Cu Chi tunnlarna

Här kommer bilder från vårat besök vid Cu Chi tunnlarna.

Som vanligt när vi skriver om hur det är när vi åker buss/minibuss så är det trångt och jävligt. Det ändras inte nu heller. Den här gången kunde vi inte ens sitta mellan sätet utan fick ha knäna snett över det andra sätet och den som satt längst ut hade benen ute i gången istället. Sjukt trångt.

När vi suttit och krampat på bussen i cirka en timme stannade vi vid ett ställe där de tillverkade otroligt fina vaser, tavlor, tallrikar, allt möjligt, för hand och med äggskal. Här arbetade flera som var missbildade av det gift, största del Agent Orange, som släpptes över Vietnam under Vietnamkriget. En del av inkomsterna de får går till en fond för människor som på något sätt har påverkats eller drabbats av giftet.

Efter det åkte vi ungefär 10 minuter till och anlände till Cu Chi tunnlarna.

Under kriget levde ungefär 16000 människor i tunnlarna och dessa tunnlar är ungefär 250 km långa.

Såhär kunde det se ut under jorden, flera bunkrar och många tunnlar.

En av de många fällor de hade för amerikanerna. Denna var för de som hoppade ut ur helikoptrarna.

Det ser ut som en myrstack, men egentligen är det en av alla de luft gångar ner till tunnlarna.

Dold ingång till tunnlarna.

En ingång till tunnlarna.

Väldigt trånga ingångar!

Flera fällor.

Denna satt i dörröppningar och svingade ner mot personen som sparkade in dörren.

Vi fick möjligheten att gå ner och ta oss igenom en del av tunnlarna. Den delen vi gick hade de gjort större för turisterna, men var ändå väldigt små. Vi gick 20 meter och kom upp i första hålet, nästan så att man fick lite klaustrofobi där inne. Totalt kunde man i den här gången ta sig 100 meter, och de sista 20 var det riktiga måttet, 40x60cm, alltså sjukt litet. Men vi nöjde oss med de första 20.

Tillbaka i Saigon och fikar på lite färsk frukt i en park.

Och så blev det en till fika lite senare.

Efter Cu Chi tunnlarna hade vi ungefär 9 timmar innan vårat tåg skulle gå till Nha Trang. Så vi åt först lunch och tog sedan en fika. Sedan bestämde vi oss för att ta en massage. Hanna tog fotbehandling och pedikyr och jag tog thai massage, väldigt skönt! Blev ihopvikt till en boll och massören vred och vände på mig på helt otroliga sätt. Men det var precis vad jag behövde. Sedan fick vi stressa i oss en pizza för att sedan åka till tåget.

Vi gick förbi många spa på vägen hit som vi fick diverse broschyrer av, men detta ovan hade vi tittat upp innan och hade fått bea recensioner. Det visade det sig dock att deras priser skilde sig från de andras, men det var värt att betala det extra för det var riktig proffsig och seriös personal! Värt varenda krona!

Väl inne på tåget passade vi på att borsta tänderna och lägga oss på våra stenhårda bäddar. Vi fick ta "Hard Sleep" eftersom "soft sleep" var slut. Och den var verkligen hård. Men det fungerade. Vi kom fram till Nha Trang ungefär halv 7 på morgonen och vi åkte till hotellet och åt våran frukost där.

Utsikten från vårat rum på högsta våningen. Vi har det enda rummet som finns högst upp!

Sedan har vi i stort sett bara legat och solat på stranden, gått på marknader och gått vilse i staden då vi letade efter en supermarket. Gick väl ungefär en mil men det behövde vi ju även det! Allt slappande börjar göra kroppen lite stel.

Nu sitter vi och äter nudlar med pinnar (går sådär) och väntar på vårat nya tåg. Vi valde mellan tåg(10timmar) eller flyg(1timme), men vi valde dagståget. Därför att vi har läst att naturen man får se är så himla vacker. Och vi ska ändå flyga nästa sträcka upp till Hanoi så vi kände att vi ville se det då.
Nu ska vi äta upp här och sedan ta oss till tågstationen, vi har laddat upp med lite filmer om det skulle bli långtråkigt.. Wish US good luck!