rostbröd, marmelad, blaskig juice, kaffe och sockerflingor... Detta skulle alltså vara ett 3-stjärnigt hotell. Vi bara tittade på varandra och sa: inte en natt till här.

"Frukost-buffén"...

Sagt och gjort tog vi på oss våra ryggsäckar och checkade ut, en natt tidigare, även fast vi redan hade betalat och inte kunde få några pengar tillbaka. Vi gick en bit men upptäckte ganska snabbt att ön helt enkelt är uppbyggd så att man tar sig fram med bil eller moppe.

Vi fick tag på en taxi och tog oss till den mer centrala delen där vi hade tittat upp två lämpliga boenden vi skulle titta in närmare. Vi bad taxichauffören köra oss till det första, "Aseania". Där möttes vi av en stor och pampig byggnad och jätte trevlig personal som tilltalade oss med "sir" och "m'am". Man kände direkt att det var en helt annan klass på det här stället jämfört med det förra, trots lika många stjärnor. Vi fick titta på rummet och tyckte det såg bra ut. Detta hotell var dock dubbelt så dyrt som det förra, när vi sa att priset vi som betalade via internet skulle bli billigare än den summa de först hade erbjudit, så sa dom att vi kunde få ett bättre pris.

3 nätter sov vi där och njöt av det otroligt fina poolområdet, som hade en ihopbyggd pool med olika "delar" som var jääätte lång. En del var det till exempel en vågmaskin, en annan del en flod som var lite ström, en djupare pool, en grundare, vattenrutschkanor mm. Vi hittade även på lite saker och åkte iväg på några utflykter.

Första heldagen bestämde vi oss för att hyra moppe och ta oss runt på egen hand. Det är ett väldigt smidigt sätt att ta sig runt på ön och det är även billigare än att ta taxi som är relativt dyrt där, samt att man får se så mycket mer och kan stanna vart man själv vill!

Vårat mål var att ta oss till Langkawis mest kända vattenfall, seven wells. Det vi dock inte visste var att det var fel säsong för att besöka ett vattenfall. Så vi blev ganska besvikna efter att ha tagit oss upp för alla miljontals trappsteg för att sedan upptäcka att det knappt fanns något vatten....
Vi hittade dock en liten "pool" där vi hoppade i och svalkade oss.

"Bara" 367 steg kvar...

Pust.. Äntligen uppe på toppen!

Utsikten var iallafall väldigt fin där uppe på toppen! Och man kunde se cabelcarsen åka en liten bit bort, som även blev nästa dags destination.

Det är alltså en linbana man åker, 700 m ovanför havet. Utsikten högst upp var otroligt fin! Detta är en väldigt stor, om inte den största turistattraktionen på Langkawi.

Vi betalade extra för så kallade express-kort, då man fick gå före i kön (var otroligt skönt att gå förbi den enormt långa kön i den gassande solen mitt på dagen!). Samt så ingick en 40 minuters djungeltrekking med guide. Han visade oss grunden och konstruktionen av Langkawis kända Skybridge och guidade oss genom djungeln och delade med sig av många intressanta kunskaper om naturen. Även fast det pris vi betalade kostade mycket mer än en vanlig biljett, var det verkligen värt de extra pengarna!

Skybridge! Den var dock avstängd för besökare, för pågående byggkonstruktions-arbete och skulle inte öppna igen förens i januari 2015.

Jocke provar att tugga på ett blad som används för att få extra energi!

En dag promenerade vi ner till Langkawis populäraste strand för att kolla in den. Vi vart dock inte lika imponerade på varken vattnet eller mysighetsfaktorn jämfört med alla stränder i Thailand vi tidigare har besökt. Kändes som att "strand-känslan" försvann när det åkte motorcyklar och Vans på stranden. Men stranden har en hel del aktiviteter att erbjuda som para-sailing, vattenskoter och sådant. Tyvärr hann vi inte med para-sailing som vi gärna hade velat prova, men det kommer nog fler chanser!

Under vår vistelse på Langkawi passade vi även på att besöka ett rismuseum och titta på risfälten.

Langkawi har även en turistattraktion nämligen "underwater world", som låg inom gångavstånd från vårat hotell. Så vi passade på att ta oss dit en eftermiddag och smita undan från den stekande värmen.

Där hade de bland annat pingviner...

Och en hel del andra häftiga djur och fiskar!

Blev som barn på nytt när vi såg att de sålde popcorn och kul-glass! Popcornen var dock söta istället för salta, vilken besvikelse! Varför måste de söta allting här??

Sammanfattningsvis hade vi några intensiva men väldigt roliga dagar på Langkawi. Så gott som alla vi stötte på var dessutom så otroligt snälla och hjälpsamma!
Vi har lite fler bilder att visa från Langkawi men de får komma i ett annat inlägg då detta blev väldigt långt nu....

Kommer troligtvis komma upp bilder från våra dagar här på Borneo inom några dagar också!
Hoppas allt är bra där hemma! Vi saknar er! Kram

Langkawi --> Kuching

Hej! Här kommer ett kort och snabbt inlägg från Langkawis flygplats. Sitter för tillfället på starbucks och dricker kaffe och ice Tea :) Ska alldeles straxt checka in bagaget innan planet lyfter mot Kutching, Borneo. Sammanfattning om Langkawi kommer när vi är på plats på nya hotellet, om vi har tillgång till internet där vill säga. Vi har många bilder på lager! Kram /Hanna och Jocke

Langkawi

Här kommer ett hej från Starbucks här i Langkawi! Jocke vart överlycklig över att få dricka en vanlig kopp svart kaffe, som dessutom smakar gott! Och så passar vi på att ta en paus från värmer och samtligt sno lite internet :)

Hade även tänkt publicera lite bilder som vi ännu inte visat. När vi hade kommit in med färjan i måndags var klockan bara kvart i 3 på eftermiddagen, så då vi passade på att gå till eagle square, en gigantisk staty av en örn som är det första man ser man kommer in med färjan. Örnen har någon slags symbol för ön och Langkawi betyder även "rödbrun örn" på malaysiska.

Vandrade även genom en park

Efter det blev det ett matstopp. Hungriga som vargar efter flera timmar på resande fot och utan lunch i magen så blev vi överlyckliga när vi hittade detta:

23e mars, Koh Lanta

Nu får ni mycket att läsa idag! Och blev lite rörigt när 24e kom före 22e och 23e men vi kan låssas att vi var redigt fulla eller helt enkelt drabbats av någon slags lathet och inte riktigt håller koll på dagarna och datum!

Så till inlägget!

Söndag, 23e, Hyra moppe!

Vi hade länge pratat om att hyra en moppe och åka runt lite själva och utforska! Men i Phuket var det så himla mycket trafik så där ville vi inte köra själva. Sedan kom vi till Koh Lanta, och där vad trafiken väääldigt lugn, jämfört med Phuket! Så mot slutet av resan, sista dagen lite mer exakt, bestämde vi oss för att hyra en moppe.

Det blev en scooter och 2 väldigt sexiga hjälmar!

Första stoppet blev gymmet Lanta Sport Complex. Gymmet i sig var relativt litet men hade allt som behövdes! Både Hanna och jag körde helkroppspass då vi inte tränat på ungefär en vecka. Var riktigt skönt att få träna ordentligt igen! Efter ungefär 1.5h var vi klara och begav oss mot en av Koh Lantas bästa stränder, Long Beach. Där hann vi knappt få av oss tröjorna innan vi var i vattnet och svalkade oss! Ruskigt skönt efter ett träningspass i värmen.

Efter lite sol och bad bestämde vi oss för att åka vidare och käka på vägen mot Lanta Old Town. Vi stannade till och käkade vid ett ställe där man även kunde gå en thailändsk matlagningskurs.

Fried rice with chicken, pinapple and cashewnuts, mums!

Sedan började färden mot Old Town, en mysig tripp på moppen uppför ett berg och helt plötsligt i en kurva i skogen såg vi en skylt där det stod "View Point", så vi bestämde oss för att stanna till och se på utsikten där. Vi beställde in en varsin efterrätt och njöt av tillvaron.

När vi ätit upp begav vi oss igen mot Old Town, så såg vi att bensinen började ta slut så vi stannade till längs vägen vid en liten affär där de sålde bensin i glasflaskor. Vi hann knappt stiga av moppen innan en hand sträckte sig efter våran nyckel och öppnade upp bensinlocket och fyllde på. 24kr för en full tank! Tänk om det vore så billigt i Sverige!

Tillslut kom vi fram till Old Town, där vi strosade runt i ungefär 10 minuter så var vi tillbaka vid moppen. Det var alltså inte större än en gata på 100 meter. Haha.

Vi satte oss på moppen igen och började köra hemåt, den här gången en annan väg än den vi kom. Vi fick se en väldigt fin natur hade det väldigt trevligt!

Väl hemma igen strosade vi runt på den dagliga kvällsmarknaden i Saladan och köpte våran Chicken Kebab från samma tjej som vi gjort 3 dagar i rad! Satan så god den var! Vi köpte biljetter till Langkawi och shoppade lite. Hanna passade även på att ta en manikyr och pedikyr, medan jag snällt fick sitta och kolla på, och så betala för henne, såklart. Satt och kollade ner i telefonen och så helt plötsligt hör jag, "Jocke kan du betala henne?" Självklart! Haha.

22e mars, Mai kaew cave

Hallå där igen!

Ligger lite efter här på bloggen med inläggen... Hade först och främst tänkt uppdatera er lite om i lördags. Som vi skrev blev det ett besök i en av Koh Lantas (den största) mai kaew cave! Bilfärden tog oss neråt och in i buschen, på vägen dit hämtade vi även upp en till kille som också skulle med. Efter att ha åkt genom en smal, guppig väg kom vi fram till ett hus där några lokalbor bodde, mitt i djungeln. Kvinnan i hemmet tog emot oss och vi fick lite vatten i väntan på vår guide. Några minuter senare kom vår charmiga engelsktalande guide, som hade lärt sig all engelska han kunde från turister. Det var alltså vi två, turisten vi hade hämtat upp, som var från England och så guiden. Djungeltrekkingen började uppför branta "stentrappor" gjorda av naturen bland palmer och tät buskage. Det blev bara brantare och brantare och svårare att klättra och ta sig upp. 30 minuter senare var vi redan genomsvettiga men äntligen framme vid ingången till grottan.

Där fick vi sätta på oss en pannlampa, utan den i grottan skulle man inte se ett endaste dugg! "Ingången" var då en liten liten spricka i berget, där de hade byggt en trästege (ranglig!) som vi skulle ta oss ner för. Först fattade vi inte att det var där ingången var, vi trodde att guiden skämtade med oss. Men vi lyckades ta oss ner allihopa!

Väl inne i grottan fick vi klättra ner och upp, åla oss genom trånga utrymmen och se häftiga bergskreaturer, en gigantisk spindel (!!) och en heeeel vägg full av fladdermöss! Guiden kunde med ett ljud väcka fladdermössen, så några började flyga precis över huvudet på oss. Var lite läskigt men väldigt häftigt att se! "Akta huvudet", som guiden försökte lära sig säga, var ett uttryck som användes många gånger! Ungefär 45 minuter senare kom vi ut ur grottan, alldeles genomblöta av den fuktiga värmen där inne. Vi gick en annan väg tillbaka genom djungeln och när vi kom fram till huset där kvinnan bodde, fick vi in ett varsitt fruktfat och dricka innan chauffören skjutsade hem oss. Det här var en otroligt häftig upplevelse som vi verkligen rekommenderar er att göra, om ni någon gång ska till Koh Lanta!

Fladdermössen!

Var svårt att ta bilder i en kolmörk grotta. Dessutom hade vi bara mes oss undervattenskameran, men här har ni iallafall några bilder :)

24e mars, Ankomst till Langkawi

Efter en lång och orolig bilfärd kommer vi äntligen på färjan över till Langkawi, Malaysia. Vilken lättnad nu efter den här förmiddagen.

Började med att vi var sena tills de skulle hämta upp oss. De skulle komma 08:00 och 08:03 stod vi och skulle checka ut. Där de först trodde att vi bara lämnade in våran nyckel och fortsatte dela ut handdukar till gästerna som skulle till stranden. Efter en stunds väntande och dialoger så kom vi in i minibussen med en stressad förare. Så då blev vi stressade.

Efter 2 bilfärjor och massor med läskiga omkörningar stannade han på en bensinmack där han pratade thailändska med oss och slängde ut våra väskor. Vi fattade ingenting förns han tillslut sa Langkawi och pekade på en annan bil.
Vi förstod då att vi skulle byta till den men tyckte det var märkligt eftersom vi hade bokat en resa som skulle vara en och samma bil ner till Satun, inget byte. Hur som helst hamnade vi i en först skitvarm bil med 2 thailändare som endast kunde thailändska. Som senare blev som att sitta i ett kylskåp på hjul.
Vi visste dessutom inte om han hade fått biljetterna av den andra föraren som skulle gå till färjan vid Satun. Och försöka prata engelska med dem var bara att glömma. Så där satt vi, oroliga om vi ens skulle hamna rätt.

Efter ett tag började skyltar visa Trang Airport, och han körde efter dem, så då blev vi ännu mer oroliga att han hade fått fel beskrivning om vart vi skulle. Men som tur var åkte vi förbi den och i riktning mot Satun. Nu började vi lugna ner oss lite och satte på musik i headsetet. Då hörde föraren tydligen min musik och började vifta med händerna och hade party där bakom ratten.

Tillslut klockan 13:15 kom vi fram till hamnen och där försökte vi igen prata engelska med dem om biljetterna till färjan. De förstod tillslut vad vi menade och så löste det sig väldigt bra! Så i skrivande stund sitter vi på en kall färja och väntar på att få komma i land på Langkawi, Malaysia!

Toaletten på färjan, hål i golvet.

Nu har vi kommit fram till Langkawi och checkat in på vårat hotell, som enligt beskrivningar skulle vara ett bra 3 stjärnigt hotell. Här kommer vi inte spendera mer tid än nödvändigt. Vi öppnade (sparkade upp) den väldigt tröga dörren till vårat rum och knockades av röklukt. En instängd bunker utan fönster. En toalett på 1 kvm där man kan sitta på toa och duscha samtidigt, iofs rätt smidigt för den morgontrötta men lite väl liten kanske. Inget kylskåp, ingen säkerhetsbox och smutsiga lakan och golv. Här har vi bokat 2 nätter, men vi får se om det blir mer än 1...

22e mars, Saladan Koh Lanta

Det är nu 3 veckor sedan vi satte oss i bilen i riktning mot Arlanda. Nu, efter 3 veckor i Thailand är vi taggade på att dra vidare till Malaysia.

Det där med att vara fri i sina planeringar är väldigt skönt! När vi var på Koh Phi Phi hade vi planerat att åka till Koh Lanta-Koh Lipe-Langkawi(Malaysia), men nu känner vi oss båda rätt mätta på Thailand och sugna på Malaysia. Vi bestämde oss att helt enkelt hoppa över Koh Lipe, ta en extra natt på Lanta och sedan dra direkt till Langkawi.

På så vis får vi även längre tid i Malaysia och har nu börjat fundera på att åka över till Borneo för att sedan åka ner till Singapore och så vidare till Kuala Lumpur.

Idag har vi spenderat morgonen åt att söka på hur vi ska ta oss till langkawi på bästa, billigaste och enklaste sättet, vi vill inte spendera 8 timmar på en färja som vi först blev rekommenderade.. Istället blir det nog en del mini buss, taxi och sedan färja i slutet på 90 minuter, hela den resan blir också kortare och billigare.

Om ungefär 2 timmar blir vi upphämtade på hotellet och beger oss mot en känd grotta här på Koh Lanta, kommer troligen upp bilder på det lite senare. :)

Fredag 21 mars, Saladan

Idag har vi bytt boende ännu en gång, förflyttade oss till själva centrum här i Koh Lanta, Saladan. Detta är vårt 7e boende räknade vi ut förut!! Undrar vad den siffran kommer vara när vi är hemma efter de här tre månaderna!

Hur som helst, vi fick vårat rum vid 12 och har sedan dess spanat in området, ätit lunch och hängt någon timma på stranden. Precis utanför vårat hotell ligger själva "huvudgatan" där vi hittade ett perfekt lunch-hak! På ett gatukök köpte vi oss en varsin pad-Thai och 5 st kycklingspett. Det var inga små portioner! Ungefär hälften av all mat blev över... Maten var sååå god och hela kalaset gick på cirka 40 kr. Precis ett sådant ställe vi har letat efter! Möjligt att det blir ett återbesök redan imorgon :)

När vi gav oss ut förut för att handla lite och äta någon middag var hela denna huvudgata uppradad av hur många gatukök som helst med allt från thaimat till europeisk mat till bananpannkakor, munkar, majs, färsk frukt och glass! Vi hamnade vid kycklingkebaben, som visade sig vara gudomligt god.

Sedan tog vi några varv bland smågatorna och alla affärer och slutligen ett stopp på food marten där det inhandlas en hel del godsaker....

Bland annat detta ovan. Syns det att vi saknar Sverige?

Torsdagen den 20 mars, Koh Lanta

Igår åkte vi tuk-tuk första gången efter mer än två (!) veckor i Thailand. Har liksom aldrig blivit av innan, men det var ju mysigt och guppigt. :) Och så har vi även tagit en varsin Thai-massage för första gången efter middagen. Vi tog båda en "rygg, huvud och nacke massage" enligt beskrivningen, men man kan säga att vi fick en timmes helkroppsmassage. Detta för inte många kronor alls. Efter kände vi oss sådär härligt sega i kroppen. Var otroligt skönt!

Nåväl, Igårmorse klockan 9 kom speedbooten och hämtade upp oss på stranden vid vårt hotell som skulle ta oss till Koh Rok Nok och Koh Rok Nai, två kalkstensklippor som ligger i simavstånd från varandra. Där stannade vi mellan dem och snorklade från båten bland stora koraller och färgglada fiskar. Äntligen fick vi se nemo fiskar!! Sedan stannade vi på Koh Rok Nok och dess otroligt fina strand, som är rankad som en av Thailands 10 vackraste stränder. Det kunde vi verkligen förstå med det kristallklara vatten, kritvita sandstrand och stora korallrev som vi fick skåda! Där fick vi god thai-lunch buffé serverad samt egen tid till att sola, bada, snorkla och spana in den vackra ön!

Nemo-fiskar!

Under upptäcktsfärden såg vi flera gigantiska varaner!

Pool-häng

I förrgår, sista dagen på Phi Phi, passade vi på att utnyttja hotellets fina poolområde en sista gång!

På kvällen tog vi oss till en restaurang som låg precis vid havet. Inte vår topp-3 restaurang, men mysigt läge och sitta och äta med vinden i håret, bokstavligt talat.

Utflykt och kajaking på Phi Phi

Gud vad dagarna går fort här! Idag är vår sista heldag här på Phi Phi. Imorgon hoppar vi nämligen på färjan till Koh Lanta med vår openway-ticket!

Efter nästan en vecka här känner vi oss ganska mätta. Vi har hunnit med ungefär det vi har tänkt och haft som mål att se och besöka. Trots att vädret inte riktigt har varit på vår sida de senaste två dagarna, mulet och med korta regnskurar, så har vi ändå lyckats utnyttja dagarna på bästa möjliga sett.

Oavsett vart man bor här på Phi Phi så går det inte att undkomma den dunkande musiken och nattlivet här på ön. Även fast det är kul med lite fart och fläkt så ska det faktiskt bli ganska skönt att komma till ett lite lugnare ställe så man kan sova bättre och slippa få skavsår i öronen efter öronpropparna ;)

Hade tänkt uppdatera lite kort om de senaste två dagarna!

I lördags åkte vi iväg på en utflykt med longtail-båt. Bara båtresan var ju en upplevelse i sig. Eftersom det dagen till ära var lite halvdant väder blev det ganska guppigt vilket resulterade i saltvatten-stänk i ögonen och dyngsura passagerare. Inte nog med det, för något senare började det spö-regna när vi var ute på öppet hav, båtföraren bara skrattade!

Såhär såg det ut när vi lämnade Phi Phi..

Och såhär såg det ut en liten stund senare.

Spö regn på vägen dit men Jocke var glad ändå!

Vårt första stopp var vid "shark point", vilket man av namnet kan tyda  var en plats där det var stor chans att få se hajar. Tyvärr såg vi inga... Men en hel del fina akvariefiskar fick vi iallafall se, så vi var ganska nöjda ändå!

Andra stoppet var på ön Bamboo Island för lunchpaus, bad och utforskning av ön. Var väldigt fint där, speciellt när solen tittade fram!

Vi passade även på att testa vår nya undervattenskamera!

Nästa stopp: Maya beach, där filmen "the beach" med DiCaprio spelades in!

Åkte även förbi Viking Cave, ett par andra vikar och sedan hemåt!

På söndagen vaknade vi upp till lika tråkigt väder... Bestämde oss för att hyra en kanot och ge oss iväg på egen hand. Hamnade på monkey beach, en strand där vilda apor lever. Många guidade turer åker även dit för att mata och ta kort på aporna.

Det gällde dock att ha koll på sina grejer för aporna är riktigt giriga och passar på att springa och ta grejer om man inte har uppsikt.. Vi var dumma nog och bestämde att ta en fika på stranden. Genast hade vi två apor bredvid oss som trodde maten var till dom... Det resulterade i att vi fick fika i två omgångar, medan den som inte åt fick stå med en vattenflaska som vapen...

En apa hade stenkoll på våra oreo-kex i väskan och tog sin chans och sprang fram när vi var och badade, som tur var såg en kille det och jagade bort apan som tur va!

Notera att fiskarna under mig pussas!;)

Vi passade även på att ge oss ut på en snorkeltur där med våra nya cyklop, vilket visade sig vara ett bra beslut! Fick se många otroligt fina och stora fiskar!!

Phi Phi viewpoint

I fredags ställde vi klockan lite tidigare, gick upp och åt frukostbuffén för att sedan snöra på oss jogginskorna och gå upp till Phi Phis viewpoint.

Den mumsiga hotellfrukosten!

Här avnjuter vi vår goda frukost varje morgon!

Med 198 meters stigning var det en brant väg med många trappsteg att ta sig uppför. Men alla svettdroppar var trots allt värt den otroligt fina utsikt som vi sedan fick skåda!

Brant! Och detta var bara början...

På vägen upp gick vi förbi höga palmer med kokosnötter och cashewnöt-träd

Första utsiktsplatsen nådd!

Äntligen uppe på toppen!

En aning svettiga men väldigt nöjda!

Efter fotografering njöt vi av en varsin passionsfrukt-glass på toppen på en klippa innan vi började vår färd hemåt.

Tiger Kingdom

Hallå där! Nu har vi upplevt en hel del nya saker sen sist, på väldigt kort tid. Igår morse checkade vi nämligen ut redan vid 9 på morgonen från hotellet i Karon för att röra oss vidare. Vårt mål var att ta oss till Phuket Town med ett stopp på vägen på Tiger kingdom för att få klappa, gosa, ta foton och vara nära de otroligt stora och mäktiga djuren. Väl på plats fick man välja om man ville gå in till de minsta (på ca 2 månader), de "små" (på ca 5 månader), de "mellanstora" tigrarna eller de stora tigrarna (ca 22 månader gamla). Vi valde att köpa ett paket där vi fick gå in till de minsta, de "små" samt det största (Jockes val....)

Innan vi väl tog beslutet att åka hit ska det tilläggas att vi läste på en hel del om stället, på grund av alla rykten man hört om att tigrarna ska vara drogade på sådana här ställen. Utifrån den största delen av tidigare besökares kommentarer vi läste på nätet om att tigrarna hade varit alerta, lekfulla och hållit igång under deras bösök, samt från Tiger Kingdoms hemsida, som försäkrade om att tigrarna INTE var drogade så tog vi beslutet att lita på det och uppleva detta.

I efterhand är vi otroligt glada över att vi bestämde oss för att åka hit! Det var en sådan otroligt häftig och mäktig känsla att för det första vara på insidan av en bur med ett flertal tigrar, men inte minst att få klappa, gosa, luta sig och sitta nära ett sådant djur som man har så mycket respekt för, det känns verkligen som en Once in a life time experience! Vårat intryck av stället var dessutom att det var väldigt rena och fräscha lokaler, otroligt hjälpsam och trevlig personal samt att de flesta tigrarna var aktiva och lekfulla. Skötarna var även väldigt snälla och hjälpte till att ta kort på oss tillsammans med tigrarna med vår egen kamera!

Förväntansfull och lite pirrig i magen innan det var vår tur!

Hälsade på bebis-tigrarna, 2 månader gamla

Hänger med de "små" tigrarna..:)

Nu var det dags för det vi (jag, Hanna) fasat inför...

De största katterna!

Efter vårat besök på Tiger Kingdom tog vi en taxi vidare till Phuket town för att checka in på vårat hotell. Efter det gav vi oss ut på gatorna och såg oss omkring samt stannade till för en lunchpaus. När vi sedan gav oss iväg i hopp om att hitta till ett shoppingcenter vi hade tittat upp, stötte vi på en väldigt trevlig och hjälpsam taxichaufför. Han erbjöd sig att skjutsa oss till det stora, populära shoppingcentret "Central Festival Phuket" som låg 15 minuters bilfärd därifrån. På vägen dit berättade vi även för honom att vi skulle sova en natt här och sedan dagen efter ta färjan över till Phi Phi öarna. Så på vägen stannade vi till där vi kunde köpa biljetter medan han satt i bilen och väntade på oss. Så himla snäll!

Shoppingcentret hade 5 våningar och var stort som helst, så där tillbringade vi en hel del timmar för (ögon) shopping mestadels.. Livet som backpacker med minimal packning och lite tajt budget... ;) Ett samtal senare när vi var klara så kom den snälla taxichauffören och hämtade upp oss (som vi glömt att betala till för resan dit!!!) och skjutsade oss till vårat hotell. Såklart fick han extra dricks!!

Nu är vi i vilket fall på Phi Phi öarna och sitter för tillfället i vårat hotells "lobby" och dricker en varsin pinapple-smoothie (favoriten!) samt för att få tillgång till internet! Haft en fantastisk eftermiddag  vid hotellets pool (som ligger på stranden typ) samt på stranden. Slänger upp några bilder när vi ändå är igång!

Hotellets pool och stranden i bakgrunden! Lyx!

På stranden.

Nu ska vi gå upp och se om hotellets djurspray har skrämt iväg våran ödel-djurpark i rummet... Godnatt!

7e och 8e mars i Karon

(Sen inlägg pga massa strul med bloggen)

Hallå där! Kände att det dags för mig att skriva lite här innan Jocke tar över bloggen helt ;).

Igår kväll (läs fredag) efter poolhäng på hotellet gick vi ner mot centrum i hopp om att hitta någonstans att slå oss ner och äta. Hamnade på en svenskt ägd restaurang med toast skagen, Wallenbergare och köttbullar och potatismos på menyn. Vi beställde in en varsin tallrik med kycklingbröst, bbq-sås, klyftpotatis och en karaff vitt vin till, fredagslyx! Lite komiskt att man hamnar på en restaurang med europeisk mat när man befinner sig i Thailand.. Dock passade det mig perfekt eftersom att jag tydligen tröttnar väldigt snabbt på samma mat. Efter de två första dagarna här i Thailand med thaimat två gånger om dagen var jag nämligen i starkt behov av typ hamburgare, vanlig pasta eller en köttbit.... Som tur är har det behovet stillats ordentligt med pizza, pasta och hamburgare flera dagar i rad nu ;).

Bild på Jocke och maten.

Idag har vi varit iväg på äventyr hela eftermiddagen och kvällen! Bestämde oss nämligen igår för att boka en guidad tur inkluderande elefant-trekking, Kata utsiktsplats, ormshow och en apshow, ett besök på de stora sevärdheterna Big Buddha och Chalong-templet samt lite andra småstopp på vägen.

Första stoppet: Kata point View

Vi blev upphämtade på hotellet av chauffören och guiden som skulle visa oss runt. Första stoppet var på utsiktsplatsen. Otroligt fin utsikt över hela Kata och Karon-området! Sedan bar det vidare mot elefanterna, ormarna och aporna. Trots att man är medveten om hur elefanterna och de andra djuren behandlas var det en häftig upplevelse.
Elefant-turen började iallafall med att jag och Hanna fick hoppa upp och sätta oss i "sadeln", som vinglade så fint på elefantens rygg, och tillsammans med elefant-skötaren, som satt på huvudet på elefanten. När elefanten först började knalla iväg kändes det rätt pirrigt i magen, men det gick över snabbt.. och så kom ju en extrem uppförsbacke, följt av en extrem nedförsbacke.... damn vilken känsla! fan så roligt det var! tills puckot på skallen fick för sig att ta våran kamera och hoppa av den stora besten och säger at mig (jocke) att sätta mig på huvudet... eeeeeeeh, visst, jag hoppar väl dit, sitter ju bara på en vinglande elefant i skogen i en nedförsbacke liksom, hur svårt ska det vara.. Öppnade säkerhets pinnen och gav alla grejer till hanna,( hon hade behövt 4 extra armar den stackarn...) där sitter jag tillslut, på skallen på elefanten, kollar bak på hanna, där sitter hon i sadeln med en väska, flipp-flopp, kamera, och så kameraskyddet i handen, OCH på det! sitter hon och håller i säkerhets pinnen, den satt alltså löst nu... yeeey... snacka om Tarzan och Jane! jaja, nu fick ni läsa världens uppsatts om hur en liten skit hoppade fram till skallen på en elefant, visst var det väl givande? :D

Andra stoppet: Elefant-camp!

Apan hälsar oss välkomna!

Precis stigit på elefantryggen, en aning nervösa...:)

Snakeshow

Big Buddha

Hannas fina outfit när vi besökte Big Buddha!

Wat Chalong- tempel

Fint tak inne i templet

Ett stopp på caschewnut-factory. Herregud vad goda de var!

Där växer caschewnötterna, det är den grå feta saken under den ännu fetare gröna saken.

7e mars Karon Beach

Just nu ligger jag och kollad på när hanna simmar som en jungfru i poolen vid vårat nya hotell, som råkade bli ett hotell från samma ägare som förra, nämligen Manohra Cozy Resort! Det vi har sett och upplevt hittills har varit jättebra och känns bättre än förra!

Syns att det är samma ägare!

Lyxigare badrum!

Vi har precis smällt i oss en 200grams burgare med klyftpotatis och så en ananas smoothie till efterrätt, gott!

På förmiddagen knallade vi ner till ett gym som ligger 2-300 meter från hotellet, kan det bli bättre? Ett mycket litet gym, trångt men det var samtidigt inte mer än 4-5 pers där med oss så det funkade.
Det ska även ligga ett fitness center relativt nära hotellet också, får se om vi tar en visit där med!

I kväll har vi inte bestämt vad vi ska göra än, vi får se vad som händer!

Imorgon däremot har vi planer på att ge oss iväg på lite roligheter! Hittade ett paket av olika aktiviteter som var relativt billigt! Bl.a skulle vi se big Buddha, gå på orm show, någon ap-show, rida elefant, träffa mindre elefanter etc! sedan har vi även planer att antingen imorgon eller senare gå på en thai boxnings kväll med flera matcher!

Ne nu ska jag döda getingen som jävlas med mig och sedan köpa mig en till ananas smoothie! Hej hopp!

6e mars, Kata Beach

Ännu en morgon i paradiset! Nu har vi sovit våran första natt på det här hotellet, om hanna bara kläckt ur sig att hon hittade en kontroll igår till AC:n lite tidigare än vid frukosten i morse så kanske vi hade sluppit hacka tänder och faktiskt sovit riktigt gött hela natten! Hon hade ju inte heller några planer att göra något åt denna kyla inatt, ne hon valde istället att frysa än att sträcka sig lite och höja värmen ;)

Hur som helst, igår när vi checkat in på nya hotellet, där vi förresten möttes av en hög och full receptionist, stack vi ner till Kata Beach och la oss där tills sent på kvällen!

Bananpannkaka, mumma!

Lite senare åt vi på en fin restaurang där vi käkade buffé! Passar mig perfekt i ett land där portionerna passar de små thailändarnas mini magar! Hade även en thai Elvis Presley som sjöng och folk dansade! Mycket trevligt!

Jockes favorit bord!

Hannas favorit
Om Empa och Olle skulle fortsatt som elektriker, vore då detta resultatet? ;)

Hotellet i Nai Yang

Nu har vi precis kommit tillbaka från en promenad och jogging tur längs stranden i morgon solen!

Nu återstår det bara lite packning, frukost och sen är det dags att checka ut från det här hotellet. Och sedan ta oss till Kata Beach.

Här kommer lite bilder från morgon turen samt hotellet!

4 mars, Nai Yang

Sådär, nu har vi kommit tillbaka till hotellet efter en hel dag på stranden!

Blekfis nr:1

Och så blekfis nr: 2

Dagen var väldigt lik gårdagen med skönt strand häng, lunch vid restaurangen vid stranden och en jävla massa bad!

Efter en hel dag på stranden gick vi tillbaka till hotellet för att duscha och kolla lite boende för de närmsta dagarna, det här är nämligen våran sista dag på hotellet i Nai Yang Beach. Vi hittade ett rätt fräscht och billigt hotell vid Kata Beach som vi bokade.

Efter det bytte vi om och tog en promenad längs stranden och landade därefter på restaurangen vi åt på igår! Mycket trevligt att komma till ett ställe där personalen pratar god engelska och man förstår varandra och får in rätt mat! Dock inte lika spännande.. På lunchen idag beställde vi in 2 coca cola och en stor vatten, så vi blev rätt chockade när vi fick in 2 stora kokosnötter med sugrör och inget vatten ;)

Middagen hur som helst var väldigt mysig! Vi hade tända ljus på bordet och lagom när maten kom lyste den röda solens sista strålar i Hannas vackra ansikte!

Jocke var hungrig och beställde in 2 portioner!

Nu ska vi gå och lägga oss här och planerna för imorgon är en löprunda längs stranden innan frukost, och sedan spana in nya hotellet och stranden.. Jobbigt alltså! ;)

Godnatt!

Two lost Swedes in Asia

Lördagen den 1 mars påbörjade vi vår 3 månaders långa backpacker-resa genom Sydostasien och Australien. Vi blev avsläppta på Arlanda efter ett jobbigt farväl med lite tårar. Första destinationen var Bangkok! Förväntansfulla gick vi in för att checka in bagage och sätta oss och käka lite lunch innan avgång, vilket inte var förens klockan 14.20. Tänk att dagen med stort D äntligen hade kommit! Dagen som vi gått och längtat efter och förberett så mycket inför med vaccinationer, bokningar hit och dit samt en hel del packnings-ångest... Men nu var det bara att släppa allt. Passet, alla viktiga papper och resehandlingar samt pengar var nedpackade, resten går att lösa på plats, försökte vi intala oss.

Flygresan gick bra med undantag för läskig, kraftfull turbulens och trånga säten. När vi väl landat och knallat i en evighet till passkontrollen och bagage utlämningen fick vi stå i en timmes kö. Där blev vi mer och mer oroliga att bli nekade eftersom vi inte hade bokat utresa ur landet.. Vi såg flera som fick tillbaka sina immigrations kort de fyllt i och antog att vi skulle få detsamma.. Men allt löste sig ändå, vi kom in och började våran färd mot inrikesflygplatsen Don Mueang.

När vi bokade flygen ville vi såklart ha god marginal ifall förseningar/annat krångel skulle inträffa. Bortsett från kön flöt ju allt på vilket resulterade i att vi hade 5 timmar på flygplatsen att försöka sysselsätta oss på, väääldigt trötta efter att snart ha varit på resande fot i 24 timmar.. Men det var bara att bita ihop.

Efter vår första 10-timmars långa flygning kändes nästa som en prutt i rymden, 1 h och 20 minuter mot första slutdestinationen: Phuket. Efter landning tog vi en taxi för 400 BHT vilket motsvarar 60 kr. Troligen betalade vi överpris för den otroligt korta sträckan till hotellet men det var inget vi orkade diskutera då, när vi bara ville fram till rummet o slänga oss i sängen.

Nu befinner vi oss i Naiyang beach, hotellet är fräscht och ligger typ 2 min från stranden där vi tillbringat första dagen. Underbart!
Nu vart det ett långt första rese-inlägg, hoppas ni orkade läsa igenom allt! Nu är det sovdags här. The lost Swedes Will be back soon though! Goodnight!!

Tyvärr har vi inte så många bilder på mobilen, fler bilder kommer när vi får tillgång till dator!