Bangkok, onda fötter och hemresa!

Hej allihopa! Dags för en uppdatering, eller vad säger ni? Vi har ju faktiskt redan varit hemma i snart 1 vecka (!!!), men vi har haft så mycket för oss och mycket tankar som snurrat runt i huvudet. Allt har gått i ett sedan vi kom hem! Men innan vi skriver någon slags sammanfattning av denna resa, backar vi tillbaka några dagar...

Vi tillbringade våra 3 allra sista dagar på resan i Bangkok med att gå i shoppinggallerior och marknader tills våra fötter och ben skrek av värk.

Vi har ju faktiskt ett gäng bilder som vi ännu inte hunnit publicera därifrån. So here we go!

Första stoppet blev på den stora gallerian MBK, Mah Boon Krong, som låg knappt 5 minuters promenad från vårat hotell. Där fanns en blandning av märkesaffärer, med både äkta och fejkvaror. Det fanns även en hel del thai-affärer och stånd med mycket skit och bling-bling, fast det gick att fynda om man tog sig lite tid. Detta var väl inte vårat favorit-köpcenter, men vi lyckades iallafall hitta billiga äkta converse-skor här!

Efter vi gått igenom ett helt gäng med affärer tog vi oss uppåt till mat-våningen. Vi var båda väldigt sugna på pizza så vi landade på pizza-hut. Där är man garanterad en god pizza! ;) Så efter en varsin pizza och en iste var vi laddade för att fortsätta dagen och traska vidare till nästa stora shopping-mall!

En paus för påfyllning av koffein och vilning av ben och fötter var välbehövligt!

Det blev även ett besök på detta glammiga varuhus. De stora galleriorna ligger i rad efter varandra, så det blev flera besök på galleriorna ovan. Siam Paragon var väl dock inte något för oss med prada och.co. Men det är ändå häftigt att bara gå runt och titta där inne. Det syns att de har lagt ner mycket pengar på dessa gigantiska gallerior!

I de andra galleriorna fanns det en hel del affärer lite mer i vår stil och prisklass, de hade bland annat en xxxxl forever 21 där jag nog spenderade mer en än timma i (ja, Jocke suckade ett antal gånger, haha!), zara, mango och andra kända "budget-märken".

Vi hade inte så mycket tid över då vi i stort sett gick i shoppinggalleriorna från 10 på morgonen till halv 10 på kvällen. Helt sjukt haha, förstår inte hur vi orkade såhär i efterhand! Ovan är iallafall en middagspaus i en av galleriorna (i vilken minns jag inte just nu). Vi hade lite svårt att välja men vi valde att ta det stället som det var allra mest folk på, där det dessutom visade sig vara kö. Efter cirka 20 minuters väntetid fick vi ett bord och lite mat som var helt okej, men inte allt för imponerande.

Ungefär såhär som ovan såg shoppingen ut efter första dagen. Vi kan säga att pås-antalet ökade för var dag...

Platinum fashion-mall var ett varuhus med ungefär 6 våningar med BARA kläder och accessoarer. Tyvärr levde detta varuhus inte riktigt upp till våra förväntningar. Det visade sig vara endast thai-affärer och de flesta kläderna såg mindre tilltalande ut. Men vi gav det lite tid och då gick det faktiskt att hitta några godbitar mitt bland allt, till dessutom riktigt riktigt bra priser.

Såklart ville Jocke besöka Pantip Plaza, varuhuset med 5 våningar BARA elektronik. Där var det till största del fejk-produkter och galna försäljare som skrek efter en. Så där blev vår vistelse inte särskilt långvarig. Men om man är ute efter att fynda billiga elektronik tillbehör är det absolut värt ett besök!

Japp, i Bangkok har de till och med en skridskobana mitt i gallerian! Nästan så att man blev lite sugen och börja längta efter vintern så mysigt det såg ut, men bara liiite!

Ett besök i den stoooora gallerian Central World blev det också, vilken är den till ytan största shoppinggallerian i Thailand och Sydostasien. Jo tack, vet inte hur många gånger vi gick vilse här inne, haha! Också en lite finare galleria, men även med en del budgetkedjor också. Här passade vi på att ta en paus på en glass-restaurang!

Efter nästan 2 dagars shopping kände Jocke lite såhär.... hihi.

Sista dagen, en aning slitna och trötta efter allt shoppande, hade vi planerat att besöka weekend-marketen, världens största marknad!! Det var en bit dit så vi provade på att ta sky-train vilket var ett väldigt smidigt och dessutom billigt sätt att ta sig fram på!

Marknaden var verkligen GIGANTISK, så där spenderade vi ett antal timmar och då hann vi inte ens gå igenom hälften av marknaden (kändes det som iallafall). Det fanns ALLT där och det gick verkligen att fynda! Om vi hade haft mer tid hade man lätt kunnat spatsera runt här en hel dag utan problem!

Vi besökte även pratanum market och en till jag inte minns namnet på. Men jag skulle säga att man kan skippa dom och satsa på weekend-marketen istället!

Världens godaste kokos-glass! Mums!

Efter 3 dagars shopping kändes det i hela kroppen! Sista dagen köpte vi ett extra bagage, då det inte fanns så mycket utrymme kvar i våra ryggsäckar. Kvällen innan rådde det kaos i vårat lilla hotellrum:

Det låg grejer på varje yta av golvet, på sängen och på bord. Men efter en stunds packning och fixning lyckades vi få ordning på grejerna. Det var inga problem att få plats med allt med en extra väska som tur va, även fast det blev en hel del shopping! Vi var iallafall väldigt nöjda med våra dagar i Bangkok även om det blev lite tajt med tid. Det hade varit kul att fått sett staden lite mer (och inte bara alla shopping gallerior) och bara hänga lite, men det får bli vid nästa visit! :)

Efter tidig uppstigning dagen efter på söndagsmorgonen den 8e juni, en sista frukost på hotellet och en taxi-resa senare var vi sedan på plats på Bangkok International airport. Efter 100 dagar på resande fot hade äventyret alltså lidit mot sitt slut. Känslan när vi stod där på flygplatsen vid vår gate, minutrerna innan det var boarding time går knappt att beskriva. Det kändes så himla himla konstigt. Hur kunde drygt 3 månader gått så himla fort? Denna rese-bubbla som man befunnit sig i under den här tiden hade liksom inte spruckit än.

Så mycket tankar och så mycket känslor. Men vi drar ut lite på det här lite till och försöker oss på en liten sammanfattning i nästa inlägg! För nu vet jag knappt vad jag skriver längre och mina ögon går i kors.. Kram på er så länge!