Från hotellrummet i Hanoi

Hallå hallå! Nu har vi spenderat en till dag här i huvudstaden. Men innan vi berättar vad vi gjort här så kan vi börja med att berätta om vår resa hit. Eller snarare vår oturs-dag.....

Allt började bra med en bra frukost och allt gick smidigt på flygplatsen både i Hue och Hanoi, tills vi klev ut ur dörrarna i Hanoi... Började med att alla taxichaufförer var ovanligt jobbiga här, de drog tag i en och började nästan bära bort våra väskor till taxin innan vi ens frågat om priset. Han gick fram igen och sa själv ett pris och sa okej okej och började gå mot bilen. Men vi hade fortfarande inte sagt ja eller nej. Men vi sa nej. Dels för att det var mycket pengar han skulle ta för resan samt att han betedde sig som en idiot.

Vi lyckades få tag i en person tillslut som förstod och kunde svara på engelska. Och han visade oss en buss som gick till vårat distrikt. Det skulle kosta 2 dollar var så vi sa ja. "Okej, 200 000 dong (vietnamesiska valutan), okej!" Sa han då. Alltså 10 dollar ungefär. Och efter mycket tjafs och han och hans kollega antagligen snackade skit om oss mitt framför näsan på oss, hoppade vi in i bussen för 2 dollar per person. På bussen försökte de få oss att betala 8 dollar för att köra oss en sträcka extra som skulle ta 10 min att gå.. Självklart sa vi nej. Vi satte oss på bussen och väntade. Den skulle gå om ett par minuter nu. Efter 20 minuter frågade vi när vi skulle åka. Och ingen kunde svara på engelska utan försökte prata vietnamesiska med oss. Tillslut pekade han på en annan person som satt och sov och skrattade och gick ur bilen. Efter en halvtimme tröttnade vi på att ingen kunde svara oss och tog våra väskor och gick av. Tillslut hittade vi en annan turist som hade haft samma problem och tillslut fått fram att vi skulle ta buss nr 17. Han hade inte en aning om vart vi skulle gå av men använde google maps för att se lite grann. Så vi gick på buss nr 17 vi med. Äntligen var vi på väg in i Hanoi.

Nu väntade bara en timmes resa på bussen in dit. Och vägarna, naturen, husen... Man kan ju tycka att huvudstaden bör vara någorlunda bättre standard än vad vi sett tidigare. Men det första intrycket var katastrof. Det var mycket risigare än vad vi sett hittills i landet och nu var vi i huvudstaden..

Vi blev sedan lurade av en att hoppa på en annan buss, och där på kunde vi få hjälp av han som sålde biljetterna, han tog betalt av oss och jag bad att han skulle säga vart vi skulle av. Det gick inte ens 2 minuter så sa han att vi skulle gå av. Kunde han inte sagt från början då att vi skulle gått 50 meter istället för att åka buss de metrarna och betala 14 000 dong för det? Allt för att tjäna pengar.

Vi kom fram till hotellet och där möttes vi av en trevlig personal! Vi fick vårat rum och gjorde misstaget att slänga oss i sängen. Kunde lika gärna slängt oss i en vägg. Sängen var verkligen stenhård. Det är i stort sett en plywoodskiva med ett lakan. Nåja, nu kunde det ju inte bli värre, eller?

Vi gick ut för att se staden lite och äta.
På vägen dit drog folk oss i tröjan och ville laga våra flipflop igen.. Flipflop som går att köpa nya för 20kr...
Vi hamnade på en restaurang med väldigt fin utsikt över Hoan Kiem Lake. Något dyrt men med tanke på utsikten tänkte vi att det var rimligt. Vi beställde och fick in maten väldigt fort! Och då började vi nästan skratta. Så patetiskt liten portion för så mycket pengar.. Nåja, fin utsikt det hade vi iallafall.

3 maträtter senare och betalade vi för oss och gick därifrån. Åkte upp några våningar till och landade på ett jätte mysigt café! Här var det väldigt bra! Äntligen började det vända!

Vi tänkte att vi inte ville bo fler nätter på vårat hotell vi checkade in på tidigare och började leta nytt boende. Vi hittade ett bra alternativ och gick dit och kollade, vi bokade ett Superior Room.

Så idag, när vi skulle dit och kolla upp en av båtarna till Halong bay började det om igen.. Här lurade de oss med båten, och rummet vi hade bokat hade helt plötsligt blivit fullt, men de erbjöd ett annat rum, som nu även hade blivit dyrare än dagen innan. De försökte verkligen få oss att boka en annan båt med dem, och få oss att boka ett rum där. No way. Vi gick tillbaka till vårat förra hotell där de iallafall var väldigt trevliga och bra personal. Det enda minuset var sängen. Men det tänkte vi att vi kan stå ut med. Nog med klagomål, dåliga dagar har man även ibland när man är iväg på sin livs resa!

Nu är vi iallafall i full gång och packar inför morgondagen. Vi har nämligen bokat in oss på en 3 dagars och 2 nätters båttur i Halong Bay som vi ser fram väldigt mycket emot! Detta var ett av våra stora mål att besöka här i Vietnam!

Men det var verkligen inte lätt att bestämma med vilket företag/hotell man skulle boka och med vilken båt då det finns många olika varianter och i alla prisklasser. Bara på vår gata finns det hur många rese-företag som helst att boka med plus att hotellet direkt frågade om vi hade tänkt att åka dit, snacka om en djungel att leta sig fram igenom!

Tillslut, efter en hel del jämförelser bestämde vi oss att boka med vårat hotell trots allt. Vi kände att den båten var den vi tyckte bäst om samt aktiviteterna som ingick och rutten den båten åkte. De flesta åker nämligen bara runt om Halong Bay vilket gör att det blir väldigt mycket båtar och turister överallt. Den här båten som vi ska åka med tar en annan längre rutt så man kommer bort från alla andra båtar och turister. Vi kunde även få rabatt och en bra deal av hotellet, som skulle bjuda på en gratis hotellnatt när vi kommer tillbaka från kryssningen eller betala transport till flygplatsen dagen efter. Så det blev en väldigt bra deal för oss!

Känns så konstigt att resan sakta men säkert börjar lida mot sitt slut och att det är mindre än 3 veckor kvar tills vi sitter på flyget på väg hem...... Kan heller inte riktigt förstå att detta iprincip blir det sista vi gör här i Vietnam, men samtidigt känns det som ett alldeles perfekt avslut!

Vi är tillbaka på lördag eftermiddag, så vi hörs troligen då med ett helt gäng bilder! Nu ska vi packa klart det sista och sedan se första avsnittet på andra säsongen av 24 som har dragit igång igen!! Ha det så bra så hörs vi om några dagar!