Turtle Island!

Efter en gudomligt skön natt i en säng som var som himmelriket vaknade vi av klockan 06:30 och gick ner till gymmet och körde ett morgonpass. Sedan gick vi ner till restaurangen och åt frukostbuffe precis intill fönstret och hade väldigt go utsikt från 13e våningen!





När vi kom tillbaka till rummet dröjde det inte mer än 3 minuter så ringde våran telefon och de sa att våran buss var här. Vilket vi tyckte var konstigt eftersom de skulle komma 09.30 och klockan var bara 09.10.

Men vi skyndade oss ner och möttes av en stressad guide. Som sa att det var 09.00 vi skulle bli upphämtade. Vi sa att vi fått information om 09.30 och han började genast ringa, och efter ett tag gav han telefonen till mig (Jocke) och där fick jag en utskällning av deras chef som minsann visste att alla hade sagt 09.00 till oss och att om båten som gick 09.30 hade gått när vi kom fram var det vårt fel. Sedan gav jag telefonen till guiden igen och tog fram mitt papper med biljetten. Där det står 09.30 och visar den för honom. Skönt att ha skriftligt bevis med sig i såna lägen. Jag fick ingen ursäkt av chefen, Rose, men guiden sa att något hade blivit fel, nahe menar du!? Hur som helst hann vi med båten gott och väl, stod till och med och väntade på den i 10 minuter. 

Efter morgonens ganska dåliga start började det blir bättre, mycket bättre!





Vi anlände, efter ungefär en timmes båttur med speedboat till Turtle Island och fick vårat rum. Sedan fick vi instruktioner av guiden som han väldigt tydligt gav oss, och upprepade tiderna flera gånger. Han ville väl att allt skulle bli rätt den här gången. Därefter gick vi ner till stranden och var där innan lunchen. Jag tog på mig cyklopen och hoppade i direkt. Och shit vad varmt det var! Helt klart varmast hittills, och det var till och med så att vattnet var varmare än luften!












Efter 18:00 får man inte vistas på stranden pga sköldpaddorna.

I alla buskar prasslade det till när man gick förbi. Var nämligen en hel del varaner som bodde på ön. Denna ovan var nog den minsta vi såg, de kan alltså bli riktigt stora men är helt ofarliga!


















Jag simmade ut en bit och fick se många olika fiskar och flera helt nya än de tidigare vi sett i Thailand. Sedan såg jag en rocka! En relativt liten rocka men snygg med sina blåa prickar. Jag fick även ett par bra filmer på den och kom riktigt nära den! Var ungefär 20-40cm ifrån den.

När vi senare på kvällen satt och åt middag visade jag bilden för guiden och han sa direkt att jag hade haft riktigt riktigt tur! Det var nämligen en stingrocka jag hade sett och de är väldigt giftiga och har en vass tagg på svansen. Och de blir aggressiva när man är nära dem och de känner sig hotade. Jag var som sagt väldigt nära. Guiden sa att man kan ligga på sjukhus upp mot en månad för att såret man får blir så stort och infekterat med dess gift och skit. Så ja, jag hade väldigt tur! Smärtan vid ett stick sa han var enorm, om jag inte brukade gråta, skulle jag definitivt göra det nu. 

Hur som helst tyckte jag att det var jätte fränt innan jag ens visste något om det där. Jag simmade runt och hittade den vid 2 tillfällen. Såg även en slags ål och flera nemofiskar! Jag ville såklart visa rockan för hanna så vi simmade länge runt och letade efter den, kanske var det tur att vi inte hittade den.
































Efter en hel dag på stranden, eller ja, i vattnet för min del. Var det dags att bege sig till middagen. Men innan den så fick vi se ett litet museum på olika sköldpaddor och fiskar och sköldpaddsäggen. Sedan en lite film om Turtle Island och sköldpaddor som lägger ägg där och dess historia. När vi hade ätit fick vi veta att vi skulle gå i 2 grupper, det var ungefär 40 personer på ön och flera var barn, barnen och deras familjer hamnade i första gruppen. Vi i andra.  Efter en stund kom en guide och ropade att första gruppen skulle ta på sig snabbt och följa med honom. Snabbt snabbt snabbt, sa han.
Vi såg dem lysa upp och blev jätteglada medans vi andra satt kvar och spelade kort.
Efter ytterligare en stund... Hände inte ett skit. Vi satt och väntade på att våran guide skulle ropa på oss också men det dröjde hela 3h40min innan vi skulle iväg. Vi hade suttit där i mörkret och väntat med skorna på oss för att snabbt gå iväg. Och båda två satt och nickade till ett par gånger. Men när guiden ropade på oss blev vi genast mycket piggare och väldigt förväntansfulla!
Vi sprang ner till stranden med guiden före oss och visade vägen och kom fram till en enormt stor sköldpadda som höll på att lägga ägg! Folk samlade sig runt den, men man fick absolut inte gå framför huvudet på den när den la ägg. Totalt lade sköldpaddan 101st ägg! Och när hon var klar fick vi gå framför och ta kort på den. Sköldpaddan hade förlorat sin märkning så de märkte henne igen och det syntes att det gjorde ont på henne, usch. 
















Sedan gick vi upp till en anläggning där de planterar om sköldpaddsäggen, som en skötare samlat upp i en hink. De lägger sedan äggen i en djup grop som de sedan har nät runt och markerar datum och antal. Äggen är skyddade från djur på det här sättet och man kontrollerar det bättre. 







Därefter var det dags att se när de nyfödda sprang ner på stranden till havet! Ojojoj... Vad gulliga de var och vilken syn att få se detta! Tyvärr var det ju väldigt mörkt på stranden och de var snabba de små rackarna så det blev inte så bra och tydliga bilder när de springer ner. 











Vilken otroligt häftig dag! Glada och väldigt väldigt trötta gick vi tillbaka till rummet och somnade fort!  

Hejdå fina turtle island!







Dagen därpå åkte vi tillbaka till fastlandet igen och blev skjutsade till flygplatsen. Vi hade ju inget boende och kände inte för att gå runt med all packning i Sandakan centrum som inte ens har ett fik eller någon annanstans att hänga. Därför beslutade vi oss att tillbringa dagen på flygplatsen, få tillgång till internet, kunna fika och äta och titta i affärer. Men det visade sig att flygplatsen var allt annat än modern och väldigt outvecklad. Dessutom var den under ombyggnad. Helt otroligt dåligt var det, och inget internet fanns det heller. 8timmar, 5 glassar, 2 kaffe, lunch, 2 kakor och 4 cola senare gick vi på planet, som var något försenat. Vilket efter 8 timmar kändes som en evighet.
















Om någon undrar han man spenderar 8 timmar på en stenålders-flygplats har vi svaret: en jäkla massa mat och fika, kortspel, bygga korthus, lite till fika, podcast-lyssnande och så iswap-faces! 

Vi anlände till Kuala Lumpur och tog oss till hotellet som skulle visa sig vara en lägenhet. Mer om det i nästa inlägg! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0