Första dagen i galna staden.

Efter vi hade vaknat upp på hotellet i distrikt 1 (det så kallade "backpacker-området") som vi bor i och fått i oss lite frukost som hotellet stod för, så gav vi oss ut i staden för att känna lite på pulsen.

Vi gick bara några minuter i dem gassande solen innan vi kände att vi måste söka skydd. Dessutom är trafiken bokstavligt talat helt GALEN här! Så det gäller att se upp åt all håll hela tiden. Vi som tidigare nämt att trafiken var crazy i Kambodja kan ju föreställa er hur trafiken då är här om den är 10 ggr värre!

Vi hittade ett café i fransk stil som vi bestämde oss att ta en liten förmiddagsfika på. Man kan verkligen säga att de hade gått all in på det franska temat då personalen var klädda i randiga kläder och basker!

På caféet Paris Baugette!

Sedan vandrade vi vidare och gick genom ett gigantiskt parkområde som var väldigt välskött och fint!

Där fanns även ett utegym, och vissa passade på att ta tillfället i akt! ;)

Vi besökte även den kända byggnaden The notre dame cathedral.

Sedan började vår matklocka att ringa. Mörka moln hade även börjat titta fram på himmelen och alla moppe-åkare hade redan tagit på sig sina regnponchos. Mörka moln när man är i Asien betyder nämligen: ta skydd! För snart kommer världens regnskur!

Vi hann in på ett café/restaurang som såg väldigt mysigt ut innan första skuren kom. Hungriga som vargar beställde vi in en varsin carbonara, som visade sig vara en stor besvikelse.. Det var en sån liten fjuttig portion vi fick in att det inte ens var värt att ta fram kameran!

När regnet slutat vandrade vi vidare. Vi tog oss till Saigon Square, denna marknad hade mycket kläder, väskor, solglasögon och elektronikprylar.

Saigon Square

Lite shopping blev det allt! Ett nytt praktiskt fodral till ipaden.

Man känner sig ganska rik när man tar ut någon miljon/miljoner på banken!;)

GALEN trafik här! Att bara korsa en gata är en utmaning.. Övergångsställen finns lite här och var, men det betyder inte att någon stannar.. Och det är ingen ide att stå och vänta tills någon stannar, för det händer inte. Antingen kör du taktiken att bara gå rakt över utan att tveka, så kör de runt dig. Om du tvekar är det stor risk att du blir påkörd. ELLER så kör du den andra taktiken, ta dig små små steg framåt så fort det blir en lucka, sen är det ju en annan sak att man får stå mellan sisådär 7 filer där alla kör kors och tvärs, men man lär sig med tiden! ;)

På kvällen hade vi spanat ut en grekisk restaurang som låg mittemot vårat hotell som vi var väldigt sugna på. Innan vi gick och åt var vi tvungna att ta ut lite pengar, och på vägen råkade vi gå förbi en annan resturang som bland annat hade några typisk vietnamesiska rätter. Varför inte tänkte vi, det kändes ju faktiskt ganska passande!

Ingen av oss är ju särskilt vågade när det kommer till att prova ny mat, men vi avancerade oss lite iallafall och beställde in en fried noodle med räkor och kyckling (Jocke som inte brukar äta/tycka om räkor och skaldjur) och så provade vi några vietnamesiska vårrullar som var typiskt vietnamesisk med räkor och kött i som serverades med en riktigt stark sås. Till efterrätt delade vi på flamberade bananer och kokosglass som smakade ljuvligt!

Nu sitter vi och äter frukost på hotellet och väntar på att bussen ska komma och hämta upp oss. Idag ska vi nämligen på utflykt till Cu Chi-tunnlarna vilket ska bli väldigt spännande!