Sammanfattning Langkawi!

Hallå där! Var ett tag sen sist, vi har fullt upp om dagarna här på Borneo och har varit iväg på någon utflykt så gott som varje dag här I Kutching. Imorgon flyger vi nämligen vidare till norra Borneo för nya äventyr i Kota Kinabalu!

Kör en liten sammanfattning om våra dagar i Langkawi då vi ligger efter en del med uppdateringen.

Vi fick lite separationsångest till underbara Thailand vi precis lämnat och kände just då att det var ett dumt beslut att vi kortade ner tiden där och åkte tidigare till Malaysia... Kan ha berott på nitlotten vi drog till vårat hotell och första resturang-valet samt det område vi först hamnade i... Enligt hotellbeskrivningen skulle vårat hotell ligga i Langkawi centrum, men vi kände att om detta var centrum skulle vi dra från Langkawi redan dagen efter... Som tur var visade sig det vara som vi trodde, att detta inte var det riktiga centrumet, utan att vi snarare hade hamnat på någon gata med ett fåtal restauranger där många av de lokala invånarna åt.

Nåja, tillbaka till hotellet. Vet inte ens vart vi ska börja.... Vi hade betalat ungefär 500 kr för två nätter, vilket på bilderna såg ut att vara ett fint och trevligt 3-stjärnigt hotell, men som i verkligheten såg ut ungefär som en fängelsehåla. Det lilla och sunkiga rummet hade för det första inget fönster, duschen var i princip på toaletten, det var brännmärken på mattan och hela rummet hade en otroligt stark rök-stank. Inte nog med det, när vi dagen efter kommer till frukostbuffen och möts av ett bord fullt med tallrikar, bestick, glas och blom-dekorationer. Vart är maten då? Jo, bakom allt porslin och blommor fanns vitt rostbröd, marmelad, blaskig juice, kaffe och sockerflingor... Detta skulle alltså vara ett 3-stjärnigt hotell. Vi bara tittade på varandra och sa: inte en natt till här.

"Frukost-buffén"...

Sagt och gjort tog vi på oss våra ryggsäckar och checkade ut, en natt tidigare, även fast vi redan hade betalat och inte kunde få några pengar tillbaka. Vi gick en bit men upptäckte ganska snabbt att ön helt enkelt är uppbyggd så att man tar sig fram med bil eller moppe.

Vi fick tag på en taxi och tog oss till den mer centrala delen där vi hade tittat upp två lämpliga boenden vi skulle titta in närmare. Vi bad taxichauffören köra oss till det första, "Aseania". Där möttes vi av en stor och pampig byggnad och jätte trevlig personal som tilltalade oss med "sir" och "m'am". Man kände direkt att det var en helt annan klass på det här stället jämfört med det förra, trots lika många stjärnor. Vi fick titta på rummet och tyckte det såg bra ut. Detta hotell var dock dubbelt så dyrt som det förra, när vi sa att priset vi som betalade via internet skulle bli billigare än den summa de först hade erbjudit, så sa dom att vi kunde få ett bättre pris.

3 nätter sov vi där och njöt av det otroligt fina poolområdet, som hade en ihopbyggd pool med olika "delar" som var jääätte lång. En del var det till exempel en vågmaskin, en annan del en flod som var lite ström, en djupare pool, en grundare, vattenrutschkanor mm. Vi hittade även på lite saker och åkte iväg på några utflykter.

Första heldagen bestämde vi oss för att hyra moppe och ta oss runt på egen hand. Det är ett väldigt smidigt sätt att ta sig runt på ön och det är även billigare än att ta taxi som är relativt dyrt där, samt att man får se så mycket mer och kan stanna vart man själv vill!

Vårat mål var att ta oss till Langkawis mest kända vattenfall, seven wells. Det vi dock inte visste var att det var fel säsong för att besöka ett vattenfall. Så vi blev ganska besvikna efter att ha tagit oss upp för alla miljontals trappsteg för att sedan upptäcka att det knappt fanns något vatten....
Vi hittade dock en liten "pool" där vi hoppade i och svalkade oss.

"Bara" 367 steg kvar...

Pust.. Äntligen uppe på toppen!

Utsikten var iallafall väldigt fin där uppe på toppen! Och man kunde se cabelcarsen åka en liten bit bort, som även blev nästa dags destination.

Det är alltså en linbana man åker, 700 m ovanför havet. Utsikten högst upp var otroligt fin! Detta är en väldigt stor, om inte den största turistattraktionen på Langkawi.

Vi betalade extra för så kallade express-kort, då man fick gå före i kön (var otroligt skönt att gå förbi den enormt långa kön i den gassande solen mitt på dagen!). Samt så ingick en 40 minuters djungeltrekking med guide. Han visade oss grunden och konstruktionen av Langkawis kända Skybridge och guidade oss genom djungeln och delade med sig av många intressanta kunskaper om naturen. Även fast det pris vi betalade kostade mycket mer än en vanlig biljett, var det verkligen värt de extra pengarna!

Skybridge! Den var dock avstängd för besökare, för pågående byggkonstruktions-arbete och skulle inte öppna igen förens i januari 2015.

Jocke provar att tugga på ett blad som används för att få extra energi!

En dag promenerade vi ner till Langkawis populäraste strand för att kolla in den. Vi vart dock inte lika imponerade på varken vattnet eller mysighetsfaktorn jämfört med alla stränder i Thailand vi tidigare har besökt. Kändes som att "strand-känslan" försvann när det åkte motorcyklar och Vans på stranden. Men stranden har en hel del aktiviteter att erbjuda som para-sailing, vattenskoter och sådant. Tyvärr hann vi inte med para-sailing som vi gärna hade velat prova, men det kommer nog fler chanser!

Under vår vistelse på Langkawi passade vi även på att besöka ett rismuseum och titta på risfälten.

Langkawi har även en turistattraktion nämligen "underwater world", som låg inom gångavstånd från vårat hotell. Så vi passade på att ta oss dit en eftermiddag och smita undan från den stekande värmen.

Där hade de bland annat pingviner...

Och en hel del andra häftiga djur och fiskar!

Blev som barn på nytt när vi såg att de sålde popcorn och kul-glass! Popcornen var dock söta istället för salta, vilken besvikelse! Varför måste de söta allting här??

Sammanfattningsvis hade vi några intensiva men väldigt roliga dagar på Langkawi. Så gott som alla vi stötte på var dessutom så otroligt snälla och hjälpsamma!
Vi har lite fler bilder att visa från Langkawi men de får komma i ett annat inlägg då detta blev väldigt långt nu....

Kommer troligtvis komma upp bilder från våra dagar här på Borneo inom några dagar också!