Two lost Swedes in Asia

Lördagen den 1 mars påbörjade vi vår 3 månaders långa backpacker-resa genom Sydostasien och Australien. Vi blev avsläppta på Arlanda efter ett jobbigt farväl med lite tårar. Första destinationen var Bangkok! Förväntansfulla gick vi in för att checka in bagage och sätta oss och käka lite lunch innan avgång, vilket inte var förens klockan 14.20. Tänk att dagen med stort D äntligen hade kommit! Dagen som vi gått och längtat efter och förberett så mycket inför med vaccinationer, bokningar hit och dit samt en hel del packnings-ångest... Men nu var det bara att släppa allt. Passet, alla viktiga papper och resehandlingar samt pengar var nedpackade, resten går att lösa på plats, försökte vi intala oss.

Flygresan gick bra med undantag för läskig, kraftfull turbulens och trånga säten. När vi väl landat och knallat i en evighet till passkontrollen och bagage utlämningen fick vi stå i en timmes kö. Där blev vi mer och mer oroliga att bli nekade eftersom vi inte hade bokat utresa ur landet.. Vi såg flera som fick tillbaka sina immigrations kort de fyllt i och antog att vi skulle få detsamma.. Men allt löste sig ändå, vi kom in och började våran färd mot inrikesflygplatsen Don Mueang.

När vi bokade flygen ville vi såklart ha god marginal ifall förseningar/annat krångel skulle inträffa. Bortsett från kön flöt ju allt på vilket resulterade i att vi hade 5 timmar på flygplatsen att försöka sysselsätta oss på, väääldigt trötta efter att snart ha varit på resande fot i 24 timmar.. Men det var bara att bita ihop.

Efter vår första 10-timmars långa flygning kändes nästa som en prutt i rymden, 1 h och 20 minuter mot första slutdestinationen: Phuket. Efter landning tog vi en taxi för 400 BHT vilket motsvarar 60 kr. Troligen betalade vi överpris för den otroligt korta sträckan till hotellet men det var inget vi orkade diskutera då, när vi bara ville fram till rummet o slänga oss i sängen.

Nu befinner vi oss i Naiyang beach, hotellet är fräscht och ligger typ 2 min från stranden där vi tillbringat första dagen. Underbart!
Nu vart det ett långt första rese-inlägg, hoppas ni orkade läsa igenom allt! Nu är det sovdags här. The lost Swedes Will be back soon though! Goodnight!!

Tyvärr har vi inte så många bilder på mobilen, fler bilder kommer när vi får tillgång till dator!