3 days/2 nights Cruise at Halong Bay

Nu äntligen ska vi se om vi kan få upp det här inlägget från båtkryssningen vi var iväg på i Vietnam! Bättre sent än aldrig, eller hur?

Lite fakta: Halong bukten är för er som inte vet ett gigantiskt vattenområde i Vietnam  på ca. 1500 kvadratkilometer. Halong Bay är känd världen över och är troligen Vietnams största och mest populära turistdestination. Denna fantastiska plats med 2000-3000 öar (lite oklar siffra, men många är det iallafall) av kalksten som stiger rakt upp från det smaragdgröna havet, är sedan 1994 med på UNESCOs världsarvslista. En del av öarna är över 100 meter höga!

"Halong Bay" på vietnamesiska betyder något i stil med "den nedstigande drakens bukt". Det sägs att öarna skapades av en stor drake från bergen och när den for genom havet så piskade den upp havsbottnen, på så sätt uppstod öarna i Halong bukten.

På torsdagsmorgonen blev vi upphämtade av bussen som visade sig bli helt full efter att ha stannat och plockat upp folk på flera olika hotell. Cirka 4 timmar tog resan med ett stopp på vägen. Sedan var vi framme i Halong där båten skulle avgå ifrån. Nu skulle vi delas upp i två grupper då båtföretaget Aclass vi alla hade valt hade två olika båtar. En Aclass Cruise och en Aclass Opera Cruise, varav den sistnämnda var den lite finare och lite dyrare varianten.
Vi hade valt Opera båten och det visade sig att det bara var vi två och ett äldre par som hade valt den från vår buss. Skulle vi bara vara 4 personer på en stor båt med 12 kabiner, det verkade ju konstigt?

Medan den andra stora gruppen gick iväg med sin guide för att gå till deras båt, fick vi andra 4 sätta oss ner och vänta. Det visade sig sedan att det var ett större sällskap från Vietnam som skulle med våran båt också. Sedan fick vi åka med en mindre båt som tog oss ut till våran stora Aclass opera båt!

Förväntansfulla på den lilla båten, påväg till den stora!

Det fanns som vi har nämnt hur många olika båtar och företag som helst att välja mellan, i alla prisklasser. Men en båtkryssning på Halong Bay kostar mycket pengar, så är det tyvärr. Vi valde väl något mellanting, aktiviteterna är ju ganska likvärdiga men ju mer pengar man lägger till desto finare hytt, båt och bättre kvalitet på mat och resten får man. Därför tänkte vi att det förhoppningsvis var värt att betala de extra pengarna för den lite finare Aclass-båten.

Vi ska inte sticka under stolen med att vi blev något besvikna med hur båten såg ut på utsidan, och det var vi inte ensamma om. Den såg inte riktigt ut som på bilderna.... Men vad kan man förvänta sig? Den har ju varit med i några år. Och en liten oro kände man över att vi faktiskt skulle sova i den här båten i 2 nätter... (Kanske lite väl nojiga, men så blir det när man googlar lite för mycket och hittar en några år gammal artikel om en båt som sjönk i Halong Bay och där flera personer avled). Men den nojan försvann ganska snabbt!

Det visade sig att båtens inre var väldigt fint och även fast det inte såg likadant ut som på bilderna inne i hytten och båten, så var det väldigt mysigt och vi var nöjda :)

Vår mysiga lilla hytt!

Uppe på däck och spanar in soldäcket och utsikten!

Det serverades frukt och vin och alla gäster hälsades välkomna!

En kopp kaffe uppe på däcket!

En utav alla spännande rätter vi fick in. Ser ju ungefär ut som ett fågelbo, men det är sötpotatis som ligger där i mitten. Det andra runt om kom vi aldrig underfund med vad det var, vet inte om det var dekoration eller ätbart, det smakade inget vidare iallafall!..:)

Fyllda krabbor, lite gratängaktigt i. De var väldigt goda!

Vi blev automatiskt placerade med paret som vi hade åkt i samma buss med. Vid varenda måltid satt vi tillsammans, som en liten familj nästan, haha! De kom från England och visade sig vara ett riktigt skönt och trevligt par!

Här dukades det upp för lunch och middag varje dag på båten! Första måltiden vi åt på båten blev vi nog allihopa lite chockade. "Lunchen" som då serverades visade sig vara något utöver det vanliga. Personalen kom ut med fat efter fat efter fat, enda tills hela bordet var fullproppat med diverse olika rätter. Det var mycket fisk och skaldjur, men även kött, kyckling, grönsaker, ris, pomme, nudlar, såser, ja, allt möjligt man kan tänka sig! Det var ingen som svalt där inte! Efter varje måltid fick man in någon liten efterrätt, oftast någon frukt efter lunchen och någon dessert efter middagen. Så maten var verkligen inget att klaga på!

Vi hade ett schema som vi gick efter och det var en hel del aktiviter som stod med. Morgonen startade vi till exempel med taichi uppe på däcket efter att solen hade gått upp, det är lite liknade yoga kan man säga. Var ett väldigt härligt sett att starta dagen på medan vi sakta gled fram på det stilla vattnet, förbi alla häftiga klippformationer!

Frukosten serverades klockan 7 på morgonen, efter morgon-passet. Då fick man in en tallrik med omelett och bacon, en whitenoodle och beef-soppa, toastbröd, yoghurt, kaffe/te och frukt.

Första dagen efter lunch fick man välja om man ville åka i en rodd-båt eller paddla kajak. Vi paddlade kajak och åkte in i grottor och förbi floating villages, alltså hus som de byggt upp på vattnet. Det finns flera "flytande byar". Vid den vi besökte bodde totalt 1500 personer om vi inte minns helt fel. Där har de byggt upp ett helt samhälle och de hade till och med en flytande skola. I hemmen har de wi-fi och tv också. :) Andra byar har till exempel ett flytande sjukhus.

De lever på fiske och åker tidigt in till fastlandet varje morgon med sin nyinfångna fisk, som sedan säljs på marknaderna.

En av alla fiske-båtar.

På eftermiddagen gick vi i land på tip-top Island. Där kunde man antingen ta sig upp för flera hundra trappsteg till utsiktstornet på toppen eller om man bara ville slappa på stranden.

Vi var dock sugna på att ta oss upp till utsiktstornet och oj vilken vacker utsikt det var där uppifrån! Nästan så att man tappade andan!

Många trappsteg att ta sig uppför.... Det blev ett ordentligt träningspass för benen och rumpan!

Det var inte bara vi som tog vilo-pauser på vägen upp.... Så söta!

Äääntligen uppe på toppen!

Såhär fint var det där uppe:

Vi kom tillbaka till den stora båten lagom till solnedgången. Har nog aldrig sett en så stark rosa färg på himlen förut! Väldigt vackert!

Jocke kommer med roomservice, vilken lyx!

På kvällen efter middagen var serverad och äten fick man välja om man ville prova på squid-fishing, köra karaoke, se en film eller bara ta det lugnt. Vi spanade in fiskandet som många ville prova på och tillbringade sedan resten av kvällen uppe på däcket med en flaska vin. Mysigt!

Vi blev lite förvånade när vi mitt i tystnaden hörde någon ropa. Efter en stund förstod vi vad ljudet kom ifrån; när vi tittade över kanten ner i vattnet såg vi en man sitta i en båt där han hade hela båten full med dricka och snacks. Sedan höll han upp en lång hov och visade att om vi ville köpa kunde han hovsa upp det till oss. Vi fick oss ett gott skratt kan jag säga!
Eftersom knappt någon dricka ingår på båten till måltider och så och det är svindyrt (såklart), är det ju smart av dom att åka runt med sina båtar och sälja till ett billigare pris. Vi såg dock senare en lapp på rummet att om man hade med sig egen dricka som man en köpt på båten eller "köpt dricka på däck", fick man betala 100 procent avgift på det. Så det var nog inte riktigt "lagligt", haha!

Andra dagen bytte vi under dagen till en mindre båt. Där låg vi bland annat och solade på soldäcket, hoppade i det turkos-gröna vattnet från båten och badade, paddlade kajak genom grottor fulla med fladdermöss och paddlade på det vackra och fridfulla vattnet. Det var helt underbart! Men bilderna från kajakingen får komma i ett separat inlägg då vi inte har fört över de bilderna från undervattenskameran än.

Många örnar flög över oss. Mäster-fotografen Jocke lyckades knäppa flera bilder på dom!

Vi besökte under dagen också en pärlfarm. Där fick vi se hur hela processen går till, steg för steg. Endast 30 procent av alla musslor har en pärla i sig.

Efter pärlfarmen och en smaskig lunch på båten besökte vi en annan strand. Där klättrade vi också upp till toppen av ett högt berg med utsikt över vackra Halong Bay. Vi hann även ta oss ett (mindre) svalkande dopp i det ljumma vattnet!

Vår guide hade berättat för oss att många apor och andra djur bodde på ön. På väg upp till toppen stötte vi på ett gäng i trädtopparna.

Efteråt kastade vi oss, bokstavligt talat, i vattnet för att svalka oss.
Efter vi legat i ett tag hör vi hur en tjej som åkte i våran båt säger ett ganska högt "aooouch, I think I just get burned by a jellyfish!! Watch out guys!" Och gick snart därefter upp från vattnet. Vi stod inte många meter ifrån henne och tänkte att det är lika bra att vi går upp nu så att vi inte också blir brända... Vi hann inte ens börja gå uppåt innan jag känner en brännande känsla på min arm, men tänkte att nej, nu måste jag inbilla mig. Sedan drar jag med fingrarna på min arm och känner något slemmigt... Jag försöker sedan dra bort det och i min hand ser jag några små smala trådar.... Jag hann också bli bränd alltså, inom loppet av några sekunder efter... Som tur var var den inte giftig, men skönt kan ja ju inte påstå att det var!;)

Såhär fint märke fick jag efteråt och har fortfarande kvar:

Den tredje och sista dagen åkte och besökte en grotta, "surprise cave" som den kallades för.

Det var riktigt häftigt inne i grottan och se alla häftiga bergskreationer som har skapats av naturen!

Guiden frågade flera gånger "ser ni vad det här föreställer?" Det var en hel del som liknande olika sorters djur och andra saker. Sen kan man ju såklart tolka det hur man vill... Ser ni vad det ovan liknar?

Sista dagen hade vi även en liten matlagningskurs med båtens kock. Vi fick prova på att göra egna färska vårrullar som vi sedan fick äta till lunch.

Fokuserad!

Resultatet blev väldigt smaskigt! Även fast det kanske inte blev de snyggaste vårrullarna mest jämlika vi skådat, hihi!

Sammanfattningsvis kan vi säga att vi hade 3 grymma dagar! Halong Bay är verkligen vacker skapelse, hur den än har skapats, om det är av en drake eller något annat. Vi är otroligt nöjda överlag med båten och företaget vi valde, att vi hade så tur med vädret och speciellt att vi valde att sova 2 nätter på båten istället för 1 som hande känt alldeles för kort. Nu hann vi med en hel del aktiviteter och även få tid att bara njuta och va på båten.

Som Aclass slogan lyder: "Leave your worries behind", det stämmer så bra, för det var verkligen så man kände! Att inte behöva tänka på något utan bara njuta. Äta massor med god mat, träffa och prata med människor i alla åldrar och från alla världens hörn, sitta mitt ute på ett öppet hav uppe på båten och titta upp på en stjärnklar himmel, dela en flaska vin samtidigt som solen sakta går ner och himlens alla vackra färger kommer fram, att paddla kajak genom de enorma öarna på det alldeles stilla smaragdgröna vattnet. Resan får helt enkelt toppbetyg och vi kunde inte fått ett bättre avslut i Vietnam!