Mot Sri Lanka!!

"THE END"

Hej på er! Om vi ska vara helt ärliga så tar det emot lite att skriva det här inlägget, vi vill liksom inte skriva den här sista, avslutande texten och verkligen sätta punkt på den här resan.

Ni som har hängt med här ett tag vet nog om att ingen av oss är speciellt bra på det här med att fatta sig kort. En ”kortfattad” text lyckas alltid bli världens längsta inlägg ungefär, haha. Då kommer vi till den stora frågan; hur ska vi då kunna sammanfatta vår underbara resa på 3 månader i ett inlägg? Svaret på det är nog att det är nästintill omöjligt. Det är dessutom så svårt att sätta ord på en sådan fantastisk resa, om allt vi har fått uppleva och varit med om, om hur det känns att vara hemma igen… Det är så otroligt svårt att smälta alla intryck.

Man kommer så snabbt in i ”nya vanor”. Och denna resa var inget undantag. Vi har vant oss med att bo i en ryggsäck, att varje dag träffa nya människor, besöka nya platser, känna nya lukter och upptäcka nya kulturer. Den otroliga frihetskänslan när man är på resande fot, den saknar motstycke!

Det känns som att man under tiden man vart iväg varit inne i en resebubbla. Veckorna innan vi skulle åka hem såg vi ändå lite fram emot att komma hem, men så dagarna innan, när allt sakta började sjunka in, blev man nästan lite nere. Att man skulle behöva spräcka den här resebubblan man levt i under de senaste månaderna…

Så det var med blandade känslor vi klev på planet i Bangkok som skulle ta oss hem till Sverige.

MEN det var såklart så otroligt kul att få se sin familj igen och äta en riktig svensk välkomst-middag, få träffa vänner, börja jobba och komma in i vardagsrutiner igen. För som sagt, rutiner kommer man lätt in igen. Och det var nog bra att vi båda började jobba direkt dagen efter så att vi kom in i rätt dygnsrytm direkt och slapp jetlagen och så man inte hann reflektera så mycket.

Samtidigt kommer vi sakna livet som backpacker så mycket! Kanske inte de delarna som innefattar dåliga matvanor, sunkiga boenden, att bli lurad eller alla äckliga lukter i Asien… Men allt man har fått varit med om och fått uppleva, alla människor man träffat, alla platser man fått se och den otroliga friheten och kunna leva här och nu och kunna ta beslut precis i stunden!                                                                                                                                                                                                                                                                      Att bokstavligen bo i en ryggsäck, gå runt med sitt 15 kilos tillfälliga tyghus på ryggen och ha möjligheten att bo vart man vill och aldrig ha ett "permanent boende" under resan. Det om något är frihet och en helt fantastisk upplevelse!

Det är verkligen en dröm som har gått i uppfyllelse, helt klart. Att få dra iväg och resa under 3 månader med en person man tycker så mycket om är nog det bästa beslutet vi båda har tagit. Man sätts verkligen på prov och såklart är det helt fantastiskt att få bekräftat att det funkar! Att man står ut med varandra trots att man umgås så intensivt, iprincip dygnet runt (skämt å sido).

Vi har inte bara fått resa till så fantastiska länder och platser, utan vi har även fått lära oss så mycket på vägen, inte bara språkmässigt utan på alla sätt och vis. Man växer verkligen som person och dessutom får man så många fina minnen med sig i bagaget, ett minne som man bär med sig för resten av livet! Så om någon där ute funderar på att dra iväg, fundera inte mer, utan boka biljetten och dra iväg! Det kommer vara det bästa beslutet ni också tagit, det lovar vi!

Sverige till Thailand:

Höjdpunkter: vackra stränder och fint vatten, gosa med tigrar, Bangkok med grym shopping, grott-klättring och bra snorkling.

Thailand till Malaysia:

Höjdpunkter: utflykter på Langkawi, huvudstaden Kuala Lumpur med shopping och Petrona Towers.

Vidare till Borneo:

Höjdpunkter: Grymma djur- och naturupplevelser på bl.a. Kinabatangan och Bako National Park.

Topp 3: Att se vilda orangutanger och elefanter och gå djungeltrekking i den "riktiga djungeln".

Malaysia till Australien:

Höjdpunkter: Besöka Sydney, Operahuset och harbour bridge, hyra campervan och bila Sydney-Brisbane tillsammans med Cissi och Mattias, se kängurus och koalor, hoppa i sanddynor, snorkla med hajar och sköldpaddor.

Australien till Kambodja:

Höjdpunkter: Angkor Wat, paradisstrand, Choueng Ek/Killing fields och S21-fängelset.

Kambodja till Vietnam:

Höjdpunkter: Halong Bay, staden Hoi An och sy upp kläder, åka tåg/buss/bil genom vacker natur och Cu Chi-Tunnlarna.

Vietnam och tillbaka till Thailand. Och sedan hem till Sverige igen!

Bangkok, onda fötter och hemresa!

Hej allihopa! Dags för en uppdatering, eller vad säger ni? Vi har ju faktiskt redan varit hemma i snart 1 vecka (!!!), men vi har haft så mycket för oss och mycket tankar som snurrat runt i huvudet. Allt har gått i ett sedan vi kom hem! Men innan vi skriver någon slags sammanfattning av denna resa, backar vi tillbaka några dagar...

Vi tillbringade våra 3 allra sista dagar på resan i Bangkok med att gå i shoppinggallerior och marknader tills våra fötter och ben skrek av värk.

Vi har ju faktiskt ett gäng bilder som vi ännu inte hunnit publicera därifrån. So here we go!

Första stoppet blev på den stora gallerian MBK, Mah Boon Krong, som låg knappt 5 minuters promenad från vårat hotell. Där fanns en blandning av märkesaffärer, med både äkta och fejkvaror. Det fanns även en hel del thai-affärer och stånd med mycket skit och bling-bling, fast det gick att fynda om man tog sig lite tid. Detta var väl inte vårat favorit-köpcenter, men vi lyckades iallafall hitta billiga äkta converse-skor här!

Efter vi gått igenom ett helt gäng med affärer tog vi oss uppåt till mat-våningen. Vi var båda väldigt sugna på pizza så vi landade på pizza-hut. Där är man garanterad en god pizza! ;) Så efter en varsin pizza och en iste var vi laddade för att fortsätta dagen och traska vidare till nästa stora shopping-mall!

En paus för påfyllning av koffein och vilning av ben och fötter var välbehövligt!

Det blev även ett besök på detta glammiga varuhus. De stora galleriorna ligger i rad efter varandra, så det blev flera besök på galleriorna ovan. Siam Paragon var väl dock inte något för oss med prada och.co. Men det är ändå häftigt att bara gå runt och titta där inne. Det syns att de har lagt ner mycket pengar på dessa gigantiska gallerior!

I de andra galleriorna fanns det en hel del affärer lite mer i vår stil och prisklass, de hade bland annat en xxxxl forever 21 där jag nog spenderade mer en än timma i (ja, Jocke suckade ett antal gånger, haha!), zara, mango och andra kända "budget-märken".

Vi hade inte så mycket tid över då vi i stort sett gick i shoppinggalleriorna från 10 på morgonen till halv 10 på kvällen. Helt sjukt haha, förstår inte hur vi orkade såhär i efterhand! Ovan är iallafall en middagspaus i en av galleriorna (i vilken minns jag inte just nu). Vi hade lite svårt att välja men vi valde att ta det stället som det var allra mest folk på, där det dessutom visade sig vara kö. Efter cirka 20 minuters väntetid fick vi ett bord och lite mat som var helt okej, men inte allt för imponerande.

Ungefär såhär som ovan såg shoppingen ut efter första dagen. Vi kan säga att pås-antalet ökade för var dag...

Platinum fashion-mall var ett varuhus med ungefär 6 våningar med BARA kläder och accessoarer. Tyvärr levde detta varuhus inte riktigt upp till våra förväntningar. Det visade sig vara endast thai-affärer och de flesta kläderna såg mindre tilltalande ut. Men vi gav det lite tid och då gick det faktiskt att hitta några godbitar mitt bland allt, till dessutom riktigt riktigt bra priser.

Såklart ville Jocke besöka Pantip Plaza, varuhuset med 5 våningar BARA elektronik. Där var det till största del fejk-produkter och galna försäljare som skrek efter en. Så där blev vår vistelse inte särskilt långvarig. Men om man är ute efter att fynda billiga elektronik tillbehör är det absolut värt ett besök!

Japp, i Bangkok har de till och med en skridskobana mitt i gallerian! Nästan så att man blev lite sugen och börja längta efter vintern så mysigt det såg ut, men bara liiite!

Ett besök i den stoooora gallerian Central World blev det också, vilken är den till ytan största shoppinggallerian i Thailand och Sydostasien. Jo tack, vet inte hur många gånger vi gick vilse här inne, haha! Också en lite finare galleria, men även med en del budgetkedjor också. Här passade vi på att ta en paus på en glass-restaurang!

Efter nästan 2 dagars shopping kände Jocke lite såhär.... hihi.

Sista dagen, en aning slitna och trötta efter allt shoppande, hade vi planerat att besöka weekend-marketen, världens största marknad!! Det var en bit dit så vi provade på att ta sky-train vilket var ett väldigt smidigt och dessutom billigt sätt att ta sig fram på!

Marknaden var verkligen GIGANTISK, så där spenderade vi ett antal timmar och då hann vi inte ens gå igenom hälften av marknaden (kändes det som iallafall). Det fanns ALLT där och det gick verkligen att fynda! Om vi hade haft mer tid hade man lätt kunnat spatsera runt här en hel dag utan problem!

Vi besökte även pratanum market och en till jag inte minns namnet på. Men jag skulle säga att man kan skippa dom och satsa på weekend-marketen istället!

Världens godaste kokos-glass! Mums!

Efter 3 dagars shopping kändes det i hela kroppen! Sista dagen köpte vi ett extra bagage, då det inte fanns så mycket utrymme kvar i våra ryggsäckar. Kvällen innan rådde det kaos i vårat lilla hotellrum:

Det låg grejer på varje yta av golvet, på sängen och på bord. Men efter en stunds packning och fixning lyckades vi få ordning på grejerna. Det var inga problem att få plats med allt med en extra väska som tur va, även fast det blev en hel del shopping! Vi var iallafall väldigt nöjda med våra dagar i Bangkok även om det blev lite tajt med tid. Det hade varit kul att fått sett staden lite mer (och inte bara alla shopping gallerior) och bara hänga lite, men det får bli vid nästa visit! :)

Efter tidig uppstigning dagen efter på söndagsmorgonen den 8e juni, en sista frukost på hotellet och en taxi-resa senare var vi sedan på plats på Bangkok International airport. Efter 100 dagar på resande fot hade äventyret alltså lidit mot sitt slut. Känslan när vi stod där på flygplatsen vid vår gate, minutrerna innan det var boarding time går knappt att beskriva. Det kändes så himla himla konstigt. Hur kunde drygt 3 månader gått så himla fort? Denna rese-bubbla som man befunnit sig i under den här tiden hade liksom inte spruckit än.

Så mycket tankar och så mycket känslor. Men vi drar ut lite på det här lite till och försöker oss på en liten sammanfattning i nästa inlägg! För nu vet jag knappt vad jag skriver längre och mina ögon går i kors.. Kram på er så länge!

Shop til' you drop

Efter cirka 13 timmar på resande fot var vi äntligen framme vid vårat mysiga boende i Bangkok, sent igårkväll. Efter en god natts sömn och en smaskig frukostbuffé är vi nu redo att ge oss ut på Bangkoks gator och spana in shoppingutbudet! Såhär excited är vi:

Vi ska börja i Siam Square området och beta av de stora galleriorna här! Kram på er!

Mango Bay

I förrgår var det dags att byta hotell. Vi var sugna på att spendera de sista dagarna på något annat ställe med närhet till en strand med bättre snorklingsmöjligheter. Först var vi inne på att sova resten av nätterna på samma hotell och åka iväg på en snorklingsutflykt och hyra en moppe/ta taxi till en strand som skulle ha riktigt bra snorkling som låg på andra sidan av ön. Men sedan tittade vi runt på agoda och hittade ett hotell som låg vid mango Bay som vi hade läst om skulle ha bra snorkling. Det är även ett av de stopp man stannar på för att snorkla om man åker på en dags snorklings-utflykt. Hotellet såg så mysigt ut och låg precis vid stranden så vi tänkte, varför inte tillbringa våra sista dagar där?

Det fanns dock några nackdelar med hotellet, som att man måste åka båt dit (det går att åka bil dit men det är inte många taxibilar som kör den sträckan på grund av de så pass dåliga vägförhållandena), det finns ingen el på ön från 6 på morgonen till 6 på kvällen och man bor ganska isolerat där eftersom att det är lite knöligt att ta sig någonstans. Vilket betyder att man får äta alla måltider där och att maten är dyrare på grund av att de måste frakta all mat från Koh Tao centrum.

Men trots dessa "nackdelar" kände vi att detta ställe skulle passa att tillbringa de sista dagarna på! Så så fick det bli!

Med 3 nätter bokade hade vi fått informatation om att hotellet hade gratis transport ut till ön via båt. Samlingspunkten var vid deras kontor. När vi hittat dit var det cirka 1 och en halv timme kvar till nästa båt skulle avgå. Så i väntan på båten tog vi oss en fika på ett mysigt cafe och gick och tittade i lite affärer. Samt laddade upp med en 6 liters vatten på 7eleven! Här tänker man ekonomiskt eller snålt om man vill kalla det för de ;) hihi.

Efter lite väntan och en båttur på cirka 30 minuter så var vi framme!

Hotellet ligger väldigt fint i en vik med en strand och flera stora korallrev bara några simtag ut från stranden! Själva hotellet och restaurangen ligger ovanpå gigantiska klippor så det har blivit många trappsteg att klättra upp för till rummet, till stranden, upp till restaurangen som ligger allra högst upp med magnifik utsikt, och så ner till rummet igen. Pjuuh! Men lite träning i allt slappande skadar ju inte!

När vi kom fram på eftermiddagen hade det blåst in lite så vattnet hade blivit lite grumligt. Men lite längre ut kunde vi skymta ett turkosfärgat vackert vatten som såg väldigt lämpligt ut för snorkling!

Det här hotellet är verkligen det perfekta stället för att ha väldigt lugna, mysiga och avslappnade dagar, lite isolerat men med ett perfekt läge! Det har blivit en hel del läsande och podcast-lyssnande i solstolen och på stranden och många svalkande dopp i havet! När vi har blivit lite uttråkade har vi satt på oss våra cyklop och studerat livet-under-vattnet bland massor av färgglada fiskar, gigantiska fiskar (!) och färgglada koraller. Vi har vaknat upp klockan 6 på morgonen i värme-panikslag på grund av att AC:n/elen har stängts av, sedan traskat ner till det alldeles stilla och spegelblanka vattnet och startat morgonen med att ta en snorklingstur. Kan man starta dagen på ett bättre sätt?

Vi har druckit litervis med vatten, goda och läskande fruktshakes och till och med lite Chang-öl (här snackar vi icke öl-fantaster), vi har ätit mycket mat (både mindre och mer god), vi har legat kvar i solstolen tills solen börjat gå ner och sedan hoppat i plurret med cyklopen på ytterligare en gång. Vi har avslutat kvällen med en måltid på resturang-terassen med utsikten över havet.

Idag har vi även tagit båten som vi får åka med fritt till Nangyuan Island som ligger några minuters båtfärd bort. Solat och badat och snorklat samt tittat in de 3-öarna som är sammansatta med en strand ovanifrån från viewpoints-platsen. Fler bilder från snorklingen och dagens utflykt kommer!

Nu däremot är vi i full gång och packar och bokar hotell för imorgon  väntar en lång resedag och förhoppningsvis är vi framme i Bangkok imorgon kväll.

Känns så sjukt att det är denna vecka, om 5 (!!!) ynka dagar, NU på söndag som vi åker hem! Att detta är vår sista dag på stranden på den här resan ( :( ) och på Koh Tao! Det är så svårt att förstå att vi redan varit iväg i 95 dagar! Hur snabbt gick det inte?!

Det är med både förtvivlan och förväntan som vi lämnar fina Koh Tao men samtidigt ser fram emot att avsluta resan på bästa tänkbara sätt: fylla resväskorna ut i det sista med massa shopping i alla shopping-malls och marknader i Bangkok! Det ser vi fram emot!

Mysig sista kväll på Wind beach resort!

I förrgår spenderade vi vår sista dag på Wind Beach Resort.

De senaste dagarna har sett ungefär likadana ut vädermässigt; varje morgon när vi vaknat har det varit väldigt molnigt, men sedan runt lunchtid har det spruckit upp och varit soligt/molnväxlande resten av dagen. Trots att det är molnigt lite då och då är värmen nästintill olidig ibland och det går knappt att vistas på stranden under dagen. Vattnet är så varmt i havet att man nästan bränner sig på det i det allra grundaste, ja ni hör ju hur sjukt det låter?! Då var det mer svalkande att slänga sig i poolen.

Eftersom att vi båda hade lyckats bränna oss dagarna innan bestämde vi oss för att hålla oss i skuggan nästan hela dagen, iallafall under de timmarna när solen är som starkast.

Vi startade morgonen med att sova lite extra länge och såg på pretty women som gick på tv. Sedan gick vi och åt frukost och satt kvar och läste och bara tog det lugnt. Innan lunch tog vi en promenad och på eftermiddan tog vi på oss våra snorklar (efter vi dränkt in oss i solkräm) och provade på snorklingen nere vid stranden. Tyvärr visade det sig inte vara det optimala om man inte har några bad/snorklings-skor då det var väldigt långgrunt och koraller samt sjöborrar fanns bara en liten bit ut.

Lite senare efter vi hade duschat och fräschat till oss spelade vi lite kort på altanen och käkade majskolvar (mums!). Sedan hade vi tänkt att gå till en resturang som vi hade tittat ut som hade stenugnsbakad pizza och bbq på menyn, vilket var våra stora cravings för kvällen. Det slutade dock med att vi hamnade på hotellets restaurang då det var helt folktomt på det andra stället. Och tur var väl det att vi ändrade planerna för vi hade nämligen världens mysigaste kväll!

Vi beställde en varsin tallrik från deras bbq-meny som innehöll grillspett, bakpotatis och god sallad och så lyxade vi till det med lite vin! Att vi sedan fick se typ världens finaste solnedgång under middagen och att det kvällen i ära var fire-show lagom tills vi hade beställt in desserten var ju bara två stora plus i kanten!

Som att inte kvällen redan hade varit helt fantastisk så valde vi att toppa kvällen med en varsin massage som vi hade tänkt ta dagarna innan men som inte blivit av. Det gjorde vi på "spa aurora" där vi tog en varsin timmes Thai-massage (helkroppsmassage), för cirka 80 svenska kronor vardera. De masserade, tänjde, böjde och stretchade kroppen på sätt som vi knappt trodde var möjligt.
Och trots att det ibland nästan gjorde lite ont var det på ett skönt sätt och det var omöjligt att avgöra om det hade gått 15 minuter eller 50. Så skönt var det! Snacka om att man känner sig som en helt ny människa efteråt!

Såhär snygga kläder fick vi ha på oss!

När vi var färdiga med massagen möttes vi av ett helt galet oväder utanför! Medan vi hade legat och haft det gött hade himlen öppnat upp sig och det blixtra och åska som aldrig förr!

Efter att ha väntat några minuter insåg vi att det inte skulle sluta på ett bra tag så det var bara att kliva ut och gå (simma) tillbaka till vårat hotell. Som tur var så låg inte vårat hotell särskilt långt bort men på den korta sträckan hann vi bli alldeles genomblöta från topp till tå. Vägarna hade redan hunnit bli översvämmade och när vi kom till hallen/korridoren hade det regnat in massor där.
Vi hade just börjat undra vart Thailands regnsäsong höll hus, haha!

Efter vi hade vridit ut våra kläder somnade vi gott efter en toppen-kväll! Snacka om ett perfekt avslut på vår vistelse på Wind beach och serani beach!

Senare kommer det nog lite bilder upp från Mango Bay där vi befinner oss nu! Så kika in om en stund igen!

Just nu: Livet på Koh Tao

Hej igen! Nu är vi i "fas" igen med uppdateringen så dags att berätta lite om vart vi håller hus och gör nu!
Vi befinner oss alltså just nu på Koh Tao. Kom hit i onsdags efter en buss och båtresa från Hua Hin, som tog cirka 6 timmar men gick väldigt smidigt och bra.

Taggade på att spendera några dagar på ön Koh Tao!

En mumsig blåbärs-smoothie i väntan på färjan! Var dock ett dåligt beslut att surpla i sig före båtresan då vi båda mådde illa, haha!

Resan gick som sagt väldigt smidigt! Vi hade bokat våra biljetter med "Lomprayah" som vi hade läst recensioner om skulle vara ett bra och vettigt företag. Nog att AC:n på bussen verkade vara ur funktion.. Men det bjöds på både juice och muffins under färden så det kan man väl säga vägde upp det hela ;)

Ungefär vid 4-snåret var vi äntligen i land på Koh Tao!
Nu skulle vi ta oss till vårat hotell.

På Koh Tao åker man taxi på bilflaket!

En resa på cirka 10 minuter och vi var sedan framme på det hotell vi hade bokat den första natten på, nämligen "Wind Beach resort"!

Rummet visade sig vara fint och ligger cirka 30-40 meter från stranden, där även hotellets resturang, bar och pool ligger!

Väldigt mysigt här!
Efter en sen lunch på hotellet var vi igång igen!

Första kvällen avslutade vi med att hänga på hotellets "chill-hörna", nedsjunkna i en varsin sackosäck till solnedgången. Sedan blev det en god middag på en resturang rakt över gatan innan vi gick och la oss!

Annars har dagarna här på Koh Tao och Wind beach resort, som vi valde att sova några fler nätter på, sett ut såhär:

Pool-häng

Take-away middag och häng på altanen

Sol och bad nere vid stranden

Ännu mer häng på hotellet och njutit av solnedgången och god mat!

Väldigt mycket slappande alltså! Men vi har det helt underbart trots att det är otroligt varmt och knappt går att vara i solen mitt på dagen. Imorgon ska vi byta hotell och ta en båt ut dit vi ska bo de sista 3 nätterna på ön mango Bay. Där kommer vi snorkla, åka på utflykt och bara njuta! Hörs snart igen! Kram

Halong Bay del 2

Här kommer de sista bilderna från Halong Bay som vi nu har fört över från undervattenskameran! Lite sämre kvalitet tyvärr, men från en annan vinkel, från vattnet! Låter bilderna för de mesta tala för sig själva :)

Första utflykten vi gjorde paddlade vi kajak in genom grottorna och förbi de flytande husen och skolan. Av alla kajaker lyckades vi få en med ett stort hål längst fram... Som vi inte märkte förens efteråt! Haha, inte så konstigt att det blev så blött där i!

Flytande skolan!

Ett av alla flytande hus!

Andra turen paddlade hela gruppen tillsammans genom de stora bergskreationerna och kom fram till stora ytor med det stilla vattnet och alla höga berg runt omkring oss! Väldigt vackert!

Bad och hopp från båten!

3 days/2 nights Cruise at Halong Bay

Nu äntligen ska vi se om vi kan få upp det här inlägget från båtkryssningen vi var iväg på i Vietnam! Bättre sent än aldrig, eller hur?

Lite fakta: Halong bukten är för er som inte vet ett gigantiskt vattenområde i Vietnam  på ca. 1500 kvadratkilometer. Halong Bay är känd världen över och är troligen Vietnams största och mest populära turistdestination. Denna fantastiska plats med 2000-3000 öar (lite oklar siffra, men många är det iallafall) av kalksten som stiger rakt upp från det smaragdgröna havet, är sedan 1994 med på UNESCOs världsarvslista. En del av öarna är över 100 meter höga!

"Halong Bay" på vietnamesiska betyder något i stil med "den nedstigande drakens bukt". Det sägs att öarna skapades av en stor drake från bergen och när den for genom havet så piskade den upp havsbottnen, på så sätt uppstod öarna i Halong bukten.

På torsdagsmorgonen blev vi upphämtade av bussen som visade sig bli helt full efter att ha stannat och plockat upp folk på flera olika hotell. Cirka 4 timmar tog resan med ett stopp på vägen. Sedan var vi framme i Halong där båten skulle avgå ifrån. Nu skulle vi delas upp i två grupper då båtföretaget Aclass vi alla hade valt hade två olika båtar. En Aclass Cruise och en Aclass Opera Cruise, varav den sistnämnda var den lite finare och lite dyrare varianten.
Vi hade valt Opera båten och det visade sig att det bara var vi två och ett äldre par som hade valt den från vår buss. Skulle vi bara vara 4 personer på en stor båt med 12 kabiner, det verkade ju konstigt?

Medan den andra stora gruppen gick iväg med sin guide för att gå till deras båt, fick vi andra 4 sätta oss ner och vänta. Det visade sig sedan att det var ett större sällskap från Vietnam som skulle med våran båt också. Sedan fick vi åka med en mindre båt som tog oss ut till våran stora Aclass opera båt!

Förväntansfulla på den lilla båten, påväg till den stora!

Det fanns som vi har nämnt hur många olika båtar och företag som helst att välja mellan, i alla prisklasser. Men en båtkryssning på Halong Bay kostar mycket pengar, så är det tyvärr. Vi valde väl något mellanting, aktiviteterna är ju ganska likvärdiga men ju mer pengar man lägger till desto finare hytt, båt och bättre kvalitet på mat och resten får man. Därför tänkte vi att det förhoppningsvis var värt att betala de extra pengarna för den lite finare Aclass-båten.

Vi ska inte sticka under stolen med att vi blev något besvikna med hur båten såg ut på utsidan, och det var vi inte ensamma om. Den såg inte riktigt ut som på bilderna.... Men vad kan man förvänta sig? Den har ju varit med i några år. Och en liten oro kände man över att vi faktiskt skulle sova i den här båten i 2 nätter... (Kanske lite väl nojiga, men så blir det när man googlar lite för mycket och hittar en några år gammal artikel om en båt som sjönk i Halong Bay och där flera personer avled). Men den nojan försvann ganska snabbt!

Det visade sig att båtens inre var väldigt fint och även fast det inte såg likadant ut som på bilderna inne i hytten och båten, så var det väldigt mysigt och vi var nöjda :)

Vår mysiga lilla hytt!

Uppe på däck och spanar in soldäcket och utsikten!

Det serverades frukt och vin och alla gäster hälsades välkomna!

En kopp kaffe uppe på däcket!

En utav alla spännande rätter vi fick in. Ser ju ungefär ut som ett fågelbo, men det är sötpotatis som ligger där i mitten. Det andra runt om kom vi aldrig underfund med vad det var, vet inte om det var dekoration eller ätbart, det smakade inget vidare iallafall!..:)

Fyllda krabbor, lite gratängaktigt i. De var väldigt goda!

Vi blev automatiskt placerade med paret som vi hade åkt i samma buss med. Vid varenda måltid satt vi tillsammans, som en liten familj nästan, haha! De kom från England och visade sig vara ett riktigt skönt och trevligt par!

Här dukades det upp för lunch och middag varje dag på båten! Första måltiden vi åt på båten blev vi nog allihopa lite chockade. "Lunchen" som då serverades visade sig vara något utöver det vanliga. Personalen kom ut med fat efter fat efter fat, enda tills hela bordet var fullproppat med diverse olika rätter. Det var mycket fisk och skaldjur, men även kött, kyckling, grönsaker, ris, pomme, nudlar, såser, ja, allt möjligt man kan tänka sig! Det var ingen som svalt där inte! Efter varje måltid fick man in någon liten efterrätt, oftast någon frukt efter lunchen och någon dessert efter middagen. Så maten var verkligen inget att klaga på!

Vi hade ett schema som vi gick efter och det var en hel del aktiviter som stod med. Morgonen startade vi till exempel med taichi uppe på däcket efter att solen hade gått upp, det är lite liknade yoga kan man säga. Var ett väldigt härligt sett att starta dagen på medan vi sakta gled fram på det stilla vattnet, förbi alla häftiga klippformationer!

Frukosten serverades klockan 7 på morgonen, efter morgon-passet. Då fick man in en tallrik med omelett och bacon, en whitenoodle och beef-soppa, toastbröd, yoghurt, kaffe/te och frukt.

Första dagen efter lunch fick man välja om man ville åka i en rodd-båt eller paddla kajak. Vi paddlade kajak och åkte in i grottor och förbi floating villages, alltså hus som de byggt upp på vattnet. Det finns flera "flytande byar". Vid den vi besökte bodde totalt 1500 personer om vi inte minns helt fel. Där har de byggt upp ett helt samhälle och de hade till och med en flytande skola. I hemmen har de wi-fi och tv också. :) Andra byar har till exempel ett flytande sjukhus.

De lever på fiske och åker tidigt in till fastlandet varje morgon med sin nyinfångna fisk, som sedan säljs på marknaderna.

En av alla fiske-båtar.

På eftermiddagen gick vi i land på tip-top Island. Där kunde man antingen ta sig upp för flera hundra trappsteg till utsiktstornet på toppen eller om man bara ville slappa på stranden.

Vi var dock sugna på att ta oss upp till utsiktstornet och oj vilken vacker utsikt det var där uppifrån! Nästan så att man tappade andan!

Många trappsteg att ta sig uppför.... Det blev ett ordentligt träningspass för benen och rumpan!

Det var inte bara vi som tog vilo-pauser på vägen upp.... Så söta!

Äääntligen uppe på toppen!

Såhär fint var det där uppe:

Vi kom tillbaka till den stora båten lagom till solnedgången. Har nog aldrig sett en så stark rosa färg på himlen förut! Väldigt vackert!

Jocke kommer med roomservice, vilken lyx!

På kvällen efter middagen var serverad och äten fick man välja om man ville prova på squid-fishing, köra karaoke, se en film eller bara ta det lugnt. Vi spanade in fiskandet som många ville prova på och tillbringade sedan resten av kvällen uppe på däcket med en flaska vin. Mysigt!

Vi blev lite förvånade när vi mitt i tystnaden hörde någon ropa. Efter en stund förstod vi vad ljudet kom ifrån; när vi tittade över kanten ner i vattnet såg vi en man sitta i en båt där han hade hela båten full med dricka och snacks. Sedan höll han upp en lång hov och visade att om vi ville köpa kunde han hovsa upp det till oss. Vi fick oss ett gott skratt kan jag säga!
Eftersom knappt någon dricka ingår på båten till måltider och så och det är svindyrt (såklart), är det ju smart av dom att åka runt med sina båtar och sälja till ett billigare pris. Vi såg dock senare en lapp på rummet att om man hade med sig egen dricka som man en köpt på båten eller "köpt dricka på däck", fick man betala 100 procent avgift på det. Så det var nog inte riktigt "lagligt", haha!

Andra dagen bytte vi under dagen till en mindre båt. Där låg vi bland annat och solade på soldäcket, hoppade i det turkos-gröna vattnet från båten och badade, paddlade kajak genom grottor fulla med fladdermöss och paddlade på det vackra och fridfulla vattnet. Det var helt underbart! Men bilderna från kajakingen får komma i ett separat inlägg då vi inte har fört över de bilderna från undervattenskameran än.

Många örnar flög över oss. Mäster-fotografen Jocke lyckades knäppa flera bilder på dom!

Vi besökte under dagen också en pärlfarm. Där fick vi se hur hela processen går till, steg för steg. Endast 30 procent av alla musslor har en pärla i sig.

Efter pärlfarmen och en smaskig lunch på båten besökte vi en annan strand. Där klättrade vi också upp till toppen av ett högt berg med utsikt över vackra Halong Bay. Vi hann även ta oss ett (mindre) svalkande dopp i det ljumma vattnet!

Vår guide hade berättat för oss att många apor och andra djur bodde på ön. På väg upp till toppen stötte vi på ett gäng i trädtopparna.

Efteråt kastade vi oss, bokstavligt talat, i vattnet för att svalka oss.
Efter vi legat i ett tag hör vi hur en tjej som åkte i våran båt säger ett ganska högt "aooouch, I think I just get burned by a jellyfish!! Watch out guys!" Och gick snart därefter upp från vattnet. Vi stod inte många meter ifrån henne och tänkte att det är lika bra att vi går upp nu så att vi inte också blir brända... Vi hann inte ens börja gå uppåt innan jag känner en brännande känsla på min arm, men tänkte att nej, nu måste jag inbilla mig. Sedan drar jag med fingrarna på min arm och känner något slemmigt... Jag försöker sedan dra bort det och i min hand ser jag några små smala trådar.... Jag hann också bli bränd alltså, inom loppet av några sekunder efter... Som tur var var den inte giftig, men skönt kan ja ju inte påstå att det var!;)

Såhär fint märke fick jag efteråt och har fortfarande kvar:

Den tredje och sista dagen åkte och besökte en grotta, "surprise cave" som den kallades för.

Det var riktigt häftigt inne i grottan och se alla häftiga bergskreationer som har skapats av naturen!

Guiden frågade flera gånger "ser ni vad det här föreställer?" Det var en hel del som liknande olika sorters djur och andra saker. Sen kan man ju såklart tolka det hur man vill... Ser ni vad det ovan liknar?

Sista dagen hade vi även en liten matlagningskurs med båtens kock. Vi fick prova på att göra egna färska vårrullar som vi sedan fick äta till lunch.

Fokuserad!

Resultatet blev väldigt smaskigt! Även fast det kanske inte blev de snyggaste vårrullarna mest jämlika vi skådat, hihi!

Sammanfattningsvis kan vi säga att vi hade 3 grymma dagar! Halong Bay är verkligen vacker skapelse, hur den än har skapats, om det är av en drake eller något annat. Vi är otroligt nöjda överlag med båten och företaget vi valde, att vi hade så tur med vädret och speciellt att vi valde att sova 2 nätter på båten istället för 1 som hande känt alldeles för kort. Nu hann vi med en hel del aktiviteter och även få tid att bara njuta och va på båten.

Som Aclass slogan lyder: "Leave your worries behind", det stämmer så bra, för det var verkligen så man kände! Att inte behöva tänka på något utan bara njuta. Äta massor med god mat, träffa och prata med människor i alla åldrar och från alla världens hörn, sitta mitt ute på ett öppet hav uppe på båten och titta upp på en stjärnklar himmel, dela en flaska vin samtidigt som solen sakta går ner och himlens alla vackra färger kommer fram, att paddla kajak genom de enorma öarna på det alldeles stilla smaragdgröna vattnet. Resan får helt enkelt toppbetyg och vi kunde inte fått ett bättre avslut i Vietnam!

Från Bangkok till Hua Hin

Hej! Här sitter vi på terassen på hotellet White Sand Beach och har precis beställt in lite lunch. Flyget till Bangkok igår var lite försenat, men flygningen gick sedan bra och 1 timme och 50 minuter senare landade vi. Eftersom vi hade som plan att ta oss till Koh Tao och det tar ett antal timmar dit med buss/bil+båt så tänkte vi att vi skulle stanna någonstans på vägen för att dela upp resan lite. Vi hade läst om Hoa Hin, en semesterort som ligger cirka 3-4 timmars färd från Bangkok och tänkte att det var ett perfekt ställe att mellanlanda på!

Vi frågade vid turistinformationen på flygplatsen om det gick någon buss direkt ifrån flygplatsen (vilket vi hade tittat upp innan att det skulle göra), men det visade sig vara från den andra flygplatsen... Så vi var tvungna att ta en buss från flygplatsen in till centrum för att sedan därifrån köpa bussbiljetter vidare till Hua Hin.

Eftersom vi både har hört och läst om situationen i Bangkok just nu så kändes det sådär att behöva ta sig in dit... Men situationen verkar ju vara lugn för tillfället när militär tagit över. Vi får se hur det hela utvecklas, och vi håller tummarna att vi kan avsluta vår resa där  som planerat!

Vi hoppade sedan på en buss som skulle ta oss in till centrum (trodde vi), men när vi åkt en liten bit höll hon som tog betalt och jobbade på bussen upp en skylt som inte gick att tyda för oss och pekade på utgången (hon verkade inte kunna ett ord på engelska), så där fick alla på bussen gå av. Vi hade inte en aning om vart vi hade hamnat.... Efter att ha gått runt i värmen och försökt kommunicera med några thailändare utan resultat, gav vi upp och bestämde oss för att ta en taxi istället. Efter lite prutande och diskussion gick chauffören med på ett pris på 1500 baht. Men under resan började han försöka diskutera priset med oss, men det var inte lätt att kommunicera eftersom han knappt kunde någon engelska alls.. Han skrev ner på en lapp att han ville ha 2000 baht för resan och skrattade åt det priset vi faktiskt hade kommit överens om från början... Han skrev även ner att det var en sträcka på 200 km dit och att vårat pris därför var för lite. Men vi hade som försvar att han faktiskt hade godkänt det priset innan vi satte oss i bilen. Han verkade inte bli upprörd av det, inte vad han visade iallafall.

Chauffören sa till oss att resan hit skulle ta 2 timmar. Men det visade sig att det skulle ta lite längre.... På vägen stannande han nämligen och tankade TRE gånger. Varav på det sista stället, var det den längsta kön vi någonsin sett! Så där fick vi stå i minst 30 minuter.....
Var ännu mer skrattretande när det visade sig att hotellet låg på gångavstånd ifrån den bensinmacken... Haha! 4 timmar senare var vi iallafall äntligen framme och när vi skulle betala försökte chauffören ännu en gång få oss att betala 2000 och gjorde till rösten och skrattade lite, men vi kan säga att vi inte gav ett öre mer, vilket vi kanske hade gjort om resan inte hade tagit dubbelt så långt tid som det skulle göra, när han körde in på var och varannan mack haha. Och när vi dessutom hade avtalat om priset. Det visade sig iallafall att vi hade fått ett ovanligt bra pris, så Jocke lyckades bra med prutningen och vi var ganska nöjda, fast vi samtidigt tyckte lite synd om chauffören, haha!

I Thailand har de så här snygga taxi-bilar!

Iallafall, vi fick sedan checka in på hotellet och vilket toppen-hotell! Rummet är jättefint och sängen är himmelriket jämfört med vår stenhårda säng på hotellet i Hanoi! Dessutom ligger hotellet precis vid stranden så fin utsikt från balkongen har vi också :)
Hotellet är hur mysigt som helst så vi funderar på att sova här i två nätter till och sedan åka vidare till Koh Tao.

Fint rum och fin utsikt!

Lite bilder från kvällen igår. Vi åt middag på hotellets restuarang och promenerade sedan en sväng längs med stranden.

Imorse fick vi beställa från en frukost-meny och det visade sig vara en rejäl frukost vi fick in. Mums så gott det var med något annat än baguette och stekt ägg ;) Sedan har vi hängt här vid solstolarna och ätit en god lunch precis:

Min portion överst, och jockes portion(er) underst. ;)

Såhär ser det ut hos oss just nu! Vi klagar inte!;)

Kika in lite senare så kommer det upp ett inlägg om Halong Bay! Hej på er!

Tidigt på morgonen

Här är klockan 05.51 och vi sitter på vårat hotell och dricker en varsin kopp (mindre god) kaffe... Igår eftermiddag kom vi tillbaka efter 3 grymma dagar till sjöss på Halong Bay! Vi hade det verkligen helt underbart! Men det får bli ett senare och mer ingående inlägg om det.

Nu ska vi nämligen sörpla upp vårat kaffe och sedan, om cirka 7 minuter nu, har vi 1 timmes resa i bil framför oss till Hanoi:s flygplats. Klockan 9.00 vietnamesisk tid lyfter planet som ska ta oss till Bangkok! Nu har vi 15 dagar kvar i Thailand, de sista dagarna på denna 100 dagars resa. Dom hade vi tänkt spendera på någon mysig ö i en bungalow, nära en strand och havet. Detta blir troligtvis på ön Koh Tao. Sedan avslutar vi resan för 3-4 dagar i Bangkok för shopping!

Nästa gång hörs vi alltså från Thailand. Åh vårt älskade Thailand, vad vi har saknat dig! Nu håller vi bara tummarna för att vi har tur med vädret där eftersom deras regnperiod snart börjar.

Våra egna bilder från Halong bay kommer snart upp!

Kram på er! Vi hörs!

Från hotellrummet i Hanoi

Hallå hallå! Nu har vi spenderat en till dag här i huvudstaden. Men innan vi berättar vad vi gjort här så kan vi börja med att berätta om vår resa hit. Eller snarare vår oturs-dag.....

Allt började bra med en bra frukost och allt gick smidigt på flygplatsen både i Hue och Hanoi, tills vi klev ut ur dörrarna i Hanoi... Började med att alla taxichaufförer var ovanligt jobbiga här, de drog tag i en och började nästan bära bort våra väskor till taxin innan vi ens frågat om priset. Han gick fram igen och sa själv ett pris och sa okej okej och började gå mot bilen. Men vi hade fortfarande inte sagt ja eller nej. Men vi sa nej. Dels för att det var mycket pengar han skulle ta för resan samt att han betedde sig som en idiot.

Vi lyckades få tag i en person tillslut som förstod och kunde svara på engelska. Och han visade oss en buss som gick till vårat distrikt. Det skulle kosta 2 dollar var så vi sa ja. "Okej, 200 000 dong (vietnamesiska valutan), okej!" Sa han då. Alltså 10 dollar ungefär. Och efter mycket tjafs och han och hans kollega antagligen snackade skit om oss mitt framför näsan på oss, hoppade vi in i bussen för 2 dollar per person. På bussen försökte de få oss att betala 8 dollar för att köra oss en sträcka extra som skulle ta 10 min att gå.. Självklart sa vi nej. Vi satte oss på bussen och väntade. Den skulle gå om ett par minuter nu. Efter 20 minuter frågade vi när vi skulle åka. Och ingen kunde svara på engelska utan försökte prata vietnamesiska med oss. Tillslut pekade han på en annan person som satt och sov och skrattade och gick ur bilen. Efter en halvtimme tröttnade vi på att ingen kunde svara oss och tog våra väskor och gick av. Tillslut hittade vi en annan turist som hade haft samma problem och tillslut fått fram att vi skulle ta buss nr 17. Han hade inte en aning om vart vi skulle gå av men använde google maps för att se lite grann. Så vi gick på buss nr 17 vi med. Äntligen var vi på väg in i Hanoi.

Nu väntade bara en timmes resa på bussen in dit. Och vägarna, naturen, husen... Man kan ju tycka att huvudstaden bör vara någorlunda bättre standard än vad vi sett tidigare. Men det första intrycket var katastrof. Det var mycket risigare än vad vi sett hittills i landet och nu var vi i huvudstaden..

Vi blev sedan lurade av en att hoppa på en annan buss, och där på kunde vi få hjälp av han som sålde biljetterna, han tog betalt av oss och jag bad att han skulle säga vart vi skulle av. Det gick inte ens 2 minuter så sa han att vi skulle gå av. Kunde han inte sagt från början då att vi skulle gått 50 meter istället för att åka buss de metrarna och betala 14 000 dong för det? Allt för att tjäna pengar.

Vi kom fram till hotellet och där möttes vi av en trevlig personal! Vi fick vårat rum och gjorde misstaget att slänga oss i sängen. Kunde lika gärna slängt oss i en vägg. Sängen var verkligen stenhård. Det är i stort sett en plywoodskiva med ett lakan. Nåja, nu kunde det ju inte bli värre, eller?

Vi gick ut för att se staden lite och äta.
På vägen dit drog folk oss i tröjan och ville laga våra flipflop igen.. Flipflop som går att köpa nya för 20kr...
Vi hamnade på en restaurang med väldigt fin utsikt över Hoan Kiem Lake. Något dyrt men med tanke på utsikten tänkte vi att det var rimligt. Vi beställde och fick in maten väldigt fort! Och då började vi nästan skratta. Så patetiskt liten portion för så mycket pengar.. Nåja, fin utsikt det hade vi iallafall.

3 maträtter senare och betalade vi för oss och gick därifrån. Åkte upp några våningar till och landade på ett jätte mysigt café! Här var det väldigt bra! Äntligen började det vända!

Vi tänkte att vi inte ville bo fler nätter på vårat hotell vi checkade in på tidigare och började leta nytt boende. Vi hittade ett bra alternativ och gick dit och kollade, vi bokade ett Superior Room.

Så idag, när vi skulle dit och kolla upp en av båtarna till Halong bay började det om igen.. Här lurade de oss med båten, och rummet vi hade bokat hade helt plötsligt blivit fullt, men de erbjöd ett annat rum, som nu även hade blivit dyrare än dagen innan. De försökte verkligen få oss att boka en annan båt med dem, och få oss att boka ett rum där. No way. Vi gick tillbaka till vårat förra hotell där de iallafall var väldigt trevliga och bra personal. Det enda minuset var sängen. Men det tänkte vi att vi kan stå ut med. Nog med klagomål, dåliga dagar har man även ibland när man är iväg på sin livs resa!

Nu är vi iallafall i full gång och packar inför morgondagen. Vi har nämligen bokat in oss på en 3 dagars och 2 nätters båttur i Halong Bay som vi ser fram väldigt mycket emot! Detta var ett av våra stora mål att besöka här i Vietnam!

Men det var verkligen inte lätt att bestämma med vilket företag/hotell man skulle boka och med vilken båt då det finns många olika varianter och i alla prisklasser. Bara på vår gata finns det hur många rese-företag som helst att boka med plus att hotellet direkt frågade om vi hade tänkt att åka dit, snacka om en djungel att leta sig fram igenom!

Tillslut, efter en hel del jämförelser bestämde vi oss att boka med vårat hotell trots allt. Vi kände att den båten var den vi tyckte bäst om samt aktiviteterna som ingick och rutten den båten åkte. De flesta åker nämligen bara runt om Halong Bay vilket gör att det blir väldigt mycket båtar och turister överallt. Den här båten som vi ska åka med tar en annan längre rutt så man kommer bort från alla andra båtar och turister. Vi kunde även få rabatt och en bra deal av hotellet, som skulle bjuda på en gratis hotellnatt när vi kommer tillbaka från kryssningen eller betala transport till flygplatsen dagen efter. Så det blev en väldigt bra deal för oss!

Känns så konstigt att resan sakta men säkert börjar lida mot sitt slut och att det är mindre än 3 veckor kvar tills vi sitter på flyget på väg hem...... Kan heller inte riktigt förstå att detta iprincip blir det sista vi gör här i Vietnam, men samtidigt känns det som ett alldeles perfekt avslut!

Vi är tillbaka på lördag eftermiddag, så vi hörs troligen då med ett helt gäng bilder! Nu ska vi packa klart det sista och sedan se första avsnittet på andra säsongen av 24 som har dragit igång igen!! Ha det så bra så hörs vi om några dagar!

Hej från frukostbordet!

Hej från oss! Här sitter vi vid frukostbordet och "mumsar" på den klassiska frukosten, baguette och ägg.. Måste medge att efter att ha ätit denna frukost i en vecka så börjar det bli en aning tjatigt och enformigt.... Nåja, nu måste vi ladda upp här för om ungefär 40 minuter ska vi ta oss till flygplatsen. Då är det inrikesflyg som gäller från Hue och upp till Hanoi! I och med att vi bara har några få dagar här i Vietnam gjorde vi så för att spara in lite tid och hinna se Hanoi och åka till Halong Bay också!

Kan berätta lite kort om gårdagen också. Igår tillbringade vi hela dagen i Hue. Nog att vi är vana med att det är varmt och att vi är vana med att det är över 30 grader. Men igår hade någon slags värmebölja dragit in och temperaturen visade över 40 grader!!! Alltså helt olidligt varmt! Men vi hade dagen till ära bokat in oss på en guidad tur för att se staden så det var bara att köra!
Även fast en sån här dag hade varit optimal att spendera vid en pool eller vid havet.

Vi hade iallafall en toppen dag trots att dagen blev lite jobbig pga värmen. Bilder och sånt får komma i nästa inlägg :)

Nu ska vi äta upp här och sedan bära ner väskorna och checka ut. Vi hörs!

Ett dygn i Hoi An!

(Detta inlägg publicerades aldrig igår....)

Här finns tydligen wi-fi i hela staden, vilket det även fanns i Hoi An. Känns väldigt märkligt att ett land som Vietnam har det...
Nåja, här sitter vi intill flodkanten och har lite tid över, så vi passar på att berätta om vår ganska korta och intensiva men väldigt bra vistelse i Hoi An.

När vi åkte taxi-resan på cirka 40 minuter åkte vi förbi och fick se en glimt av China Beach. På den stranden anlände de amerikanska trupperna under Vietnam-kriget. Läste även någonstans att china beach är Vietnams kanske mest oexploaterade strand i hela landet. Och det såg inte ut att vara mer ett väldigt fåtal personer på den kilometerlånga vackra stranden. Men nu var vi ju faktiskt inte här för att ligga på en strand så det blev inget besök där.

Vi hade bokat en natt på ett hotell som såg mysigt ut och hade fått bra omdöme.

Framme på Starfruit homestay som visade sig vara ett riktigt toppen-boende! Rummet var riktigt stort och hade balkong och badkar. Dessutom var personalen jätte gulliga och så ingick frukost och fri användning av deras cyklar. Snacka om att få valuta för pengarna!

På vägen till boendet frågade vår taxi-chaufför en kille på en moppe om vägdirektioner då han inte var riktigt säker var den gatan låg. Den här "moppe-killen" visade sig dessutom jobba för ett skräddar-företag, och när han såg att vi satt i taxi-bilen, två nyanlända turister, passade han såklart på att bjuda in oss till hans familj för en "gratis visning". Det ska sägas att vi var väääldigt tveksamma till en början, men han var ett riktigt charmtroll och var riktigt duktig på engelska. Men vi förklarade att vi bara skulle vara här en dag och tänkte att det var ju i vilket fall för kort om tid för att få några plagg sydda. Dessutom ville vi ju hinna se staden under dagen också. Men nahe det var visst nog med tid att hinna få klart det till morgonen där på. Han erbjöd sig dessutom att ta oss med på en rundtur i staden innan vi besökte hans familjs företag.

Eftersom staden ändå är känd för alla dess skräddare och killen dessutom verkade väldigt trevlig så tänkte vi ta en kort tur dit, Jocke kunde tänka sig något nytt linne/T-shirt eller så.

När vi lite senare kom dit möttes vi av hans syster som också var väldigt trevlig och duktig på engelska. Vet inte riktigt var det var som hände med oss när vi gick runt i "fabriken", bläddrade i katalogerna och kände och klämde på tyger.. Helt plötsligt satt vi där med en lång beställnings-lista: Jocke skulle ha två nya skjortor, två linnen och två kostymer. Jag beställde en klänning och en kjol. Sedan gick vi även till en sko-skräddare och beställde ett varsitt par skor. Det blev visst lite mer än "ett linne".... Haha!

Clothes in process. Väljer ut modell och tittar på tyger.

Här mäts det. Liten längdskillnad mellan dom, hihi.

Shoes in process!

Det var väldigt häftigt att se hur hela processen gick till och att själv få bestämma exakt vilket tyg och färg och modell som man ville ha. Men samtidigt var vi lite oroliga, skulle de hinna klart till morgonen därpå? Men de hade förklarat för oss gång på gång att de är många som jobbar och att tiden inte vad några problem, tycker bara lite synd on dom stackarna som fick slita hela natten för vår skull...

Morgonen därpå hade vi sedan bestämt träff på vårat hotell för provning av kläderna. Om något behövde justeras hade de tid att fixa till det innan vi skulle bli upphämtade av taxin. Systern kom cirka än timme senare än vad hon hade sagt, något uppstressad. Jah kan säga att vi var lite fundersamma över hur resultatet skulle bli och den nervösa frågan: om allt verkligen skulle passa..
Efter provning visade det säg att allt satt som en smäck! Wow vad impade vi blev av resultatet och dessutom med tanke på den korta tiden de hade haft på sig. Vi båda blev riktigt nöjda och glada! Vi fick dessutom hjälp med att packetera kläderna och frakta iväg dom. Så lagom tills vi kommer hem borde vi få kläderna! Perfekt :)

När vi hade beställt kläderna promenerade vi runt i staden och såg oss omkring, tog en lunch och hade det bra!

Kunde inte motstå dessa godingar när vi gick förbi. Tror vi dessutom har blivit lite mer rutinerade när det gäller det här med prutning. Så här fick vi tillslut ner priset två för en vilket ju var en väldigt bra deal! ;)

Det var väldigt mysigt att traska runt i den lilla staden och gå utmed floden. Vi båda fattade tycke för Hoi An och hade utan problem kunnat spendera minst en dag till där om vi hade haft tid.

Cykel-taxis är ett vanligt transportmedel i Vietnam. Här kom ett långt gäng i rad som troligen skjutsa runt en hel släkt på sight-seeing! ;)

Lunch-paus!

Vi passade såklart på att utnyttja cyklarna och tog oss en sväng. Men det gäller att se upp, ni vet ju vid det här laget hur trafiken är i dessa länder....

Köpte nötter och torkad frukt av en vietnamesisk kvinna på vägen. Mums!

Vårat mål var att ta oss till stadens populäraste strand. Hon som jobbade på vårat hotell hade dock "varnat" för att det nog var mycket folk på stranden eftersom att det dagen i ära inte fanns någon el. Då åkte tydligen alla till stranden istället... Men vilken chock vi fick när vi kom ner och knappt såg varken havet eller stranden på grund av alla människor! Har nog aldrig sett en så smockad strand förut!

Vi lyckades iallafall hitta en liten plätt som var ledig där vi kunde slå oss ner och chilla tills solen nästan gått ner.

Stannade till utmed vägkanten och fotade lite på vägen hem.

När vi duschat och fräschat upp oss lite på hotellet avslutade vi denna fina dag på bästa sätt:

På en mysig restuarang med god mat och ett glas vin!

10 timmar på ett tåg i Vietnam

Hallå där! Tänkte uppdatera er lite så att ni år med på banan! I fredags lämnade vi Nha Trang och hoppade på tåget som skulle ta oss till staden Danang.

Det började med att tåget var cirka en timma försenat. När vi sedan äntligen fick stiga på var vi SÅ glada över att vi betalat några dollar extra för att få ett varsitt soft seat. 10 timmar på en stenhård träbänk kändes inte allt så lockande.. Sätena var något slitna men vi hade ganska bra plats för bena och sätet gick att fälla en bra bit bakåt så att man kunde ligga lite bekvämare. Man får sig ju ett gott skratt när man ser hur systemet fungerar... En aning annorlunda än i Sverige. Det var vi och ett ryskt par i vår vagn som var de enda turisterna. Vi tittade på varandra ett flertal gånger under resan och bara skrattade!
När matvagnen körde genom tåget, skrek tågpersonalen bokstavligt talat. Vad de skrek har vi inte en aning om, men lite lustigt var det allt, hihi. Det var någon någon slags buffé där de slevade i ris och det man ville ha till i en plastlåda, allt från grillspett till fisk och vårrullar. Såklart lite (mycket) stark chilisås på, som verkar vara den enda såsen de har här i vietnam..

Det fanns såklart inte platser till alla så då kom tågpersonalen och placerade ut de minsta plaststolarna vi någonsin sätt (haha) mitt i gången, där ett antal personer i bara våran vagn fick slå sig ner på. Vet inte om det berodde på att de inte hade biljetter till "soft seaten" eller om det var på grund av över-bokningar. Tyckte iallafall synd om dom stackarna!

Tåget gick i vilket över förväntan. 10 timmar kändes lite marigt till en början... Men som vi hade hoppats på fick vi se väldigt ett väldigt fint landskap på vägen. Vi är så glada att vi valde att åka till Vietnam och valt att åka tåg och buss även fast vi har lite "ont om tid" med tanke på vilken lång sträcka det är från Ho Chi Minh till Hanoi.
Vietnam har visat sig vara ett väldigt vackert land med många guldklimpar och folket här är mycket trevligare i jämförelse med Kambodja, iallafall när man säger att man kommer ifrån Sverige ;).

När det hade börjat mörkna ute roade vi oss med att titta på film, äta och försöka sova lite.

Vi kom fram till tågstationen i Da nang ganska sent på kvällen, ungefär vid halv 1 tiden. Tur nog gick ryssarna fram och väckte oss då vi precis råkat slumra till. Stort tack till dom, annars hade vi med största sannolikhet hamnat väldigt fel!

Sedan åkte vi moppe-taxi för första gången med våra stora ryggsäckar och hela alltet! Totalt blåsta blev vi också då sträckan till hotellet var cirka 700-800 meter... De körde världens omväg med oss runt kvarteret och tog 5 dollar betalt... Tyvärr hör detta till vanligheten. ALLA taxi/moped/tuk-tuk förare luras och säger att sträckan är mycket längre än vad den egentligen är. Så man tjänar att titta upp i förväg så man har lite koll, vilket vi har blivit bättre på :)

Vi kom iallafall fram och sov en natt på hotellet "Iris hotel". Ännu en gång värmer det i hjärtat när man hamnar på ett hotell som har så otroligt snäll och hjälpsam personal! Även fast de är mindre bra på engelska och man kanske får upprepa saker eller förklara flera gånger så har de alltid ett leende på läpparna och vill ens bästa!:)

Efter vi avnjutit en frukost i vietnamesisk storlek (det vill säga minimal), tog vi en taxi till Hoi An vilket är en liten stad belägen ca 40 minuter från Da nang.

Hoi An är en väldigt liten mysig stad som är en av Sydostasiens äldsta. Staden verkar även vara väldigt poppis bland turister! Så efter att ha läst mycket gott om staden kändes det som en väldigt bra idé att spendera ett dygn där! Men det får bli i ett senare inlägg... Nu ska vi nämligen sörpla i oss sista kaffet här på café "Ohh lala Socola" och se oss omkring lite i staden. Tyvärr verkar inte Danang ha så jätte mycket att erbjuda.. Vi har inte stött på en enda turist än så länge och att leta efter ett matställe / café var inte det lättaste. Staden verkar endast bestå av kiosker och affärer.. Tur att vi hittade ett mysigt café iallafall :)

Ikväll ska vi ta tåget vidare uppåt till staden Hue. Men vi hörs nog innan det! Stor kram från oss!