Ett dygn i Hoi An!

(Detta inlägg publicerades aldrig igår....)

Här finns tydligen wi-fi i hela staden, vilket det även fanns i Hoi An. Känns väldigt märkligt att ett land som Vietnam har det...
Nåja, här sitter vi intill flodkanten och har lite tid över, så vi passar på att berätta om vår ganska korta och intensiva men väldigt bra vistelse i Hoi An.

När vi åkte taxi-resan på cirka 40 minuter åkte vi förbi och fick se en glimt av China Beach. På den stranden anlände de amerikanska trupperna under Vietnam-kriget. Läste även någonstans att china beach är Vietnams kanske mest oexploaterade strand i hela landet. Och det såg inte ut att vara mer ett väldigt fåtal personer på den kilometerlånga vackra stranden. Men nu var vi ju faktiskt inte här för att ligga på en strand så det blev inget besök där.

Vi hade bokat en natt på ett hotell som såg mysigt ut och hade fått bra omdöme.

Framme på Starfruit homestay som visade sig vara ett riktigt toppen-boende! Rummet var riktigt stort och hade balkong och badkar. Dessutom var personalen jätte gulliga och så ingick frukost och fri användning av deras cyklar. Snacka om att få valuta för pengarna!

På vägen till boendet frågade vår taxi-chaufför en kille på en moppe om vägdirektioner då han inte var riktigt säker var den gatan låg. Den här "moppe-killen" visade sig dessutom jobba för ett skräddar-företag, och när han såg att vi satt i taxi-bilen, två nyanlända turister, passade han såklart på att bjuda in oss till hans familj för en "gratis visning". Det ska sägas att vi var väääldigt tveksamma till en början, men han var ett riktigt charmtroll och var riktigt duktig på engelska. Men vi förklarade att vi bara skulle vara här en dag och tänkte att det var ju i vilket fall för kort om tid för att få några plagg sydda. Dessutom ville vi ju hinna se staden under dagen också. Men nahe det var visst nog med tid att hinna få klart det till morgonen där på. Han erbjöd sig dessutom att ta oss med på en rundtur i staden innan vi besökte hans familjs företag.

Eftersom staden ändå är känd för alla dess skräddare och killen dessutom verkade väldigt trevlig så tänkte vi ta en kort tur dit, Jocke kunde tänka sig något nytt linne/T-shirt eller så.

När vi lite senare kom dit möttes vi av hans syster som också var väldigt trevlig och duktig på engelska. Vet inte riktigt var det var som hände med oss när vi gick runt i "fabriken", bläddrade i katalogerna och kände och klämde på tyger.. Helt plötsligt satt vi där med en lång beställnings-lista: Jocke skulle ha två nya skjortor, två linnen och två kostymer. Jag beställde en klänning och en kjol. Sedan gick vi även till en sko-skräddare och beställde ett varsitt par skor. Det blev visst lite mer än "ett linne".... Haha!

Clothes in process. Väljer ut modell och tittar på tyger.

Här mäts det. Liten längdskillnad mellan dom, hihi.

Shoes in process!

Det var väldigt häftigt att se hur hela processen gick till och att själv få bestämma exakt vilket tyg och färg och modell som man ville ha. Men samtidigt var vi lite oroliga, skulle de hinna klart till morgonen därpå? Men de hade förklarat för oss gång på gång att de är många som jobbar och att tiden inte vad några problem, tycker bara lite synd on dom stackarna som fick slita hela natten för vår skull...

Morgonen därpå hade vi sedan bestämt träff på vårat hotell för provning av kläderna. Om något behövde justeras hade de tid att fixa till det innan vi skulle bli upphämtade av taxin. Systern kom cirka än timme senare än vad hon hade sagt, något uppstressad. Jah kan säga att vi var lite fundersamma över hur resultatet skulle bli och den nervösa frågan: om allt verkligen skulle passa..
Efter provning visade det säg att allt satt som en smäck! Wow vad impade vi blev av resultatet och dessutom med tanke på den korta tiden de hade haft på sig. Vi båda blev riktigt nöjda och glada! Vi fick dessutom hjälp med att packetera kläderna och frakta iväg dom. Så lagom tills vi kommer hem borde vi få kläderna! Perfekt :)

När vi hade beställt kläderna promenerade vi runt i staden och såg oss omkring, tog en lunch och hade det bra!

Kunde inte motstå dessa godingar när vi gick förbi. Tror vi dessutom har blivit lite mer rutinerade när det gäller det här med prutning. Så här fick vi tillslut ner priset två för en vilket ju var en väldigt bra deal! ;)

Det var väldigt mysigt att traska runt i den lilla staden och gå utmed floden. Vi båda fattade tycke för Hoi An och hade utan problem kunnat spendera minst en dag till där om vi hade haft tid.

Cykel-taxis är ett vanligt transportmedel i Vietnam. Här kom ett långt gäng i rad som troligen skjutsa runt en hel släkt på sight-seeing! ;)

Lunch-paus!

Vi passade såklart på att utnyttja cyklarna och tog oss en sväng. Men det gäller att se upp, ni vet ju vid det här laget hur trafiken är i dessa länder....

Köpte nötter och torkad frukt av en vietnamesisk kvinna på vägen. Mums!

Vårat mål var att ta oss till stadens populäraste strand. Hon som jobbade på vårat hotell hade dock "varnat" för att det nog var mycket folk på stranden eftersom att det dagen i ära inte fanns någon el. Då åkte tydligen alla till stranden istället... Men vilken chock vi fick när vi kom ner och knappt såg varken havet eller stranden på grund av alla människor! Har nog aldrig sett en så smockad strand förut!

Vi lyckades iallafall hitta en liten plätt som var ledig där vi kunde slå oss ner och chilla tills solen nästan gått ner.

Stannade till utmed vägkanten och fotade lite på vägen hem.

När vi duschat och fräschat upp oss lite på hotellet avslutade vi denna fina dag på bästa sätt:

På en mysig restuarang med god mat och ett glas vin!