Australia part 3

Hejsan! Här sitter vi i mini-vanen som ska ta oss till Sihanoukville för (förhoppningvis) några dagars sol och bad! Det var en riktig lyx-bil vi hamnade i den här gången med fritt wi-fi! Dessutom har företager något system så att de kan följa vår chaufför från kontoret på datan och kan se så att han kör säkert och i rätt hastighet, vilket verkligen märks! Denna chaufför kör mycket lugnare och säkrare!

Nu när vi har 4 timmar framför oss i bilen passar det ju perfekt att lägga upp ännu ett gäng bilder som vi har på lager från Australien!

Efter att ha lämnat Sydney och åkt uppåt en vit spanade vi i vår Australien-guide där vi hittade något som lät väldigt intressant, nämligen Stockton sanddunes. Så detta blev vårat mål för dagen, vilket visade sig vara ett väldigt bra beslut!

Efter att ha gått en bit i den finkorniga sanden kom vi fram till stora härliga sandkullar som vi hoppade i och sprang runt och lekte som ett gäng 6-åringar haha. Men kul det hade vi!

Grabbarna grus

Efter all lek blev vi ganska så badsugna, så vi gick ner till beachen för att ta oss ett dopp samtidigt som solen hade börjat gå ner.

Vi fick skåda en väldigt vacker solnedgång vid Stockton beach!

Något vi hade som mål med vår Australien-resa var att (såklart) se koalor och kängurur. Vi stannade därför till i Port Macquire och besökte Koala Hospital. Där fanns ett helt gäng med dessa söta varelser, tyvärr sov nästan alla, men gud så gulliga dom var!

Vi hade även tittat ut att det fanns en rastplats som hette Little bay picknick area, där det även var vanligt att se kängurus. Vi tänkte att det var ju värt att chansa, i annat fall blir det ett bra lunch-stopp. Vi hade åkt en bra bit men inte hittat stället, så vi stannade till vid en liten turistbyrå där de förklarade vägen och sedan frågade om vi bara åkte dit för att se djuren eller för att bada. (Det var nämligen väldigt strömt där och flera personer som dött där nyligen).

Då kanske det ändå fanns en chans att få se dessa krabater...

En mamma hade en liten bebis i sin magficka som tittade ut, så söt!

När vi kom fram trodde vi knappt våra ögon, för där möttes vi av ett helt gäng kängurus!  Det visade sig att de inte var särskilt skygga, varken mot människor eller bilar. (Inte konstigt att det ligger så många överkörda på vägen..:( )

Vi gick även och spanade in stranden också. Men badade det avstod vi ifrån!

Nu hade vi tagit oss enda upp till Byron Bay, vilket kändes som ett måste att stanna till vid då vi hade hört gott om staden. Man kan verkligen säga att stället levde upp till sitt rykte att ha en väldigt avslappnad stämning!

Där tillbringade vi några timmar på stranden och tog en varsin glass!

Dessa gigantiska fåglar var inte skygga och dom verkade dessutom vara vana vid paparazzis ;)

Mitt och Cissis fina konstverk i sanden! Ni som inte ser vad det är föreställer det oss 4, en Palm, en koala och vår fina jucy-bil ;)

Bara dagarna innan hade en stor festival ägt rum, så nästintill alla campingar var fulla. Vi fick dock tag i en plats, som var svindyr. Dagen efter skulle priset gå ner till hälften, lite surt, men samtidigt hade vi inte så mycket annat att välja på. Campingen låg inte så långt från själva centrum dock, vilket passade perfekt att ge sig ut och upptäcka Byron Bay by night!

Först hamnade vi på baren cheesy monkeys och sedan på en bar som spelade live-musik!

Efter vi hade sovit en natt på campingen i Byron funderare vi på vad vi skulle hitta på. Vi hade några timmar kvar att spendera i staden innan vi var tvungna att  fortsätta resan uppåt östkusten mot Brisbane.

Killarna hade fått syn på en broschyr där det stod om snorklingsutflykter man kunde åka iväg på utanför Byron bay och få se sköldpaddor. Det nappade vi på direkt och tittade upp mer! Utan att veta om det fanns några lediga platser samma dag, knappade vi in adressen till firman på gps:en och körde iväg.

När vi tillslut hittade rätt visade det sig att det fanns lediga platser till oss på nästa utflykt, som startade ungefär 20 min efter vi hade bokat! Vi fick springa till bilen och snabbt byta om till badkläder och packa väskan! Lite stressigt blev det allt, men spontant är ju alltid bäst, eller hur?!

Efter en säkerhets-genomgång och upplägget för utflykten satte vi oss i bilen med våra snygga våtdräkter som skulle ta oss ner till stranden där båten gick ifrån. Väldigt taggade och förväntansfulla!

Framme vid the rock. Det var här runtomkring vi snorklade!

Dom sa att det var 95 procent chans att få se sköldpaddor, så man hade ingen garanti på det. Vi hade tur och fick se 3 stycken!! Var så otroligt häftig upplevelse att en lång stund kunna simma efter dom och titta på de fantastiska djuren!

Vi fick även se två stycken mini-hajar som låg nere på botten.

Tummen upp för denna utflykt!

Sjukt snygga streck i pannorna!

Riktigt nöjda efter en helt fantastisk utflykt! Trots att det var lite dyrt (iallafall för en backpackers plånbok) så var det värt varenda krona!

När vi sedan fortsatte vår resa uppåt stannade vi till vid Goldcoast för en dag på nöjesparken Dreamworld. Det blev en riktig rolig dag med mycket karusell-åkande där vi åkte alla värstingar! På biljetten ingick även inträde till vattenparks-delen där det fanns en hel del vatten-rutschkanor av olika slag!

Tyvärr fick vi inte med värsting-rutschkanan på bild. Den gick till som så att man gick in och ställde sig i ett rör/en kapsel med händerna knutna bakom nacken, så stängde personalen dörren och räknade sedan ner från 3-1. Då försvann golvet från fötterna och man föll 17 meter på 2 sekunder!! Det gick varken att andas eller se något i röret då det var helt kolsvart där inne och vattnet sprutade in i både munnen och näsan! Jag kan säga att om inte vi hade ställt oss i denna kö av misstag (utan att ha en aning om vad vi hade gett oss in på) och om alla andra inte hade åkt och puschat, hade jag aldrig i livet vågat åka den, haha! Den var så sjuuuukt läskig, men det kändes ganska coolt efteråt att man hade åkt den!

Vi åkte även alla värsting-karuseller inne i parken. Bland annat denna ovan som det var svårt att få med hela på bild. Tror den hette World of terror och var världens/världens näst (lite oklart) snabbaste baklänges-bergochdalbana! Den var frän!

Hela gänget!

Oj vilken bildbomb det blev! Vad mycket vi hann med ändå på våra 7 dagar från Sydney till Brisbane, med många mil körda! Trots att vi inte hann med att prova på att surfa som vi så gärna hade velat, så är vi riktigt nöjda med vår Aussie-trip tillsammans med Cissi och Mattias med många fina minnen och upplevelser i bagaget!

Sedan hann vi ju även med två dagar i Brisbane och två dagar i Melborne. Får se när vi har tid att lägga upp från storstäderna också!