Australien del 2

Hallå där! Med gratis wi-fi på hotellet och lite ledig tid så kommer här ett inlägg med en drös bilder från Australien!

Efter vi upplevt Sydney var det dags att bestämma hur vi skulle ta oss vidare. I och med att jag och Jocke bara hade totalt 2 veckor i Australien så var tiden ganska knapp och vi ville ju hinna se lite annat också! Vi bestämde oss att det bästa och smidigaste sättet vore att hyra en bil att ta oss fram med. Sagt och gjort tog vi på oss våra ryggsäckar, knallade iväg och började leta efter biluthyrningsfirmor. Efter ett fikastopp på vägen och en del vandrande kom vi fram till en gata där alla uthyrningsfirmorna verkade ligga på rad.
När vi gått in i x antal firmor kändes det som att detta var "mission impossible", då varenda bilfirma var helt fulluthyrda  under påsken!
Vi fick då ett tips om en firma som låg nästan allra längst upp på gatan, "detta är er sista chans, annars är det kört"....
På firman möttes vi av en tjej som började skratta när vi sa att vi ville hyra en bil. Hon ringde iallafall några nummer och fick tillslut tag på en som hade en bil ledig, detta var dock en stor campervan, inte riktigt vad vi hade tänkt oss alltså. Men efter lite diskussion kom vi fram till att detta kanske var den bästa eller snarare enda möjligheten om vi skulle hinna ta oss enda upp till Brisbane på en ungefär en vecka!

Här är den våran snygga campervan! Syndes det gjorde vi iallafall!;)

När vi skulle försöka ta oss ut ur Sydney centrum ledde GPS:en oss istället RAKT IN i smeten mitt i city.... Men med en rutinerad förare löste sig det!

Efter ungefär 2 timmar i köer ut från Sydney började det flyta på. Och inte långt därefter kom vi till nya enorma köer och helt plötsligt kom det brandbil efter brandbil, poliser och ambulanser. Stackarna i utryckningsfordonen skulle pressa sig imellan alla fordon som stod på den 3 filiga vägen och knappt kunde röra sig. Folk verkade inte bry sig om att flytta sig när de hade kunnat heller, de stod kvar och glodde... Tillslut, efter att vi undrat vad som hänt när det kommit så otroligt många brandbilar och ambulanser, åt båda hållen, kom vi fram till en plats där det stod 9 krockade bilar och ännu fler längs vägkanten längre upp. Kanske var tur att våran gps tog en liten omväg, vem vet, annars kanske vi hade varit en av bilarna...

En morgon skulle vi lyxa till det med röda bananer som vi hade köpt dagen innan för det dubbla priset jämfört med vanliga (vad vi trodde, vi lyckades nämligen knappa in vanliga bananer när vi självskannade) Till vår besvikelse upptäckte vi dock att bananerna såg ut som vanligt innanför skalet, haha!

Såhär kunde frukosten se ut under vår resa i campervanen! Vi fick både uppleva att sova och äta frukost på en öde parkering mitt ute i ingenstans och på campingar bland massa andra glada campare.

Detta måste kanske vara vår mest köpta vara i Astralien ( skämt å sido) mums! Ungefär som svensk kexchoklad!

Ibland lyxade vi till det ordentligt, en kväll fixade vi ihop tacos! Måste vara de minsta tortilla-bröden nånsin!

En typisk camping-lunch, nuggets och ris!

En kväll beställde vi hem pizzor i siste XXL som täckte hela bordet!

Att vi hade tajmat in påsken var ju omöjligt att missa. Trots att vi var lite bittra över att påsken förstörde lite för oss med galen trafik och fullbokat på campingplatser, var Cissi och jag fullt bestämda att vi skulle fixa en liten påskfest på svenskt traditionellt sätt!

Och efter lite trix och fix lyckades vi få till en riktig svensk påskmiddag med egengjorda köttbullar, korv, gräddfil, potatis, dill och påskägg! Bortsett från den lilla detaljen att vi satt i våran lilla campervan, på australiensk mark och drack australienskt vin. Hur som helst tycker jag vi lyckades riktigt bra!

Att hyra en campervan visade sig inte vara ett så tokigt beslut, vi lyckades ju faktiskt komma fram i tid och oj vad vi har haft det trevligt och fått sett många fina platser på så kort tid! Och att sova 4 stycken i en bil,  dessutom 2 på taket det är inte varje dag man får uppleva det!

Detta ovan är bara ett litet smakprov på campinglivet. Men vi har ju inte bara åkt bil och lagat mat vilket man kan tro. Vi har ju faktiskt varit med om en hel del roligheter också! Men det får nog lov att bli en del 3 om det, för nu är det dax att ge sig ut på gatorna här i Siem Reap!

Vi lovar att uppdatera er om vad vi har för oss här i Kambodja också, det kommer! Stor kram

Australien del 1

Här kommer ett litet hej från flygplatsen i Melbourne!
I väntan på att flyget ska lyfta tänkte vi passa på att leverera lite Goa bilder från våra första dagar i Australien!

Sent på kvällen den 14e landade vårat plan på australiensk mark. Vi hade bokat första natten på ett hostel i Sydney i ett område som heter Coogee. Vi upptäckte ganska snabbt att det inte fanns så många fler möjligheter än att ta en taxi till hostelet, vilket visade sig vara en riktigt dyr historia.... När vi tillslut anlände var porten låst, som tur var så var en annan påväg ut precis när vi kom. Där fanns ett litet paket med nyckeln till vårat rum. Vi gick och la oss direkt, ganska så slut efter den långa flygresan.

Hostelet låg inte långt ifrån vackra Coogee beach!

Morgonen därpå vaknade vi upp något mer utvilade och åt den frukosten som hostelet hade att bjuda på, liksom många andra; flingor, mjölk, toast och marmelad! Sedan checkade vi ut. Samma dag skulle nämligen Cissi och Mattias också anlända till Sydney, och eftersom det inte fanns ledigt en till natt på samma boende för oss allihopa, så bestämde vi att vi alla skulle mötas upp vid Bondi Junction för att sedan ta oss till Bondi beach-området och prova hostel-sökandet där.

Trevlig återförening med många goa skratt!

Efter en lunchpaus och en hel del vandrande med våra backpacker-väskor och sökande efter ett hostel i spö-regn som Sydney var så snäll att ge oss, lyckades vi tillslut hitta ett som det fanns ledigt, lite mer inne i smeten vilket ju var perfekt!

Något vi var väldigt ambitiösa på var frukostarna! När vi var färdiga, efter att ha rört i grytor och stekt på plattor bland andra packpackers kunde resultatet bli som ovan. Riktigt mumsigt!

Efter den rejäla frukost-uppladdningen var vi taggade på att turista oss ordentligt och upptäcka staden! Vi kom fram till att det bästa sättet att göra detta var att köpa ett varsitt busspass till hop-on hop-off bussen! Denna snygga röda bussen ovan åkte vi omkring i hela dagen! Med lurar i öronen blev vi guidade genom staden och fick tillfälle att hoppa av vid många av de stora turistattraktionerna i staden!

Ett självklart stopp var inte helt oväntat vid kära opera-huset och harbour bridge!

Här är vi hela gänget!

En exotisk fågel i våra ögon, visade sig dock inte vara så, utan snarare som Sveriges motsatta skata, alltså väldigt vanlig.

Vi åkte förbi höga skyskrapor och vackra byggnader!

En fish and chips-lunch i en park när solen tittade fram!

Ett besök nere vid hamnen och darling harbour.

Efter flera timmars turistande begav vi oss tillbaka till hostelet för att laga middag och ladda upp batterierna!
Mer än så hinner vi inte med nu. Håll ut, det kommer en del två!

Nu däremot ska vi alldeles straxt bege oss bort till gaten. Klockan är för tillfället tjugo i 2 på natten och om cirka en timma ska vi lyfta. Planet blev försenat med 2 timmar så vi är inte särskilt pigga nu... Hoppas vi kan sova en blund planet!

Just ja vart vi ska? Vi flyger till kuala lumpur och sedan vidare till Kambodja för nya äventyr! Känns lite sorgligt att redan lämna Aussie, men vi ser fram emot ett kärt återbesök och är laddade inför att upptäcka nya platser! Stor kram från oss!

Simma med sköldpaddor och diverse fiskar

Clownfiskarna är filmade vid ön Turtle Island på Borneo, Malaysia.
Det är även Blue Spotted Stingray samt de andra små fiskarna som simmar mot kameran.
Sköldpaddorna är filmade i Australien utanför Byron Bay.

Vi lever!

Heeej! Vi lever och lever livet helt enkelt, går visst att göra det utan wi-fi haha! Befinner oss just nu i Australien där vi än så länge spenderat nästan 1 vecka! Sitter för tillfället och äter lunch på subway där alla sitter med ansiktet i sina mobiltelefoner, sociala gänget!

Var så länge sen sist och vi har redan varit med om så mycket så får bli en jätte jätte kort uppdatering och sammanfattning om våra dagar här!

Efter en natt i sydney anlände Cissi och Mattias också till Australien som vi hade bestämt träff med. Vi tillbringade de två första dagarna i sydney och turistade oss ordentligt och besökte bland annat harbour bridge och operahuset. Sedan upptäckte vi att våra planer på att köpa busspass/hyra en bil att ta oss upp för östkusten med var ganska körda i och med att vi visst hade tajmat in påsken vilket betydde fullbokade boenden och platser på i princip allt! Fick efter många om och men tag på en campervan som vi den senaste veckan tagit oss fram med, lagat mat i och sovit i. Trots köer pga semestertrafik och olyckor har vi lyckats ta oss framåt sakta men säkert och fått se många fina platser under väldigt kort tid!

Vi har bland annat besökt fina stränder, lekt i sanddynor, sett koalor och kängurur, badat i höga vågor, firat en svensk påsk och mycket mycket mer! Nu befinner vi oss i Ballina, cirka 40 minuter från Byron bay som är vårt mål att ta oss till idag.

Uppdaterar mer och lägger ut mer bilder så fort vi får tillfälle! Stor kram!!

KL --> Sydney!!

Kuala lumpur!

Sent på kvällen kom vi fram med flyget till kuala lumpur, lite skillnad på denna flygplats jämfört med den förra.. Vi var jätte hungirga och det visade sig att bilresan till hotellet var längre än vi trodde så vi passade på att äta en varsin spaghetti bolognese på en resturang på flygplatsen innan (som förövrigt var färdig bolognese-sås på burk, ingen höjdare alltså...)

Sedan fick vi iallafall tag på en taxi som skulle ta oss till vad vi trodde var ett boende för 2 personer med kokvrå. En timma senare var vi framme och upptäckte att boendet var en lägenhet med två toaletter, två sovrum, ett matsalsbord, ett "vardagsrum" med soffa, fotölj och tv och så en kokvrå. Ganska chockade över hur stort det var men väldigt nöjda var vi! Speciellt när vi drog bort gardinerna i vardagsrummet och sovrummet och möttes av en väldigt fin utsikt över halva staden! 16e våningen bor vi på så det kanske inte var så konstigt att vi hade sådan utsikt!

Nu har vi spenderat 3 dagar här (hur snabbt gick det??) och tänkte skriva en liten sammanfattning om vad vi hunnit med här mer än att ha lagat mat 3 gånger om dagen som har bestått av korv, pasta, ketchup, toast, yoghurt och gröt typ. :)
Vi har hunnit med att njuta någon timma vid poolen när solen tittat fram, vi har besökt Petronas Twin Towers - Kuala lumpurs största turistattraktion, vi har vandrat omkring i gigantiska shoppingmalls och shoppat lite också (svårt att låta bli i detta shopping-himmelrike!), vi har gått runt i Chinatown, ätit asgod kulglass och åkt upp i KL Tower, med 360 graders utsikt över hela staden uppe på toppen!

Första bilden från när vi besökte Petronas. Otroligt vackert på kvällstid! / Andra bilden från KL Tower med Petronas i bakgrunden!

Imorse ringde klockan tidigt, redan vid 5 på morgonen. Nu sitter vi bara och väntar på att få kliva på planet som ska ta oss till Australien! Vi kan inte riktigt fatta att denna dagen redan är kommen! Hur sjukt är det inte att vi redan varit iväg i 6 veckor?? Vi är iallafall väldigt taggade (mindre taggade på 10 timmars flygningen dock.....) så Australia, se you soon!

Hörs igen när vi är framme i Sydney!

Turtle Island!

Efter en gudomligt skön natt i en säng som var som himmelriket vaknade vi av klockan 06:30 och gick ner till gymmet och körde ett morgonpass. Sedan gick vi ner till restaurangen och åt frukostbuffe precis intill fönstret och hade väldigt go utsikt från 13e våningen!

När vi kom tillbaka till rummet dröjde det inte mer än 3 minuter så ringde våran telefon och de sa att våran buss var här. Vilket vi tyckte var konstigt eftersom de skulle komma 09.30 och klockan var bara 09.10.

Men vi skyndade oss ner och möttes av en stressad guide. Som sa att det var 09.00 vi skulle bli upphämtade. Vi sa att vi fått information om 09.30 och han började genast ringa, och efter ett tag gav han telefonen till mig (Jocke) och där fick jag en utskällning av deras chef som minsann visste att alla hade sagt 09.00 till oss och att om båten som gick 09.30 hade gått när vi kom fram var det vårt fel. Sedan gav jag telefonen till guiden igen och tog fram mitt papper med biljetten. Där det står 09.30 och visar den för honom. Skönt att ha skriftligt bevis med sig i såna lägen. Jag fick ingen ursäkt av chefen, Rose, men guiden sa att något hade blivit fel, nahe menar du!? Hur som helst hann vi med båten gott och väl, stod till och med och väntade på den i 10 minuter.

Efter morgonens ganska dåliga start började det blir bättre, mycket bättre!

Vi anlände, efter ungefär en timmes båttur med speedboat till Turtle Island och fick vårat rum. Sedan fick vi instruktioner av guiden som han väldigt tydligt gav oss, och upprepade tiderna flera gånger. Han ville väl att allt skulle bli rätt den här gången. Därefter gick vi ner till stranden och var där innan lunchen. Jag tog på mig cyklopen och hoppade i direkt. Och shit vad varmt det var! Helt klart varmast hittills, och det var till och med så att vattnet var varmare än luften!

Efter 18:00 får man inte vistas på stranden pga sköldpaddorna.

I alla buskar prasslade det till när man gick förbi. Var nämligen en hel del varaner som bodde på ön. Denna ovan var nog den minsta vi såg, de kan alltså bli riktigt stora men är helt ofarliga!

Jag simmade ut en bit och fick se många olika fiskar och flera helt nya än de tidigare vi sett i Thailand. Sedan såg jag en rocka! En relativt liten rocka men snygg med sina blåa prickar. Jag fick även ett par bra filmer på den och kom riktigt nära den! Var ungefär 20-40cm ifrån den.

När vi senare på kvällen satt och åt middag visade jag bilden för guiden och han sa direkt att jag hade haft riktigt riktigt tur! Det var nämligen en stingrocka jag hade sett och de är väldigt giftiga och har en vass tagg på svansen. Och de blir aggressiva när man är nära dem och de känner sig hotade. Jag var som sagt väldigt nära. Guiden sa att man kan ligga på sjukhus upp mot en månad för att såret man får blir så stort och infekterat med dess gift och skit. Så ja, jag hade väldigt tur! Smärtan vid ett stick sa han var enorm, om jag inte brukade gråta, skulle jag definitivt göra det nu.

Hur som helst tyckte jag att det var jätte fränt innan jag ens visste något om det där. Jag simmade runt och hittade den vid 2 tillfällen. Såg även en slags ål och flera nemofiskar! Jag ville såklart visa rockan för hanna så vi simmade länge runt och letade efter den, kanske var det tur att vi inte hittade den.

Efter en hel dag på stranden, eller ja, i vattnet för min del. Var det dags att bege sig till middagen. Men innan den så fick vi se ett litet museum på olika sköldpaddor och fiskar och sköldpaddsäggen. Sedan en lite film om Turtle Island och sköldpaddor som lägger ägg där och dess historia. När vi hade ätit fick vi veta att vi skulle gå i 2 grupper, det var ungefär 40 personer på ön och flera var barn, barnen och deras familjer hamnade i första gruppen. Vi i andra.  Efter en stund kom en guide och ropade att första gruppen skulle ta på sig snabbt och följa med honom. Snabbt snabbt snabbt, sa han.
Vi såg dem lysa upp och blev jätteglada medans vi andra satt kvar och spelade kort.
Efter ytterligare en stund... Hände inte ett skit. Vi satt och väntade på att våran guide skulle ropa på oss också men det dröjde hela 3h40min innan vi skulle iväg. Vi hade suttit där i mörkret och väntat med skorna på oss för att snabbt gå iväg. Och båda två satt och nickade till ett par gånger. Men när guiden ropade på oss blev vi genast mycket piggare och väldigt förväntansfulla!
Vi sprang ner till stranden med guiden före oss och visade vägen och kom fram till en enormt stor sköldpadda som höll på att lägga ägg! Folk samlade sig runt den, men man fick absolut inte gå framför huvudet på den när den la ägg. Totalt lade sköldpaddan 101st ägg! Och när hon var klar fick vi gå framför och ta kort på den. Sköldpaddan hade förlorat sin märkning så de märkte henne igen och det syntes att det gjorde ont på henne, usch.

Sedan gick vi upp till en anläggning där de planterar om sköldpaddsäggen, som en skötare samlat upp i en hink. De lägger sedan äggen i en djup grop som de sedan har nät runt och markerar datum och antal. Äggen är skyddade från djur på det här sättet och man kontrollerar det bättre.

Därefter var det dags att se när de nyfödda sprang ner på stranden till havet! Ojojoj... Vad gulliga de var och vilken syn att få se detta! Tyvärr var det ju väldigt mörkt på stranden och de var snabba de små rackarna så det blev inte så bra och tydliga bilder när de springer ner.

Vilken otroligt häftig dag! Glada och väldigt väldigt trötta gick vi tillbaka till rummet och somnade fort!

Hejdå fina turtle island!

Dagen därpå åkte vi tillbaka till fastlandet igen och blev skjutsade till flygplatsen. Vi hade ju inget boende och kände inte för att gå runt med all packning i Sandakan centrum som inte ens har ett fik eller någon annanstans att hänga. Därför beslutade vi oss att tillbringa dagen på flygplatsen, få tillgång till internet, kunna fika och äta och titta i affärer. Men det visade sig att flygplatsen var allt annat än modern och väldigt outvecklad. Dessutom var den under ombyggnad. Helt otroligt dåligt var det, och inget internet fanns det heller. 8timmar, 5 glassar, 2 kaffe, lunch, 2 kakor och 4 cola senare gick vi på planet, som var något försenat. Vilket efter 8 timmar kändes som en evighet.

Om någon undrar han man spenderar 8 timmar på en stenålders-flygplats har vi svaret: en jäkla massa mat och fika, kortspel, bygga korthus, lite till fika, podcast-lyssnande och så iswap-faces!

Vi anlände till Kuala Lumpur och tog oss till hotellet som skulle visa sig vara en lägenhet. Mer om det i nästa inlägg!

Tillbaka till Sandakan

Nu var vi tillbaka från Kinabatangan och så skulle vi leta boende. Vi hade inte tänkt göra något speciellt den här dagen och tänkte fixa med bilder och blogg och planera lite inför Kuala Lumpur och Australien. Så vi checkade in på ett billigt backpacker hostel med jättebra internet och en allmän laptop man fick låna. Perfekt för oss och våra planer. Dessutom var all personal så vänlig och servade oss med kaffe och te när vi ville ha!

Nu kunde vi äntligen föra över bilderna igen och kunna lägga upp dem på bloggen. Vi låg efter en hel del (och gör det fortfarande), men samtidigt kan vi inte prioritera bloggandet utan vi vill ju hinna njuta också :)

Det fanns bara ett familjerum ledigt men snälla som dom var fick vi betala samma pris som ett dubbelrum!

Senare på kvällen skulle vi ut och äta kvällsmat, vi tog på oss sakerna och skulle traska iväg och gick ner till dörren och så var den stängd(den skulle vara öppen 24/7).. Jag (Jocke) började då trycka lite lätt utåt och så inåt. När den inte gick upp tog jag i lite extra och ryckte bort handtaget från dörren... Nu blev det ju väldigt lätt att komma ut.. Som tur var hade de en annan väg ut som personalen använde så vi fick ta den.

Middagen blev McDonalds. Vi hade nämligen tänkt att vi skulle sno med oss salt och peppar eftersom att vi hade bokat ett boende i Kuala Lumpur, KL, med kokvrå. Kändes väldigt lustigt att sitta där och smuggla ner dessa i väskan, hehe.

Dagen efter frågade han som ägde backpacker stället oss vart vi skulle. Vi svarade Four Points. Vilket är ett 4 stjärnigt hotell och var jättefint! Han blev något förvånad att ett par backpackers skulle bo där. Men så är ju vi lite knäppa också. :)

Hur som helst checkade vi in där och herregud, efter att ha bott i hostels och ute i djungeln ett tag så kändes det här som världens lyx. Och det var ju lyxigt för de andra också, men extra för oss. Eftersom vi var väldigt tidiga där, redan 09:00 på morgonen, kunde vi inte få tillgång till rummet ännu. Vi fick spendera ett par timmar vid poolen på 13e våningen, vilket självklart inte gjorde oss ett dugg!

Utsikt över hela Sandakan!

När vi båda två hade bränt oss överallt tyckte vi att det var läge att titta till rummet som låg på 16e våningen. Man kan ju säga att det var kontraster mellan det förra..

Ganska så fin utsikt från rummet!

Vi bytte sedan om till träningskläder och åkte ner med hissen till gymmet.

Sedan var det dags för lunch/middag.. 2 SMÅ vatten, spaghetti bolognese, kyckling med pomme, 2 kaffe och en bananasplit.
Och notan landade på 103RM, varav 26RM var för 2st 250ml vatten! Helt sjukt. För 26RM får vi 26st 1.5L i affären, 0.99RM styck för de billigaste. Helt otroligt. Men en väldigt fin utsikt hade vi iallafall under middagen!

Något besvikna på maten och speciellt över notan (vattnet först och främst) åkte vi upp igen till rummet och slappade! Såg på film och fixade lite med bloggen. Sedan var det dags att sova. Dagen därpå var det dags för Turtle Island!

Kinabatangan bildbomb

Nu var det dags för en av höjdpunkterna på våran visit här på Borneo, Kinabatangan!

Vi hade både hört och läst mycket om det här så förväntningarna var väldigt höga!

Och jag säger bara... Wow!

Anlände till vårat enkla boende längs floden och det var snart dags för våran första tur i båten. Vi slängde av oss väskorna i rummet och gjorde oss klara. Sedan var det dags.

Schemat under dessa dagar!

Rummet

Vi satte oss i båten och började åka iväg. Det dröjde inte länge innan guiden visslar till och åker inåt mot kanten och säger, Crocodile! Första djuret vi fick se var alltså en krokodil. Men tyvärr kom det en annan båt och skrämde iväg den så vi hann inte få någon bra bild på den.

Vi åkte vidare och åkte förbi några kor som stod och betade vid flodkanten.

Runt kröken fick vi se 2 båtar som hade stannat till längs kanten och våran guide tar fram kikaren och säger.. Elephants! Hanna blev som ett barn på julafton med ett leende upp till öronen! Gud vad häftigt sa vi till varandra! Och ojojoj, vad fränt det var att se dem vilda på sånt kort avstånd! Det är ju inte den stora varianten av elefanten, utan dessa var mini elefanter "Borneo pygme elephants" som de heter, men de var stora ändå! Och vad många det var! Guiden sa att de var en grupp på ungefär 40-60 stycken. Vi såg såklart inte alla samtidigt men de var där inne bland träden någonstans. Vi såg ungefär 20-30 stycken längs kanten.

Två elefanter och en liten liten elefantbebis emellan dom!

En riktigt glad Jocke med badande elefanter i bakgrunden!

Efter en lång stunds beundran av elefanterna åkte vi vidare! Kommer inte riktigt ihåg vad för djur vi såg efter elefanterna (vi åkte på 4 turer med båten så vi såg många olika djur). Men hur som helst såg vi bland annat olika sorters apor, fåglar och örnar!

Vi såg flera longtail-makak apor

På några ställen har det byggts upp som en "bro" över vattnet, främst för orangutangerna som inte kan simma. Tyvärr såg vi ingen orangutang på repet denna gång..

Här är ett otroligt rikt fågelliv, vi fick se många häftiga fåglar och örnar! Tyvärr är det ju inte det lättaste att få med dessa rackare på bild... På bilderna ovan är iallafall en sorts "hornbill" fågel.

Här får ni en bättre bild hur fågeln ser ut. Tyvärr inte tagen av oss :( är från en tavla på vårt förra hostel haha ;) otroligt häftig fågel iallafall!

Vi åkte vidare medan solen sakta började stiga ner.

Väldigt vacker solnedgång!

När vi var påväg hemåt för att äta middag och kände oss väldigt nöjda och belåtna i båten, var vår tur ännu inte slut! Äntligen fick vi se en krokodil på närmre håll! Otroligt lyckad tur!!!

När vi kom tillbaka från båtturen var det uppdukat för middag. Det var buffé med ris, biffgryta, och några andra grytor a'la malaysisk style som såg lustiga ut.

Efter middagen var det dags för natt turen. Här såg vi olika fåglar, ugglor, eldflugor och även krokodiler.

Detta var vad vi trodde ett gäng fladdermöss, men det var en sorts fågel som vi inte minns namnet på.

Kingfisher

Morgonen därpå gick vi upp 5:30 och tog en kopp te och kaffe vid kafeterian/restaurangen där alla måltider serveras. Klockan 6:00 var det sedan dags för en morgontur i båten. Det var helt vindstilla, ljummet i luften och väldigt dimmigt. Väldigt mysigt! Det visade sig dock att djuren verkade vara mer aktiva senare på dagen. Vi fick iallafall se ett par fåglar och några apor.

Ett gäng näsapor var vakna!

Båten tog oss till ox-bove lake.

Två stycken kingfishers

Sedan var det dags för frukost och den var spännande! Nu fick vi som vi tidigare nämnt, nudlar och ägg, fanns även mackor man kunde rosta.

Efter det gjorde vi oss klara för en tur i djungeln. Och idiot som jag var så drog jag av mig långbyxorna och bytte till shorts. Vilket resulterade i 4 blodiglar på ett och samma ben.. Här såg vi tyvärr inte mycket, man ser mycket mer ifrån båten där man inte gör ifrån sig lika mycket ljud. Men det var ändå riktigt spännande att gå i mitt i djungeln och inte några trails liksom. Här gällde det att se upp för giftiga ormar och se sig för ordentligt!

Guiden visade oss ett citronträd utan citroner. Men bladen luktade riktigt gott!

Det fanns gott om småkryp!

Vildsvins-fotspår stötte vi på...

Och gigantiska elefant fotspår!

En liten blodigel! Som tur va hann både Hanna och jag få bort dom från oss innan de hade börjat suga blod!

När vi kom tillbaka därifrån kollade vi igenom varandras kroppar hanna och jag så vi inte hade fler blodiglar. Och som tur var hade vi inga fler! Sedan gick vi och åt lunch, som var ungefär samma som middagen dagen innan.

Nu hade vi tid tills vi skulle åka på ny tur på floden så nu passade vi på att boka flygbiljetter och kolla upp hotell i Sandakan igen och även i Kuala Lumpur.

Sedan var det dags för ännu en tur på floden. Och förväntningarna här var väldigt höga eftersom vi hade haft sådan tur dagen innan! Tyvärr fick vi inte se några elefanter den här gången, men vi fick däremot se många fåglar och massor av apor och på väldigt nära håll!

Det såg ut som att de hade släkt-kalas där!

En liten bebis apa!

Som avslutning på denna tur fick vi även se en orangutang, snacka om maximal tur!! (Tyvärr fick vi inte någon särskilt bra bild på den då det satt högt uppe på ett träd och det hade börjat skymna.)

Vi kom tillbaka ännu en gång till ett dukat bord med samma buffé som dagen innan. Vad skönt det var kände vi att från att vi kom dit tills det att vi åkte, blev vi servade med mat och behövde inte betala någonting eller ens tänka på vad vi skulle äta, vart vi skulle äta,
när eller någonting! Det var väldigt skönt faktiskt.

Sedan var det dags för våran natt vandring i djungeln. Men nu hade vi bestämt oss för att byta ut den mot en båt tur istället. Och det var fler än vi som tänkte samma sak. Det var ingen som gick den kvällen. Ingen ville få mer blodiglar än på morgonen och guiderna hade sagt att man ser mycket mer från båten. Så det var ett enkelt val!
Guiden stod på båten och lyste med sin lampa och det märks att han gjort det förr.. På långt avstånd fick han syn på en liten liten kingfisher fågel i busken. Något vi andra inte såg förns vi kommit 10 meter ifrån den! Haha. Här kom vi in riktigt riktigt nära och var ungefär 1 meter ifrån den. Hanna och jag satt längst fram i båten så vi hade första parkett på denna. Vi såg även ugglor, eldflugor, någonting vi inte är helt säkra på vad det var, men tror att det var en Sun Bear. Den var inne i en buske och ännu en gång otroligt att guiden kunde se den från båten! Fick bara se en liten glimt av den tyvärr och ingen bild..

Nästa dag var det frukost innan vi blev skjutsade tillbaka till Sandakan city. Väldigt nöjda och glada över att vi hade haft sådan tur!

Sandakan

Day 1 in Sandakan.

Kl 12.00 blev vi upphämtade vid hotellet för en tripp till Sepilok Orang Utan center, Sun Bear center och Rainforrest Discovery Centre.

Första stoppet blev Rainforest. Här fick vi först se en utställning på vad som finns i regnskogen och alla djur osv.

Sedan gick vi vidare till plant Discovery garden där det fanns många olika sorters växter och blommor!

Vi gick vidare och upp på en bro som var cirka 20 meter över marken. Vi fick tyvärr inte se några djur nu, de höll på att renovera pelaren och förde en jäkla massa oljud som antagligen skrämde iväg djuren..

Vi åkte istället vidare till Sun Bear. Vilka söta små björnar! Och de blir inte större än vad de är på bilderna.

Detta är bilder på en fullvuxen hona.

Tyvärr hade guiden här inte så stor koll på klockan så vi fick inte så många minuter att se på björnarna innan vi fick springa till matningen av de vilda orangutangerna. Och här hade vi också tur! 4 stycken hade svingat sig till plattformen där de lagt fram maten!

En ekorre smög fram och tog lite av deras mat

Efter det hade guiden lovat mig att om vi hann så skulle vi åka till ett annat ställe som han sa att vi skulle tycka om! Han sa att det var som "en bonus" och att vi inte fick säga något till hans chef! Då skulle chefen "cut my head" som han sa. Hoppas hon inte läser det här då då, hehe. Vi åkte en stund och kom tillslut fram till ett Kinesiskt buddist tempel som var otroligt vacker! Och det var väldigt vacker utsikt här!

Bonsai-träd

Sedan brummade vi hemåt, trötta men nöjda och belåtna med nya upplevelser i bagaget!

KK-park och hotsprings

Här kommer ett gäng bilder från utflykten påvägen till Sandakan som vi skrev i ett tidigare inlägg. Där besökte vi Kotakinabalu park och hot springs. Även om hot springs var lite av en besvikelse då vi hade uppfattat det som att det var naturliga källor man skulle få bada i, så fanns det även lite andra saker att göra där. Bland annat kunde man gå en sväng genom djungeln och gå till ett litet vattenfall där små fiskar som äter död hud fanns. Vi gick även över svajiga långa hängbroar och spanade i den fina naturen runtomkring!

Mumsig lunchbuffé i malaysisk style!

Fortsättning Kuching

MÅNDAG 31e MARS

Bako National Park

Efter ungefär 1 timmes bilfärd och en halvtimmes båt tur var vi framme vid bako national park. Här hade vi en egen guide som var riktigt duktig och vi hade väääälidt tur den här dagen! Han sa att vissa som kom hit inte fick se några djur alls. Vi däremot, såg hur mycket som helst! "Okey, lets go!" Sa våran guide, vi vände oss om och skulle börja gå, när vi direkt fick syn på att det satt flera apor i ett träd! Så det gick väldigt snabbt kan man säga.

Vi fick se flera olika apor och andra djur!
Vi gick en guidad tur i djungeln där han stannade med jämna mellanrum och berättade om växter och diverse saker, hur de använder de olika växterna och träden till allt möjligt i vardagen. Allt från möbler och hus, till doftpinnar(ungefär som ett tomtebloss utan det sprakande) vid moskéer. Der kändes verkligen lyxigt att vi fick gå själva med en guide och han var verkligen mån om att vi skulle få en så bra upplevelse som möjligt!

Hanna fick även bekanta sig ännu mer med alla myggor här nere, de verkar, som alla andra malaysier här nere, tycka om hanna väldigt mycket.

Vi hann knappt börja gå innan det prasslade till i buskarna. Där satt flera Proboscis monkeys, som vi nu fick se på ännu närmre håll!

Vi såg även Silver Leaf Monkeys, just denna satt på trägången cirka 5 meter ifrån oss!

Mötte även ett vildsvin.

En mamma med sin bebis sitter och sover i en buske

Över dem sitter pappan och vakar.

Här hade vi riktigt tur och kunde stå bara 2 meter ifrån och han verkade inte bry sig.

Ett myrbo

Efter en stunds vandring kom vi fram till en strand, vi fick dock inte bada för de fanns stingrockor där.. Hade varit skönt att svalka av sig lite i värmen.

Såg den skylten när vi steg av båten och var i land igen, såg inga tyvärr..

En väldigt lyckad dag!

Kuching

Ankomst Borneo.

Ett sent inlägg från Kuching, vi väntade med att publicera inlägget tills vi hade lagt in bilderna också. Och det var inte förns nu vi fick tillgång till en dator med fungerande USB ingångar. Samt att de senaste dagarna har varit fullspäckade med aktiviteter!

Vi landade iallafall på Borneo fredag den 28e. Flygresan gick bra och snabbt.

När vi hämtat väskorna gick vi och bokade transfer till vårat hostel som skulle ligga nära flygplatsen och nära centrum. Vi kom fram med egentligen inga förväntningar alls på ett hostel. Vi valde ett väldigt billigt hostel den här gången för att vi har planerat in en hel del aktiviteter som kostade en del.

Det visade sig att vårat hostel ligger ungefär 15 minuters bilfärd från centrum så vi är ungefär de enda turisterna.

Första kvällen låg vi helt utslagna på rummet och spelade lite spel. Vilket resulterade i att när vi skulle leta efter frukost ställe morgonen där på fick vi gå runt och runt för att hitta ett. Vi fick tillslut tag på ett ställe men det var inget att hurra för precis..

Efter att ha yrat omkring och försökt hitta en taxi (det är nästintill omöjligt att ta sig fram till fots här) tog vi oss in till centrum och där bokade vi våra aktiviteter.

Redan samma eftermiddag bokade vi in en "Wildlife Cruise". Där vi förhoppningvis skulle kunna få se delfiner, krokodiler, apor och eldflugor!

Klockan slog 4 och vi blev hämtade till båten vi skulle åka med. En väldigt avslappnande (som att vi varit stressade innan liksom) och fin båt tur! Hanna hade turen och såg en delfin, men den turen delades inte med oss andra tyvärr. Vi såg även en hel del apor som endast lever här på Borneo, massor med eldflugor (som blev väldigt dåliga på bild tyvärr), och ett öga på en krokodil. Så tyvärr hade vi inte så mycket tur som vi hade hoppats på, men vi var ändå nöjda!

På vägen dit åkte vi förbi massor av cyklister. Det var tydligen något stort cykellopp just den dagen.

Proboscis monkey, den kända näsapan på Borneo fick vi se flera stycken av, fast på ganska långt håll.

Vi åkte förbi hus byggda på styltor över vattnet där det bodde ett 90-tal familjer!

Kvällen drog mot sitt slut och det var dags att åka hemåt mot vårat "underbara" hostel.

På vägen tillbaka fick vi skåda en väldigt vacker solnegång innan det blev kolmörkt och vi fick se massor av fina eldflugor som lyste fint i mörkret och även en krokodil!

SÖNDAG 30 mars

Med en kaffe och te från McDonalds i handen i väntan på minibussen.

Efter en flottig och fet ( :( ) frukost på McDonalds blev vi upphämtade kl 8:00 med riktning mot Semenggoh Wildlife park. Där skulle vi förhoppningsvis få se när de matar vilda orangutanger. Våra förhoppningar var inte särskilt höga då vi hade fått höra från vår guide på båtturen dagen innan att besökarna de senaste dagarna inte hade fått sett en enda apa.

Men när vi kom fram till parken så fick vi höra att vi hade tur! De hade nämligen sett rörelser runt plattformen där de får mat och den största av dem alla, Richie på 120kg, var antagligen i närheten!

Vi kom fram till platsen där de matar dem och fick syn på 2 stycken orangutanger! Aporna var inte alls skygga, så vi fick stå länge och skåda dom när de åt och klättrade i träden och repen.

Den ena orangutangen fick en kokosnöt som han klättrade upp i trädet med. Där dunkade han den mot trädstammen några gånger så att det gick hål och sedan sörplade han i sig kokosvattnet!
Otroligt fascinerande djur att titta på!

Tyvärr så fick vi aldrig se Richie, det hade varit mäktigt!

Hittade en bild på Ritchie och kände såhär i efterhand att vi nästan blev lite lättade av att vi inte stötte på honom nät vi fick se hur han såg ut... ;)

Efter orangutangerna satte vi oss i minibussen igen och åkte mot Crocodile Farm.

Här hade vi 45 minuter på oss att strosa runt och kolla på alla djuren som fanns innan vi skulle få se när de matar krokodilerna.

Matdax!

Lunchpaus på pizza hut!

Därefter åkte vi vidare till Sarawak Cultural Village där vi såg på en show om de olika stammarna på Borneo.

KK --> Sandakan

Sista dagen i KK hade vi som sagt ingenting planerat utan gjorde det vi kände för. Vi planerade lite, tog en fika, chillade i rummet då båda kände sig lite konstiga/små-hängiga och tog även en till runda i det stora shoppingvaruhuset. Kunde ju bara inte låta bli att gå in i sport-butiken där både Nike, adidas och puma fanns med massor av ny inkomna varor och kläder... Ni kan ju tänka ut själva hur detta slutade.. Vet inte hur många gånger vi har sagt när vi har köpt något nytt att: "okej, detta var absolut sista köpet! Nu har vi köpstopp fram till Bangkok!" Men det går liksom inte att undvika när man vet att priserna är mycket bättre än hemma.... Vi ramlade även in i en elektronik-butik då vi haft lite prat innan att vi gärna skulle vilja ha en ny kamera. Efter en hel del prat med killen i butiken slog vi till på en ny Olympus-kamera... Uuuups... Men nu hoppas vi att vi kan leverera ännu snyggare bilder till er! (Måste bara överföra alla bilder till USB så vi har plats till att importera de nya och sedan lägga upp på bloggen!) Men nu har vi en data vi kan låna på hotellet så förhoppningsvis kan vi fixa det inom några dagar!

På kvällen blev det även ett bio-besök. Det är något vi faktiskt saknat lite, bara att se en film som vi inte har gjort på hur länge som helst! Själva bio-området var huuuur stort som helst med många biosalonger och kiosker, massor av spelmaskiner och ett stort rum med flera biljardbord. Bion kostade 15 kr per person! Oj vad mycket bio man skulle se hemma om det var så billigt!
Vi valde iallafall filmen "Captain America" som var med engelskt tal och med maylasisk och chinesisk text. Det var bara att försöka ignorera texten och hänga med vad dom sa istället.

Även här i Malaysia fanns skylten om att man skulle stänga av sin mobiltelefon, men vet inte om dom har missuppfattat det helt här. Stup i kvarten plingade det till i deras telefoner och en som satt bredvid oss svarade i telefonen och pratade i några minuter mitt i filmen....
Hur som helst var filmen väldigt bra och sevärd och det var väldigt mysigt att gå på bio!

Tillbaka till nutid. Vi befinner oss alltså just nu i Sandakan och kom fram igårkväll med bussen. Vi hade bokat in en utflykt som var på vägen hit. Så första stoppet var på Kinabalu Park, där det inte fanns så mycket att se. Men vi fick höra lite intressant fakta iallafall. På vägen dit åkte vi även förbi Mt Kinabalu!! Vi hade ju egentligen planer på att bestiga det, men efter att ha pratat med en turistbyrå och fått förklarat för oss att man var tvungen att boka 3-6 månader i förväg samt att hela kalaset skulle gå på ca 6000-7000 kr så la vi ner dom planerna utan att titta om det fanns några restplatser. Känns lite tråkigt, men nu får vi lägga de pengarna på andra saker istället!
Andra stoppet var Hot Springs, där det fanns flera varma källor man kunde bada i. Vi gick även en liten djungeltur och fick se fina blommor och växter, gå över långa hängbroar och gå till ett vattenfall. I vattenfallet kunde man stoppa ner sina fötter, där fanns nämligen massor av sådana fiskar som äter på huden, ni vet fiskspa? Så vi satte oss där en stund och doppade ner fötterna och fick gratis peeling :) Efter det var det lunch! I restaurangen var det uppdukat till oss och de 5 andra turisterna som vi åkte tillsammans med. Där stod hela bordet fullt med malaysisk mat, ris, olika sorters grönsaker, räkor, kött, kyckling och mycket mer och till dricka äpple-te.

Efter maten var det dags för oss att avvika från resten av gruppen. Vi hade fått jätte bra hjälp från företaget vi bokade turen med och guiden och chauffören som hade hjälpt oss med att titta upp vilken tid bussen till Sandakan gick och reserverat platser till oss. Chauffören släppte sedan av oss vid hållplatsen och vi sa hejdå till de andra. Bussresan tog ungefär 4 timmar och förutom att det var väldigt trångt och var en nära döden upplevelse (med tanke på i vilken hastighet busschauffören körde och vilka omkörningar han gjorde hela tiden), så kom vi fram oskadda.

Nu ligger vi här i hotellsängen i Sandakan efter ytterligare en dag iväg på utflykt. Vi bokade en utflykt via vårt hotell så vi åkte runt hela eftermiddagen tillsammans med en guide och hans kompis. Under vår trip stannade vi på RDC, Rainforest Discovery Center där vi vandrade i naturen bland vackra blommor, besökte Sepilok orangutang rehabilitationscenter där vi fick se flera orangutanger, sun bear center där vi fick se flera söta små-björnar och sist men inte minst vid ett kinesiskt stort och mäktigt tempel som dessutom hade jätte vacker utsikt! Summan av kardemumman en riktigt bra dag!

Nu är det dax att släcka och ladda upp inför nya äventyr. Imorgon bär det av till Kinabatangan River där vi ska sova i 2 nätter mitt ute i djungeln och åka på flera flodturer om dagen. Hörs när vi är tillbaka på hotellet om 3 dagar! Kram

Flashpackers?

Ojojoj hörreni vad tiden går fort! Nu var det en månad sedan vi lämnade kalla Sverige och gav oss iväg. Har alltså redan avverkat nästan en tredjedel av resan!! Ganska så sjukt. Men oj vad mycket vi har fått uppleva på denna tid! Igårkväll när vi satt i sängen i vårat nya boende i KK och tänkte efter, så kom vi fram till att näästan hälften av de dagar vi har spenderat i Asien så har vi varit iväg på någon typ av utflykt och flängt runt. Inte konstigt att budgeten går i taket..... ;) Därför beslutade vi igårkväll att vi skulle ta resans första "sovmorgon", det vill säga ställa klockan lite senare än vanligt och inte behöva stressa upp för att känna att vi måste utnyttja dagen till fullo. Var riktigt skönt att kunna ligga kvar i sängen och dra sig, inte ha någon tid att passa eller ha några "måsten". Såna dagar behöver man också ibland!

Bästa stället för planering av aktiviter, Starbucks!

Annars har våran första tid här i KK (Kota Kinabalu) varit helt okej. Flyget från Kutching gick bra och tog ca 1 timme och 25 minuter. När vi kom fram åkte vi direkt till vårat hotell där vi bokat första natten. Också ett väldigt enkelt och billigt boende, som det förra. Vi tänkte att nu när vi är vana vid den standarden är det lika bra att fortsätta :) Det kommer ju va en hel del aktiviter vi kommer vilja göra här också som att besöka en del nationalparker, åka på flodturer och gå djungeltrekking, vilket ju kostar en hel del. När vi checkade in funkade inte elen i rummet och när vi satte igång handfatet så läckte det och sprutade åt alla håll och kanter. Efter ett tag lyckades dom iallafall fixa de problemen. Nu droppar det dock från ett hål i taket och toan läcker..... Men sängen är iallafall fräsch och vi hänger ju inte så mycket på rummet så vi klarar oss nog en natt till här. :)

Efter vi hade klätt på oss gav vi oss ut på gatorna i hopp om att hitta något frukostställe. Det här ständiga frukost-problemet som vi har haft under den senaste tiden... Är ju nästintill omöjligt att hitta något ställe som erbjuder den frukost vi är vana vid. Det finns ju hur många ställen som helst som har öppet på morgonen där mycket folk sitter och äter deras typ av matkultur, ris, nudlar, friterat osv, det vill säga det vi är vana vid att äta till lunch eller middag. Efter flera frukostar i rad på McDonalds i Kutching var vi ganska så trötta på det.
Vi lyckades iallafall tillslut hitta ett ställe som även hade en meny med kaffe/te, toast och "halvkokta" ägg. När Jocke öppnade sitt ägg upptäckte vi dock att de var mer åt det råa hållet och hela ägget rann ut på fatet..... Haha! Efter en liten stund kom en äldre dam som jobbade där fram till oss, efter att ha stått och granskat Jocke, och visade oss att vi skulle kläcka sönder äggen och hälla ut de i den lilla tomma skålen som vi fått med in, för att sedan sleva i oss ägg-smeten med sked. Det är tydligen så malaysierna äter äggen. :) Då fick vi lära oss det också!

Vårat hotell ligger verkligen mitt i smeten och bara någon minuts promenad från ett stort shoppingcenter med 10 våningar, som vi har hängt en del i. Här har de förutom alla tusen klädaffärer, elektronikaffärer, massageställen och matställen även biosalong och bowlinghall. Vi hade faktiskt tänkt prova att gå på bio ikväll, då vi såg att hade även med engelsk subtitle.

Lite nyttig shopping igår från varuhuset. En varsin bok, sudoku, tidning och en kalender!

Det är inte förens nu vi egentligen fått känna på det riktiga backpacker-livet då vi kunde leva som kungar i Thailand ungefär och äta billigt, bo på ganska bra standard-hotell för inte så mycket pengar, shoppa och hitta på utflykter som inte kostade alls lika mycket som här i Malaysia. Nu däremot blir det andra bullar och bo billigare och imorgon ska vi åka vår första lång-bussresa. Vi kommer först åka och besöka Kinabalu Park och hot springs, för att sedan direkt därifrån ta oss till Sandakan. Detta kommer totalt ta ungefär 6-7 timmar. Där väntar några dagar med djungelturer, besök på nationalparker, orangutang-center och flodturer! Även fast vi redan haft turen att fått se orangutanger och många näsapor på väldigt nära håll, andra sorters apor, vildsvin, eldflugor och en krokodil (bilder kommer!) så ser vi fram emot dessa turer! Vi håller tummarna för att vi får se några nya spännande djur och vacker natur!

En dag i Kuching centrum

Lite bilder vi inte visat från Kuching!

Här eller på McDonalds åt vi frukost i Kuching.

Lite shopping i Kuchings mall. Lyx att få använda parfym igen!

Fikade vid en park och läste Lonely Planet.

Besökte Chinatown.

Vandrade runt och såg oss omkring. Tittade på fina byggnader!

Åt middag vid foodcourten som låg under vårat hotell!