KK --> Sandakan

Sista dagen i KK hade vi som sagt ingenting planerat utan gjorde det vi kände för. Vi planerade lite, tog en fika, chillade i rummet då båda kände sig lite konstiga/små-hängiga och tog även en till runda i det stora shoppingvaruhuset. Kunde ju bara inte låta bli att gå in i sport-butiken där både Nike, adidas och puma fanns med massor av ny inkomna varor och kläder... Ni kan ju tänka ut själva hur detta slutade.. Vet inte hur många gånger vi har sagt när vi har köpt något nytt att: "okej, detta var absolut sista köpet! Nu har vi köpstopp fram till Bangkok!" Men det går liksom inte att undvika när man vet att priserna är mycket bättre än hemma.... Vi ramlade även in i en elektronik-butik då vi haft lite prat innan att vi gärna skulle vilja ha en ny kamera. Efter en hel del prat med killen i butiken slog vi till på en ny Olympus-kamera... Uuuups... Men nu hoppas vi att vi kan leverera ännu snyggare bilder till er! (Måste bara överföra alla bilder till USB så vi har plats till att importera de nya och sedan lägga upp på bloggen!) Men nu har vi en data vi kan låna på hotellet så förhoppningsvis kan vi fixa det inom några dagar!

På kvällen blev det även ett bio-besök. Det är något vi faktiskt saknat lite, bara att se en film som vi inte har gjort på hur länge som helst! Själva bio-området var huuuur stort som helst med många biosalonger och kiosker, massor av spelmaskiner och ett stort rum med flera biljardbord. Bion kostade 15 kr per person! Oj vad mycket bio man skulle se hemma om det var så billigt!
Vi valde iallafall filmen "Captain America" som var med engelskt tal och med maylasisk och chinesisk text. Det var bara att försöka ignorera texten och hänga med vad dom sa istället.

Även här i Malaysia fanns skylten om att man skulle stänga av sin mobiltelefon, men vet inte om dom har missuppfattat det helt här. Stup i kvarten plingade det till i deras telefoner och en som satt bredvid oss svarade i telefonen och pratade i några minuter mitt i filmen....
Hur som helst var filmen väldigt bra och sevärd och det var väldigt mysigt att gå på bio!

Tillbaka till nutid. Vi befinner oss alltså just nu i Sandakan och kom fram igårkväll med bussen. Vi hade bokat in en utflykt som var på vägen hit. Så första stoppet var på Kinabalu Park, där det inte fanns så mycket att se. Men vi fick höra lite intressant fakta iallafall. På vägen dit åkte vi även förbi Mt Kinabalu!! Vi hade ju egentligen planer på att bestiga det, men efter att ha pratat med en turistbyrå och fått förklarat för oss att man var tvungen att boka 3-6 månader i förväg samt att hela kalaset skulle gå på ca 6000-7000 kr så la vi ner dom planerna utan att titta om det fanns några restplatser. Känns lite tråkigt, men nu får vi lägga de pengarna på andra saker istället!
Andra stoppet var Hot Springs, där det fanns flera varma källor man kunde bada i. Vi gick även en liten djungeltur och fick se fina blommor och växter, gå över långa hängbroar och gå till ett vattenfall. I vattenfallet kunde man stoppa ner sina fötter, där fanns nämligen massor av sådana fiskar som äter på huden, ni vet fiskspa? Så vi satte oss där en stund och doppade ner fötterna och fick gratis peeling :) Efter det var det lunch! I restaurangen var det uppdukat till oss och de 5 andra turisterna som vi åkte tillsammans med. Där stod hela bordet fullt med malaysisk mat, ris, olika sorters grönsaker, räkor, kött, kyckling och mycket mer och till dricka äpple-te.

Efter maten var det dags för oss att avvika från resten av gruppen. Vi hade fått jätte bra hjälp från företaget vi bokade turen med och guiden och chauffören som hade hjälpt oss med att titta upp vilken tid bussen till Sandakan gick och reserverat platser till oss. Chauffören släppte sedan av oss vid hållplatsen och vi sa hejdå till de andra. Bussresan tog ungefär 4 timmar och förutom att det var väldigt trångt och var en nära döden upplevelse (med tanke på i vilken hastighet busschauffören körde och vilka omkörningar han gjorde hela tiden), så kom vi fram oskadda.

Nu ligger vi här i hotellsängen i Sandakan efter ytterligare en dag iväg på utflykt. Vi bokade en utflykt via vårt hotell så vi åkte runt hela eftermiddagen tillsammans med en guide och hans kompis. Under vår trip stannade vi på RDC, Rainforest Discovery Center där vi vandrade i naturen bland vackra blommor, besökte Sepilok orangutang rehabilitationscenter där vi fick se flera orangutanger, sun bear center där vi fick se flera söta små-björnar och sist men inte minst vid ett kinesiskt stort och mäktigt tempel som dessutom hade jätte vacker utsikt! Summan av kardemumman en riktigt bra dag!

Nu är det dax att släcka och ladda upp inför nya äventyr. Imorgon bär det av till Kinabatangan River där vi ska sova i 2 nätter mitt ute i djungeln och åka på flera flodturer om dagen. Hörs när vi är tillbaka på hotellet om 3 dagar! Kram