Kinabatangan bildbomb

Nu var det dags för en av höjdpunkterna på våran visit här på Borneo, Kinabatangan!

Vi hade både hört och läst mycket om det här så förväntningarna var väldigt höga!

Och jag säger bara... Wow!

Anlände till vårat enkla boende längs floden och det var snart dags för våran första tur i båten. Vi slängde av oss väskorna i rummet och gjorde oss klara. Sedan var det dags.

Schemat under dessa dagar!

Rummet

Vi satte oss i båten och började åka iväg. Det dröjde inte länge innan guiden visslar till och åker inåt mot kanten och säger, Crocodile! Första djuret vi fick se var alltså en krokodil. Men tyvärr kom det en annan båt och skrämde iväg den så vi hann inte få någon bra bild på den.

Vi åkte vidare och åkte förbi några kor som stod och betade vid flodkanten.

Runt kröken fick vi se 2 båtar som hade stannat till längs kanten och våran guide tar fram kikaren och säger.. Elephants! Hanna blev som ett barn på julafton med ett leende upp till öronen! Gud vad häftigt sa vi till varandra! Och ojojoj, vad fränt det var att se dem vilda på sånt kort avstånd! Det är ju inte den stora varianten av elefanten, utan dessa var mini elefanter "Borneo pygme elephants" som de heter, men de var stora ändå! Och vad många det var! Guiden sa att de var en grupp på ungefär 40-60 stycken. Vi såg såklart inte alla samtidigt men de var där inne bland träden någonstans. Vi såg ungefär 20-30 stycken längs kanten.

Två elefanter och en liten liten elefantbebis emellan dom!

En riktigt glad Jocke med badande elefanter i bakgrunden!

Efter en lång stunds beundran av elefanterna åkte vi vidare! Kommer inte riktigt ihåg vad för djur vi såg efter elefanterna (vi åkte på 4 turer med båten så vi såg många olika djur). Men hur som helst såg vi bland annat olika sorters apor, fåglar och örnar!

Vi såg flera longtail-makak apor

På några ställen har det byggts upp som en "bro" över vattnet, främst för orangutangerna som inte kan simma. Tyvärr såg vi ingen orangutang på repet denna gång..

Här är ett otroligt rikt fågelliv, vi fick se många häftiga fåglar och örnar! Tyvärr är det ju inte det lättaste att få med dessa rackare på bild... På bilderna ovan är iallafall en sorts "hornbill" fågel.

Här får ni en bättre bild hur fågeln ser ut. Tyvärr inte tagen av oss :( är från en tavla på vårt förra hostel haha ;) otroligt häftig fågel iallafall!

Vi åkte vidare medan solen sakta började stiga ner.

Väldigt vacker solnedgång!

När vi var påväg hemåt för att äta middag och kände oss väldigt nöjda och belåtna i båten, var vår tur ännu inte slut! Äntligen fick vi se en krokodil på närmre håll! Otroligt lyckad tur!!!

När vi kom tillbaka från båtturen var det uppdukat för middag. Det var buffé med ris, biffgryta, och några andra grytor a'la malaysisk style som såg lustiga ut.

Efter middagen var det dags för natt turen. Här såg vi olika fåglar, ugglor, eldflugor och även krokodiler.

Detta var vad vi trodde ett gäng fladdermöss, men det var en sorts fågel som vi inte minns namnet på.

Kingfisher

Morgonen därpå gick vi upp 5:30 och tog en kopp te och kaffe vid kafeterian/restaurangen där alla måltider serveras. Klockan 6:00 var det sedan dags för en morgontur i båten. Det var helt vindstilla, ljummet i luften och väldigt dimmigt. Väldigt mysigt! Det visade sig dock att djuren verkade vara mer aktiva senare på dagen. Vi fick iallafall se ett par fåglar och några apor.

Ett gäng näsapor var vakna!

Båten tog oss till ox-bove lake.

Två stycken kingfishers

Sedan var det dags för frukost och den var spännande! Nu fick vi som vi tidigare nämnt, nudlar och ägg, fanns även mackor man kunde rosta.

Efter det gjorde vi oss klara för en tur i djungeln. Och idiot som jag var så drog jag av mig långbyxorna och bytte till shorts. Vilket resulterade i 4 blodiglar på ett och samma ben.. Här såg vi tyvärr inte mycket, man ser mycket mer ifrån båten där man inte gör ifrån sig lika mycket ljud. Men det var ändå riktigt spännande att gå i mitt i djungeln och inte några trails liksom. Här gällde det att se upp för giftiga ormar och se sig för ordentligt!

Guiden visade oss ett citronträd utan citroner. Men bladen luktade riktigt gott!

Det fanns gott om småkryp!

Vildsvins-fotspår stötte vi på...

Och gigantiska elefant fotspår!

En liten blodigel! Som tur va hann både Hanna och jag få bort dom från oss innan de hade börjat suga blod!

När vi kom tillbaka därifrån kollade vi igenom varandras kroppar hanna och jag så vi inte hade fler blodiglar. Och som tur var hade vi inga fler! Sedan gick vi och åt lunch, som var ungefär samma som middagen dagen innan.

Nu hade vi tid tills vi skulle åka på ny tur på floden så nu passade vi på att boka flygbiljetter och kolla upp hotell i Sandakan igen och även i Kuala Lumpur.

Sedan var det dags för ännu en tur på floden. Och förväntningarna här var väldigt höga eftersom vi hade haft sådan tur dagen innan! Tyvärr fick vi inte se några elefanter den här gången, men vi fick däremot se många fåglar och massor av apor och på väldigt nära håll!

Det såg ut som att de hade släkt-kalas där!

En liten bebis apa!

Som avslutning på denna tur fick vi även se en orangutang, snacka om maximal tur!! (Tyvärr fick vi inte någon särskilt bra bild på den då det satt högt uppe på ett träd och det hade börjat skymna.)

Vi kom tillbaka ännu en gång till ett dukat bord med samma buffé som dagen innan. Vad skönt det var kände vi att från att vi kom dit tills det att vi åkte, blev vi servade med mat och behövde inte betala någonting eller ens tänka på vad vi skulle äta, vart vi skulle äta,
när eller någonting! Det var väldigt skönt faktiskt.

Sedan var det dags för våran natt vandring i djungeln. Men nu hade vi bestämt oss för att byta ut den mot en båt tur istället. Och det var fler än vi som tänkte samma sak. Det var ingen som gick den kvällen. Ingen ville få mer blodiglar än på morgonen och guiderna hade sagt att man ser mycket mer från båten. Så det var ett enkelt val!
Guiden stod på båten och lyste med sin lampa och det märks att han gjort det förr.. På långt avstånd fick han syn på en liten liten kingfisher fågel i busken. Något vi andra inte såg förns vi kommit 10 meter ifrån den! Haha. Här kom vi in riktigt riktigt nära och var ungefär 1 meter ifrån den. Hanna och jag satt längst fram i båten så vi hade första parkett på denna. Vi såg även ugglor, eldflugor, någonting vi inte är helt säkra på vad det var, men tror att det var en Sun Bear. Den var inne i en buske och ännu en gång otroligt att guiden kunde se den från båten! Fick bara se en liten glimt av den tyvärr och ingen bild..

Nästa dag var det frukost innan vi blev skjutsade tillbaka till Sandakan city. Väldigt nöjda och glada över att vi hade haft sådan tur!