10 timmar på ett tåg i Vietnam

Hallå där! Tänkte uppdatera er lite så att ni år med på banan! I fredags lämnade vi Nha Trang och hoppade på tåget som skulle ta oss till staden Danang.

Det började med att tåget var cirka en timma försenat. När vi sedan äntligen fick stiga på var vi SÅ glada över att vi betalat några dollar extra för att få ett varsitt soft seat. 10 timmar på en stenhård träbänk kändes inte allt så lockande.. Sätena var något slitna men vi hade ganska bra plats för bena och sätet gick att fälla en bra bit bakåt så att man kunde ligga lite bekvämare. Man får sig ju ett gott skratt när man ser hur systemet fungerar... En aning annorlunda än i Sverige. Det var vi och ett ryskt par i vår vagn som var de enda turisterna. Vi tittade på varandra ett flertal gånger under resan och bara skrattade!
När matvagnen körde genom tåget, skrek tågpersonalen bokstavligt talat. Vad de skrek har vi inte en aning om, men lite lustigt var det allt, hihi. Det var någon någon slags buffé där de slevade i ris och det man ville ha till i en plastlåda, allt från grillspett till fisk och vårrullar. Såklart lite (mycket) stark chilisås på, som verkar vara den enda såsen de har här i vietnam..

Det fanns såklart inte platser till alla så då kom tågpersonalen och placerade ut de minsta plaststolarna vi någonsin sätt (haha) mitt i gången, där ett antal personer i bara våran vagn fick slå sig ner på. Vet inte om det berodde på att de inte hade biljetter till "soft seaten" eller om det var på grund av över-bokningar. Tyckte iallafall synd om dom stackarna!

Tåget gick i vilket över förväntan. 10 timmar kändes lite marigt till en början... Men som vi hade hoppats på fick vi se väldigt ett väldigt fint landskap på vägen. Vi är så glada att vi valde att åka till Vietnam och valt att åka tåg och buss även fast vi har lite "ont om tid" med tanke på vilken lång sträcka det är från Ho Chi Minh till Hanoi.
Vietnam har visat sig vara ett väldigt vackert land med många guldklimpar och folket här är mycket trevligare i jämförelse med Kambodja, iallafall när man säger att man kommer ifrån Sverige ;).

När det hade börjat mörkna ute roade vi oss med att titta på film, äta och försöka sova lite.

Vi kom fram till tågstationen i Da nang ganska sent på kvällen, ungefär vid halv 1 tiden. Tur nog gick ryssarna fram och väckte oss då vi precis råkat slumra till. Stort tack till dom, annars hade vi med största sannolikhet hamnat väldigt fel!

Sedan åkte vi moppe-taxi för första gången med våra stora ryggsäckar och hela alltet! Totalt blåsta blev vi också då sträckan till hotellet var cirka 700-800 meter... De körde världens omväg med oss runt kvarteret och tog 5 dollar betalt... Tyvärr hör detta till vanligheten. ALLA taxi/moped/tuk-tuk förare luras och säger att sträckan är mycket längre än vad den egentligen är. Så man tjänar att titta upp i förväg så man har lite koll, vilket vi har blivit bättre på :)

Vi kom iallafall fram och sov en natt på hotellet "Iris hotel". Ännu en gång värmer det i hjärtat när man hamnar på ett hotell som har så otroligt snäll och hjälpsam personal! Även fast de är mindre bra på engelska och man kanske får upprepa saker eller förklara flera gånger så har de alltid ett leende på läpparna och vill ens bästa!:)

Efter vi avnjutit en frukost i vietnamesisk storlek (det vill säga minimal), tog vi en taxi till Hoi An vilket är en liten stad belägen ca 40 minuter från Da nang.

Hoi An är en väldigt liten mysig stad som är en av Sydostasiens äldsta. Staden verkar även vara väldigt poppis bland turister! Så efter att ha läst mycket gott om staden kändes det som en väldigt bra idé att spendera ett dygn där! Men det får bli i ett senare inlägg... Nu ska vi nämligen sörpla i oss sista kaffet här på café "Ohh lala Socola" och se oss omkring lite i staden. Tyvärr verkar inte Danang ha så jätte mycket att erbjuda.. Vi har inte stött på en enda turist än så länge och att leta efter ett matställe / café var inte det lättaste. Staden verkar endast bestå av kiosker och affärer.. Tur att vi hittade ett mysigt café iallafall :)

Ikväll ska vi ta tåget vidare uppåt till staden Hue. Men vi hörs nog innan det! Stor kram från oss!