Two big cities!

Vi har ju faktiskt inte uppdaterat er om våra dagar i storstäderna. Under våra två veckor i Australien hann vi ju också med 2 dagar i Brisbane och 2 dagar i Melbourne.

Resan tillsammans med Cissi och Mattias avslutades i Brisbane, där vi även lämnade in vår kära jucy-van.
Efter vi hade lämnat in bilen letade vi upp ett hostel där vi kunde dumpa våra väskor. Faktiskt hade vi ganska så tur, vi fick inte bo i något trångt litet sketet typiskt hostel-rum, utan de hade en liten lägenhet för 4 pers ledig till oss. Lägenheten var verkligen jättefin och rymlig och låg på våningen längst upp, så vi hade fin utsikt dessutom!

Vi hade tittat upp ett ställe på nätet som vi sedan beslutade oss för att besöka. Southbank, en konstgjord strand som låg mitt i centrum bland höga byggnader och skyskrapor.

Vi gick förbi gatumålare på stan!

Cirka 30 minuter tog promenaden dit och vi fick se många fina vyer på vägen!

Framme vid Southbank!

Vi hade tur med vädret och var riktigt badsugna när vi kom fram!
Där njöt vi av solen ett tag, svalkade oss i vattnet och åt glass och drack smoothie på stranden. Man måste ändå medge att det kändes lite konstigt att se de höga husen på andra sidan av floden, samtidigt som det var en ganska smart lösning! Och det verkade vara väldigt poppis, för "stranden" var nästintill helt fullpackad med människor.

Klockan började sedan bli sen eftermiddag och vi traskade tillbaka mot hostelet. Påvägen tillbaka stannade vi och handlade lite snacks och vin.

Vi möttes av en fin himmel när vi kom tillbaka.

Vi hade nämligen planerat att sista kvällen tillsammans gå ut och käka på restaurang, detta på något ställe som hade typisk australiensk mat, vilket kändes väldigt passande! Så efter lite kortspel och vin i lägenheten gav vi oss ut på stan!

Efter många om och men hamnade vi tillslut i Chinatown, som dessutom låg precis bredvid vårt hostel, haha! Det här med att hitta en australiensk-inspirerad resturang gick alltså sådär, men vi var inte ledsna över det!

Haha en klassiker, här tar jag och Cissi kort på grabbarna samtidigt och såklart tittar de in i olika kameror!

Efter god mat och vin avslutade vi kvällen på vårat hostels bar/nattklubb och dansade järnet och hade det väldigt kul! Ett väldigt bra avslut på denna kväll!

Dagen efter hade jag och Jocke några timmar innan vi skulle bege oss till flygplatsen. Så vi begav oss ut på stan eftersom det dagen till ära var Anzac day!

Där möttes vi av massor med folk som hyllade de tappra krigarna som tågade upp i gigantisk parad!

Sedan blev det lite lunch i en park!

Efter en eftermiddagsfika sa vi hejdå till våra resekompanjoner som vi haft många grymma dagar tillsammans med! Vi tog på oss våra väskor och begav oss till skytrain-stationen och åkte mot flygplatsen!

Lite flygplans-mat.

Eftersom vårat plan var försenat så var vi inte framme i Melbourne förens sent på kvällen. Vi var tvungna att ta en (svindyr) taxi till vårt hostel eftersom klockan var så mycket och sista bussen redan hade gått. När vi tillslut kom fram till boendet var klockan 1 på natten och såklart var dörren låst och ingen fanns där... Vi knackade på ett antal gånger men ingen verkade höra. Straxt där efter kom en kille som troligen precis kommit hem från krogen fram till oss och frågade om vi bodde på hostelet. Vi sa att vi skulle checka in och att ingen öppnade, varpå han svarade att vi skulle fortsätta banka till nån där inne hörde. Tack för hjälpen sa vi och fortsatte banka en aning hårdare, men det gav inget resultat.. Tillslut fick vi ringa ett nummer som stod på dörren, där en väldigt trött person svarade i andra sidan av luren. Efter några minuter kom en aningen sur person ner och öppnade åt oss och vi fick inget vidare trevligt bemötande. Vi hade visst väckt honom, uuuups! Vi förklarade att vårat plan var försenat men det hjälpte inte mot hans sura humör. När vi sedan berättade att en kille hade sagt till oss att vi skulle banka på dörren hårt tills nån kom, ändrade han direkt sin attityd mot oss och blev plötsligt mycket trevligare... Alla australiensare är visst inte så hjälpsamma och trevliga som de vi tidigare hade stött på... Haha!

Vi gick sedan och la oss bums, ganska så utslagna.

Eftersom detta hotell låg lite "off" så checkade vi ut redan dagen efter på morgonen och tog en taxi in till city. Där vandrade vi runt och letade efter ett nytt hostel med lite mer centralare läge. Tyvärr var det hostel vi hade kollat upp fullbokat, men tillslut hamnade vi på ett helt ok hostel vid namn MIB, Melbourne International Backpackers!

Därefter gav vi oss ut på stan för att spana in staden och ta en fika!

Nästan så man kände sig lite hemma i denna stad, med alla spårvagnar som kör runt i staden. :)

Stannade till på starbucks för en liten fika och för att värma oss lite, det var inte särskilt varmt där, kändes att det var höst/vinter på gång i luften.

Sedan blev det även ett besök på bibban, där vi passade på att låna wi-fi och planera över vår kommande resa till Kambodja.

På kvällen skulle vi ut och äta någonstans och var grymt sugna på pizza, så i jakt på en pizzeria gick vi runt på Melbournes gator. Detta visade sig dock vara lättare sagt än gjort... Efter en bra stunds letande såg vi på håll hur någon i ett restaurang-kök stod och knådade och jonglerade med någon slags deg, som såg ut exakt som en pizza-deg....

När vi kom fram blev vi direkt inkastade och fick en varsin meny, till vår besvikelse visade det sig dock att det inte fanns någon pizza på menyn.. Det var så kallat roti-bröd som vi hade sett kocken jonglera med... Haha!

Vi beställde in en varsin tallrik med roti-bröd och såser, som är en indisk rätt. Men vi smakade det redan i Thailand och tycker båda det är riktigt smaskigt, så det blev ju en lyckad middag trots allt, hihi.

Chicken satay till der, också en favorit!

Dagen efter var vi sugna på att upptäcka staden ordentligt så vi beslutade oss att
köpa ett varsitt busspass för 5 dollar var. Det fanns cirka 20 stopp, med hopp on-hopp off hållplatser vid varje ställe. På bussen var det både en inspelad guide-röst och så pratade även busschauffören och berättade på vägen.

Vi hade tittat ut några stopp som lät intressanta, Royal botanic gardens var ett av dessa ställen.

Vid samma hållplats fanns även en stor byggnad och flera statyer, Shrine of Remembrance, en plats som hedrar de män som offrade sina liv under kriget. En väldigt fin plats och en otroligt fin byggnad med väldigt fin utsikt över staden från toppen av byggnaden!

Sedan gick vi mot botanic gardens. Detta är en av Melbournes största turistattraktioner och vi kan förstå varför, det var otroligt fint och mysigt att bara traska runt i det stora området bland fin natur. I trädgården finns mer än 50 000 olika växter!

När vi traskat runt där ett tag och chillat i gräset begav vi oss vidare till området Federation square.

Arts center spire på bilden ovan.

När vi gått förbi fina byggnader och några racer-bilar kom vi fram till ett ställe vi läst om, ett område där all yta var täckt av grafitti. Detta är en lösning på att hålla nästan resten av hela staden fri från grafitti. Detta är ett av de få områdena där det är tillåtet. Hosier Lane är namnet på området om vi inte minns helt fel. Var iallafall väldigt häftigt område med riktigt fina och färgglada konstverk!

Lite senare blev det ett stopp på Chinatown för käk!

Gigantisk meny, Jocke är någonstans där bakom, haha!

Vi hade fått ha våra väskor på hostelet under dagen när vi var iväg, fast vi redan hade checkat ut. På kvällen samma dag gick nämligen flyget som skulle ta oss vidare till Kambodja. Så på eftermiddan/kvällen gick vi och hämtade våra väskor. Nu hade vi några timmar att fördriva, med all packning, tills det var dags att ta skybusen till flygplatsen.

Det visade sig dessutom att vårat flyg var försenat och inte skulle lyfta förens 02.50 på natten....
Om ni undrar hur vi fördrev alla dessa timmar? Vi traskade runt och runt i staden ett bra tag, åt på subway, fikade, besökte Arts center Spire by night och skrev på en spännande vägg med löv innan vi promenerade till sky-bussen. Sedan hade vi ju x antal timmar att fördriva på flygplatsen också innan flyget lyfte.

Jocke gjorde ett fint och avancerat mästerverk på väggen. Ser ni vad det står?

Hejdå kära Australien och tack för denna gång! Vi ser fram emot ett kärt återbesök i framtiden när vi har lite mer tid för dig! <3