"THE END"

Hej på er! Om vi ska vara helt ärliga så tar det emot lite att skriva det här inlägget, vi vill liksom inte skriva den här sista, avslutande texten och verkligen sätta punkt på den här resan.

Ni som har hängt med här ett tag vet nog om att ingen av oss är speciellt bra på det här med att fatta sig kort. En ”kortfattad” text lyckas alltid bli världens längsta inlägg ungefär, haha. Då kommer vi till den stora frågan; hur ska vi då kunna sammanfatta vår underbara resa på 3 månader i ett inlägg? Svaret på det är nog att det är nästintill omöjligt. Det är dessutom så svårt att sätta ord på en sådan fantastisk resa, om allt vi har fått uppleva och varit med om, om hur det känns att vara hemma igen… Det är så otroligt svårt att smälta alla intryck.

Man kommer så snabbt in i ”nya vanor”. Och denna resa var inget undantag. Vi har vant oss med att bo i en ryggsäck, att varje dag träffa nya människor, besöka nya platser, känna nya lukter och upptäcka nya kulturer. Den otroliga frihetskänslan när man är på resande fot, den saknar motstycke!

Det känns som att man under tiden man vart iväg varit inne i en resebubbla. Veckorna innan vi skulle åka hem såg vi ändå lite fram emot att komma hem, men så dagarna innan, när allt sakta började sjunka in, blev man nästan lite nere. Att man skulle behöva spräcka den här resebubblan man levt i under de senaste månaderna…

Så det var med blandade känslor vi klev på planet i Bangkok som skulle ta oss hem till Sverige.

MEN det var såklart så otroligt kul att få se sin familj igen och äta en riktig svensk välkomst-middag, få träffa vänner, börja jobba och komma in i vardagsrutiner igen. För som sagt, rutiner kommer man lätt in igen. Och det var nog bra att vi båda började jobba direkt dagen efter så att vi kom in i rätt dygnsrytm direkt och slapp jetlagen och så man inte hann reflektera så mycket.

Samtidigt kommer vi sakna livet som backpacker så mycket! Kanske inte de delarna som innefattar dåliga matvanor, sunkiga boenden, att bli lurad eller alla äckliga lukter i Asien… Men allt man har fått varit med om och fått uppleva, alla människor man träffat, alla platser man fått se och den otroliga friheten och kunna leva här och nu och kunna ta beslut precis i stunden!                                                                                                                                                                                                                                                                      Att bokstavligen bo i en ryggsäck, gå runt med sitt 15 kilos tillfälliga tyghus på ryggen och ha möjligheten att bo vart man vill och aldrig ha ett "permanent boende" under resan. Det om något är frihet och en helt fantastisk upplevelse!

Det är verkligen en dröm som har gått i uppfyllelse, helt klart. Att få dra iväg och resa under 3 månader med en person man tycker så mycket om är nog det bästa beslutet vi båda har tagit. Man sätts verkligen på prov och såklart är det helt fantastiskt att få bekräftat att det funkar! Att man står ut med varandra trots att man umgås så intensivt, iprincip dygnet runt (skämt å sido).

Vi har inte bara fått resa till så fantastiska länder och platser, utan vi har även fått lära oss så mycket på vägen, inte bara språkmässigt utan på alla sätt och vis. Man växer verkligen som person och dessutom får man så många fina minnen med sig i bagaget, ett minne som man bär med sig för resten av livet! Så om någon där ute funderar på att dra iväg, fundera inte mer, utan boka biljetten och dra iväg! Det kommer vara det bästa beslutet ni också tagit, det lovar vi!

Sverige till Thailand:

Höjdpunkter: vackra stränder och fint vatten, gosa med tigrar, Bangkok med grym shopping, grott-klättring och bra snorkling.

Thailand till Malaysia:

Höjdpunkter: utflykter på Langkawi, huvudstaden Kuala Lumpur med shopping och Petrona Towers.

Vidare till Borneo:

Höjdpunkter: Grymma djur- och naturupplevelser på bl.a. Kinabatangan och Bako National Park.

Topp 3: Att se vilda orangutanger och elefanter och gå djungeltrekking i den "riktiga djungeln".

Malaysia till Australien:

Höjdpunkter: Besöka Sydney, Operahuset och harbour bridge, hyra campervan och bila Sydney-Brisbane tillsammans med Cissi och Mattias, se kängurus och koalor, hoppa i sanddynor, snorkla med hajar och sköldpaddor.

Australien till Kambodja:

Höjdpunkter: Angkor Wat, paradisstrand, Choueng Ek/Killing fields och S21-fängelset.

Kambodja till Vietnam:

Höjdpunkter: Halong Bay, staden Hoi An och sy upp kläder, åka tåg/buss/bil genom vacker natur och Cu Chi-Tunnlarna.

Vietnam och tillbaka till Thailand. Och sedan hem till Sverige igen!

Bangkok, onda fötter och hemresa!

Hej allihopa! Dags för en uppdatering, eller vad säger ni? Vi har ju faktiskt redan varit hemma i snart 1 vecka (!!!), men vi har haft så mycket för oss och mycket tankar som snurrat runt i huvudet. Allt har gått i ett sedan vi kom hem! Men innan vi skriver någon slags sammanfattning av denna resa, backar vi tillbaka några dagar...

Vi tillbringade våra 3 allra sista dagar på resan i Bangkok med att gå i shoppinggallerior och marknader tills våra fötter och ben skrek av värk.

Vi har ju faktiskt ett gäng bilder som vi ännu inte hunnit publicera därifrån. So here we go!

Första stoppet blev på den stora gallerian MBK, Mah Boon Krong, som låg knappt 5 minuters promenad från vårat hotell. Där fanns en blandning av märkesaffärer, med både äkta och fejkvaror. Det fanns även en hel del thai-affärer och stånd med mycket skit och bling-bling, fast det gick att fynda om man tog sig lite tid. Detta var väl inte vårat favorit-köpcenter, men vi lyckades iallafall hitta billiga äkta converse-skor här!

Efter vi gått igenom ett helt gäng med affärer tog vi oss uppåt till mat-våningen. Vi var båda väldigt sugna på pizza så vi landade på pizza-hut. Där är man garanterad en god pizza! ;) Så efter en varsin pizza och en iste var vi laddade för att fortsätta dagen och traska vidare till nästa stora shopping-mall!

En paus för påfyllning av koffein och vilning av ben och fötter var välbehövligt!

Det blev även ett besök på detta glammiga varuhus. De stora galleriorna ligger i rad efter varandra, så det blev flera besök på galleriorna ovan. Siam Paragon var väl dock inte något för oss med prada och.co. Men det är ändå häftigt att bara gå runt och titta där inne. Det syns att de har lagt ner mycket pengar på dessa gigantiska gallerior!

I de andra galleriorna fanns det en hel del affärer lite mer i vår stil och prisklass, de hade bland annat en xxxxl forever 21 där jag nog spenderade mer en än timma i (ja, Jocke suckade ett antal gånger, haha!), zara, mango och andra kända "budget-märken".

Vi hade inte så mycket tid över då vi i stort sett gick i shoppinggalleriorna från 10 på morgonen till halv 10 på kvällen. Helt sjukt haha, förstår inte hur vi orkade såhär i efterhand! Ovan är iallafall en middagspaus i en av galleriorna (i vilken minns jag inte just nu). Vi hade lite svårt att välja men vi valde att ta det stället som det var allra mest folk på, där det dessutom visade sig vara kö. Efter cirka 20 minuters väntetid fick vi ett bord och lite mat som var helt okej, men inte allt för imponerande.

Ungefär såhär som ovan såg shoppingen ut efter första dagen. Vi kan säga att pås-antalet ökade för var dag...

Platinum fashion-mall var ett varuhus med ungefär 6 våningar med BARA kläder och accessoarer. Tyvärr levde detta varuhus inte riktigt upp till våra förväntningar. Det visade sig vara endast thai-affärer och de flesta kläderna såg mindre tilltalande ut. Men vi gav det lite tid och då gick det faktiskt att hitta några godbitar mitt bland allt, till dessutom riktigt riktigt bra priser.

Såklart ville Jocke besöka Pantip Plaza, varuhuset med 5 våningar BARA elektronik. Där var det till största del fejk-produkter och galna försäljare som skrek efter en. Så där blev vår vistelse inte särskilt långvarig. Men om man är ute efter att fynda billiga elektronik tillbehör är det absolut värt ett besök!

Japp, i Bangkok har de till och med en skridskobana mitt i gallerian! Nästan så att man blev lite sugen och börja längta efter vintern så mysigt det såg ut, men bara liiite!

Ett besök i den stoooora gallerian Central World blev det också, vilken är den till ytan största shoppinggallerian i Thailand och Sydostasien. Jo tack, vet inte hur många gånger vi gick vilse här inne, haha! Också en lite finare galleria, men även med en del budgetkedjor också. Här passade vi på att ta en paus på en glass-restaurang!

Efter nästan 2 dagars shopping kände Jocke lite såhär.... hihi.

Sista dagen, en aning slitna och trötta efter allt shoppande, hade vi planerat att besöka weekend-marketen, världens största marknad!! Det var en bit dit så vi provade på att ta sky-train vilket var ett väldigt smidigt och dessutom billigt sätt att ta sig fram på!

Marknaden var verkligen GIGANTISK, så där spenderade vi ett antal timmar och då hann vi inte ens gå igenom hälften av marknaden (kändes det som iallafall). Det fanns ALLT där och det gick verkligen att fynda! Om vi hade haft mer tid hade man lätt kunnat spatsera runt här en hel dag utan problem!

Vi besökte även pratanum market och en till jag inte minns namnet på. Men jag skulle säga att man kan skippa dom och satsa på weekend-marketen istället!

Världens godaste kokos-glass! Mums!

Efter 3 dagars shopping kändes det i hela kroppen! Sista dagen köpte vi ett extra bagage, då det inte fanns så mycket utrymme kvar i våra ryggsäckar. Kvällen innan rådde det kaos i vårat lilla hotellrum:

Det låg grejer på varje yta av golvet, på sängen och på bord. Men efter en stunds packning och fixning lyckades vi få ordning på grejerna. Det var inga problem att få plats med allt med en extra väska som tur va, även fast det blev en hel del shopping! Vi var iallafall väldigt nöjda med våra dagar i Bangkok även om det blev lite tajt med tid. Det hade varit kul att fått sett staden lite mer (och inte bara alla shopping gallerior) och bara hänga lite, men det får bli vid nästa visit! :)

Efter tidig uppstigning dagen efter på söndagsmorgonen den 8e juni, en sista frukost på hotellet och en taxi-resa senare var vi sedan på plats på Bangkok International airport. Efter 100 dagar på resande fot hade äventyret alltså lidit mot sitt slut. Känslan när vi stod där på flygplatsen vid vår gate, minutrerna innan det var boarding time går knappt att beskriva. Det kändes så himla himla konstigt. Hur kunde drygt 3 månader gått så himla fort? Denna rese-bubbla som man befunnit sig i under den här tiden hade liksom inte spruckit än.

Så mycket tankar och så mycket känslor. Men vi drar ut lite på det här lite till och försöker oss på en liten sammanfattning i nästa inlägg! För nu vet jag knappt vad jag skriver längre och mina ögon går i kors.. Kram på er så länge!

Shop til' you drop

Efter cirka 13 timmar på resande fot var vi äntligen framme vid vårat mysiga boende i Bangkok, sent igårkväll. Efter en god natts sömn och en smaskig frukostbuffé är vi nu redo att ge oss ut på Bangkoks gator och spana in shoppingutbudet! Såhär excited är vi:

Vi ska börja i Siam Square området och beta av de stora galleriorna här! Kram på er!

Mango Bay

I förrgår var det dags att byta hotell. Vi var sugna på att spendera de sista dagarna på något annat ställe med närhet till en strand med bättre snorklingsmöjligheter. Först var vi inne på att sova resten av nätterna på samma hotell och åka iväg på en snorklingsutflykt och hyra en moppe/ta taxi till en strand som skulle ha riktigt bra snorkling som låg på andra sidan av ön. Men sedan tittade vi runt på agoda och hittade ett hotell som låg vid mango Bay som vi hade läst om skulle ha bra snorkling. Det är även ett av de stopp man stannar på för att snorkla om man åker på en dags snorklings-utflykt. Hotellet såg så mysigt ut och låg precis vid stranden så vi tänkte, varför inte tillbringa våra sista dagar där?

Det fanns dock några nackdelar med hotellet, som att man måste åka båt dit (det går att åka bil dit men det är inte många taxibilar som kör den sträckan på grund av de så pass dåliga vägförhållandena), det finns ingen el på ön från 6 på morgonen till 6 på kvällen och man bor ganska isolerat där eftersom att det är lite knöligt att ta sig någonstans. Vilket betyder att man får äta alla måltider där och att maten är dyrare på grund av att de måste frakta all mat från Koh Tao centrum.

Men trots dessa "nackdelar" kände vi att detta ställe skulle passa att tillbringa de sista dagarna på! Så så fick det bli!

Med 3 nätter bokade hade vi fått informatation om att hotellet hade gratis transport ut till ön via båt. Samlingspunkten var vid deras kontor. När vi hittat dit var det cirka 1 och en halv timme kvar till nästa båt skulle avgå. Så i väntan på båten tog vi oss en fika på ett mysigt cafe och gick och tittade i lite affärer. Samt laddade upp med en 6 liters vatten på 7eleven! Här tänker man ekonomiskt eller snålt om man vill kalla det för de ;) hihi.

Efter lite väntan och en båttur på cirka 30 minuter så var vi framme!

Hotellet ligger väldigt fint i en vik med en strand och flera stora korallrev bara några simtag ut från stranden! Själva hotellet och restaurangen ligger ovanpå gigantiska klippor så det har blivit många trappsteg att klättra upp för till rummet, till stranden, upp till restaurangen som ligger allra högst upp med magnifik utsikt, och så ner till rummet igen. Pjuuh! Men lite träning i allt slappande skadar ju inte!

När vi kom fram på eftermiddagen hade det blåst in lite så vattnet hade blivit lite grumligt. Men lite längre ut kunde vi skymta ett turkosfärgat vackert vatten som såg väldigt lämpligt ut för snorkling!

Det här hotellet är verkligen det perfekta stället för att ha väldigt lugna, mysiga och avslappnade dagar, lite isolerat men med ett perfekt läge! Det har blivit en hel del läsande och podcast-lyssnande i solstolen och på stranden och många svalkande dopp i havet! När vi har blivit lite uttråkade har vi satt på oss våra cyklop och studerat livet-under-vattnet bland massor av färgglada fiskar, gigantiska fiskar (!) och färgglada koraller. Vi har vaknat upp klockan 6 på morgonen i värme-panikslag på grund av att AC:n/elen har stängts av, sedan traskat ner till det alldeles stilla och spegelblanka vattnet och startat morgonen med att ta en snorklingstur. Kan man starta dagen på ett bättre sätt?

Vi har druckit litervis med vatten, goda och läskande fruktshakes och till och med lite Chang-öl (här snackar vi icke öl-fantaster), vi har ätit mycket mat (både mindre och mer god), vi har legat kvar i solstolen tills solen börjat gå ner och sedan hoppat i plurret med cyklopen på ytterligare en gång. Vi har avslutat kvällen med en måltid på resturang-terassen med utsikten över havet.

Idag har vi även tagit båten som vi får åka med fritt till Nangyuan Island som ligger några minuters båtfärd bort. Solat och badat och snorklat samt tittat in de 3-öarna som är sammansatta med en strand ovanifrån från viewpoints-platsen. Fler bilder från snorklingen och dagens utflykt kommer!

Nu däremot är vi i full gång och packar och bokar hotell för imorgon  väntar en lång resedag och förhoppningsvis är vi framme i Bangkok imorgon kväll.

Känns så sjukt att det är denna vecka, om 5 (!!!) ynka dagar, NU på söndag som vi åker hem! Att detta är vår sista dag på stranden på den här resan ( :( ) och på Koh Tao! Det är så svårt att förstå att vi redan varit iväg i 95 dagar! Hur snabbt gick det inte?!

Det är med både förtvivlan och förväntan som vi lämnar fina Koh Tao men samtidigt ser fram emot att avsluta resan på bästa tänkbara sätt: fylla resväskorna ut i det sista med massa shopping i alla shopping-malls och marknader i Bangkok! Det ser vi fram emot!

Mysig sista kväll på Wind beach resort!

I förrgår spenderade vi vår sista dag på Wind Beach Resort.

De senaste dagarna har sett ungefär likadana ut vädermässigt; varje morgon när vi vaknat har det varit väldigt molnigt, men sedan runt lunchtid har det spruckit upp och varit soligt/molnväxlande resten av dagen. Trots att det är molnigt lite då och då är värmen nästintill olidig ibland och det går knappt att vistas på stranden under dagen. Vattnet är så varmt i havet att man nästan bränner sig på det i det allra grundaste, ja ni hör ju hur sjukt det låter?! Då var det mer svalkande att slänga sig i poolen.

Eftersom att vi båda hade lyckats bränna oss dagarna innan bestämde vi oss för att hålla oss i skuggan nästan hela dagen, iallafall under de timmarna när solen är som starkast.

Vi startade morgonen med att sova lite extra länge och såg på pretty women som gick på tv. Sedan gick vi och åt frukost och satt kvar och läste och bara tog det lugnt. Innan lunch tog vi en promenad och på eftermiddan tog vi på oss våra snorklar (efter vi dränkt in oss i solkräm) och provade på snorklingen nere vid stranden. Tyvärr visade det sig inte vara det optimala om man inte har några bad/snorklings-skor då det var väldigt långgrunt och koraller samt sjöborrar fanns bara en liten bit ut.

Lite senare efter vi hade duschat och fräschat till oss spelade vi lite kort på altanen och käkade majskolvar (mums!). Sedan hade vi tänkt att gå till en resturang som vi hade tittat ut som hade stenugnsbakad pizza och bbq på menyn, vilket var våra stora cravings för kvällen. Det slutade dock med att vi hamnade på hotellets restaurang då det var helt folktomt på det andra stället. Och tur var väl det att vi ändrade planerna för vi hade nämligen världens mysigaste kväll!

Vi beställde en varsin tallrik från deras bbq-meny som innehöll grillspett, bakpotatis och god sallad och så lyxade vi till det med lite vin! Att vi sedan fick se typ världens finaste solnedgång under middagen och att det kvällen i ära var fire-show lagom tills vi hade beställt in desserten var ju bara två stora plus i kanten!

Som att inte kvällen redan hade varit helt fantastisk så valde vi att toppa kvällen med en varsin massage som vi hade tänkt ta dagarna innan men som inte blivit av. Det gjorde vi på "spa aurora" där vi tog en varsin timmes Thai-massage (helkroppsmassage), för cirka 80 svenska kronor vardera. De masserade, tänjde, böjde och stretchade kroppen på sätt som vi knappt trodde var möjligt.
Och trots att det ibland nästan gjorde lite ont var det på ett skönt sätt och det var omöjligt att avgöra om det hade gått 15 minuter eller 50. Så skönt var det! Snacka om att man känner sig som en helt ny människa efteråt!

Såhär snygga kläder fick vi ha på oss!

När vi var färdiga med massagen möttes vi av ett helt galet oväder utanför! Medan vi hade legat och haft det gött hade himlen öppnat upp sig och det blixtra och åska som aldrig förr!

Efter att ha väntat några minuter insåg vi att det inte skulle sluta på ett bra tag så det var bara att kliva ut och gå (simma) tillbaka till vårat hotell. Som tur var så låg inte vårat hotell särskilt långt bort men på den korta sträckan hann vi bli alldeles genomblöta från topp till tå. Vägarna hade redan hunnit bli översvämmade och när vi kom till hallen/korridoren hade det regnat in massor där.
Vi hade just börjat undra vart Thailands regnsäsong höll hus, haha!

Efter vi hade vridit ut våra kläder somnade vi gott efter en toppen-kväll! Snacka om ett perfekt avslut på vår vistelse på Wind beach och serani beach!

Senare kommer det nog lite bilder upp från Mango Bay där vi befinner oss nu! Så kika in om en stund igen!

Just nu: Livet på Koh Tao

Hej igen! Nu är vi i "fas" igen med uppdateringen så dags att berätta lite om vart vi håller hus och gör nu!
Vi befinner oss alltså just nu på Koh Tao. Kom hit i onsdags efter en buss och båtresa från Hua Hin, som tog cirka 6 timmar men gick väldigt smidigt och bra.

Taggade på att spendera några dagar på ön Koh Tao!

En mumsig blåbärs-smoothie i väntan på färjan! Var dock ett dåligt beslut att surpla i sig före båtresan då vi båda mådde illa, haha!

Resan gick som sagt väldigt smidigt! Vi hade bokat våra biljetter med "Lomprayah" som vi hade läst recensioner om skulle vara ett bra och vettigt företag. Nog att AC:n på bussen verkade vara ur funktion.. Men det bjöds på både juice och muffins under färden så det kan man väl säga vägde upp det hela ;)

Ungefär vid 4-snåret var vi äntligen i land på Koh Tao!
Nu skulle vi ta oss till vårat hotell.

På Koh Tao åker man taxi på bilflaket!

En resa på cirka 10 minuter och vi var sedan framme på det hotell vi hade bokat den första natten på, nämligen "Wind Beach resort"!

Rummet visade sig vara fint och ligger cirka 30-40 meter från stranden, där även hotellets resturang, bar och pool ligger!

Väldigt mysigt här!
Efter en sen lunch på hotellet var vi igång igen!

Första kvällen avslutade vi med att hänga på hotellets "chill-hörna", nedsjunkna i en varsin sackosäck till solnedgången. Sedan blev det en god middag på en resturang rakt över gatan innan vi gick och la oss!

Annars har dagarna här på Koh Tao och Wind beach resort, som vi valde att sova några fler nätter på, sett ut såhär:

Pool-häng

Take-away middag och häng på altanen

Sol och bad nere vid stranden

Ännu mer häng på hotellet och njutit av solnedgången och god mat!

Väldigt mycket slappande alltså! Men vi har det helt underbart trots att det är otroligt varmt och knappt går att vara i solen mitt på dagen. Imorgon ska vi byta hotell och ta en båt ut dit vi ska bo de sista 3 nätterna på ön mango Bay. Där kommer vi snorkla, åka på utflykt och bara njuta! Hörs snart igen! Kram