Flashpackers?

Ojojoj hörreni vad tiden går fort! Nu var det en månad sedan vi lämnade kalla Sverige och gav oss iväg. Har alltså redan avverkat nästan en tredjedel av resan!! Ganska så sjukt. Men oj vad mycket vi har fått uppleva på denna tid! Igårkväll när vi satt i sängen i vårat nya boende i KK och tänkte efter, så kom vi fram till att näästan hälften av de dagar vi har spenderat i Asien så har vi varit iväg på någon typ av utflykt och flängt runt. Inte konstigt att budgeten går i taket..... ;) Därför beslutade vi igårkväll att vi skulle ta resans första "sovmorgon", det vill säga ställa klockan lite senare än vanligt och inte behöva stressa upp för att känna att vi måste utnyttja dagen till fullo. Var riktigt skönt att kunna ligga kvar i sängen och dra sig, inte ha någon tid att passa eller ha några "måsten". Såna dagar behöver man också ibland!

Bästa stället för planering av aktiviter, Starbucks!

Annars har våran första tid här i KK (Kota Kinabalu) varit helt okej. Flyget från Kutching gick bra och tog ca 1 timme och 25 minuter. När vi kom fram åkte vi direkt till vårat hotell där vi bokat första natten. Också ett väldigt enkelt och billigt boende, som det förra. Vi tänkte att nu när vi är vana vid den standarden är det lika bra att fortsätta :) Det kommer ju va en hel del aktiviter vi kommer vilja göra här också som att besöka en del nationalparker, åka på flodturer och gå djungeltrekking, vilket ju kostar en hel del. När vi checkade in funkade inte elen i rummet och när vi satte igång handfatet så läckte det och sprutade åt alla håll och kanter. Efter ett tag lyckades dom iallafall fixa de problemen. Nu droppar det dock från ett hål i taket och toan läcker..... Men sängen är iallafall fräsch och vi hänger ju inte så mycket på rummet så vi klarar oss nog en natt till här. :)

Efter vi hade klätt på oss gav vi oss ut på gatorna i hopp om att hitta något frukostställe. Det här ständiga frukost-problemet som vi har haft under den senaste tiden... Är ju nästintill omöjligt att hitta något ställe som erbjuder den frukost vi är vana vid. Det finns ju hur många ställen som helst som har öppet på morgonen där mycket folk sitter och äter deras typ av matkultur, ris, nudlar, friterat osv, det vill säga det vi är vana vid att äta till lunch eller middag. Efter flera frukostar i rad på McDonalds i Kutching var vi ganska så trötta på det.
Vi lyckades iallafall tillslut hitta ett ställe som även hade en meny med kaffe/te, toast och "halvkokta" ägg. När Jocke öppnade sitt ägg upptäckte vi dock att de var mer åt det råa hållet och hela ägget rann ut på fatet..... Haha! Efter en liten stund kom en äldre dam som jobbade där fram till oss, efter att ha stått och granskat Jocke, och visade oss att vi skulle kläcka sönder äggen och hälla ut de i den lilla tomma skålen som vi fått med in, för att sedan sleva i oss ägg-smeten med sked. Det är tydligen så malaysierna äter äggen. :) Då fick vi lära oss det också!

Vårat hotell ligger verkligen mitt i smeten och bara någon minuts promenad från ett stort shoppingcenter med 10 våningar, som vi har hängt en del i. Här har de förutom alla tusen klädaffärer, elektronikaffärer, massageställen och matställen även biosalong och bowlinghall. Vi hade faktiskt tänkt prova att gå på bio ikväll, då vi såg att hade även med engelsk subtitle.

Lite nyttig shopping igår från varuhuset. En varsin bok, sudoku, tidning och en kalender!

Det är inte förens nu vi egentligen fått känna på det riktiga backpacker-livet då vi kunde leva som kungar i Thailand ungefär och äta billigt, bo på ganska bra standard-hotell för inte så mycket pengar, shoppa och hitta på utflykter som inte kostade alls lika mycket som här i Malaysia. Nu däremot blir det andra bullar och bo billigare och imorgon ska vi åka vår första lång-bussresa. Vi kommer först åka och besöka Kinabalu Park och hot springs, för att sedan direkt därifrån ta oss till Sandakan. Detta kommer totalt ta ungefär 6-7 timmar. Där väntar några dagar med djungelturer, besök på nationalparker, orangutang-center och flodturer! Även fast vi redan haft turen att fått se orangutanger och många näsapor på väldigt nära håll, andra sorters apor, vildsvin, eldflugor och en krokodil (bilder kommer!) så ser vi fram emot dessa turer! Vi håller tummarna för att vi får se några nya spännande djur och vacker natur!